Nazi Literature in the Americas

Bolaño, Roberto

| 2008

Written as a biographical dictionary of twentieth- and twenty-first-century contributors who espoused extreme right-wing ideologies, a series of fictional character portraits is thematically organized under such headings as "Forerunners and Figures of the Anti-Enlightenment" and "North American Poets."

Gunnar Bernler

2013-10-30

Fiktiva porträtt; stundtals engagerande, men ibland litet på rutin.

astro cyt

2013-05-16

Senaste boken jag läst. sträckläste den på några timmar. den är uppbyggd som små berättelser om sydamerikanska nazistiska för författare, lite i stil med de porträtt Borges ibland har skrivit, dvs porträtt som verkar vara riktiga fast de är helt uppdiktade. det är en väldig mångfald på karaktärerna, vissa är huliganer, vissa mördare, vissa enbart författare. på något plan är boken humoristisk och burlesk, samtidigt som den är djupt förfärande och skildrar ondska på andra sätt. rekommenderas för den som gillar denna sorts litteratur. jag som är ett fan av det gillade boken skarpt.

Den Där

2012-09-19

Bitvis riktigt bra, men stundtals en aning avslaget. Karaktärsbyggande i all ära, men det fattas någon form av dynamik i läsningen. Tyvärr.