Nattvandraren

Taylor, Andrew

| 2010

En gastkramande mordgåta i 1700-talets London och Cambridge John Holdsworth lever ett gott liv i 1780-talets London. Han är lyckligt gift, har en liten son och trivs med sitt arbete som mångsysslare inom bokbranschen. Så en dag förändras allt, utan förvarning drabbas han plötsligt av en serie tragedier. Det hela börjar med att hans son och hustru drunknar i Themsen och slutar med att hans företag går omkull.John är nu helt ruinerad, han har inte ens en egen bostad längre. När han kontaktas av en rik änka som ber om hans hjälp tvekar han inte. Arvodet är generöst, och han har inget mer att förlora.Uppdraget innebär att John ska bege sig till Cambridge, där änkans son Frank studerar. Änkan har fått veta att Frank inte alls är sig lik längre, han sägs ha blivit mentalt instabil och är under läkarvård. Men det är något som inte stämmer. Vad är det egentligen som har hänt Frank?Då...

2021-06-16

För snart 20 år sedan läste jag Andrew Taylors Rothtrilogi. Som jag inte alls var speciellt förtjust i. Sedan upptäckte jag att det här tydligen var en väldigt populär författare, omtyckt av många. Alltså tänkte jag att jag måste ge honom en andra chans. Jag köpte Nattvandraren på bokrean 2012 och nej, den har inte lockat till läsning. I år tog jag med den i min Vi möts igen-utmaning.

Om jag ska vara helt ärligt så hade jag nog ingen koll på vad den här boken handlade om och jag blev lite överraskad när jag plötsligt befann mig i slutet av 1700-talet. Miljön är både spännande och intressant, dessutom beskrivs den på ett fantastiskt sätt, så jag nästan kan känna stanken. Det är så otroligt äckligt, smutsigt och illaluktande. Det är inga trevliga omständigheter för vare sig kvinnor eller fattiga. När jag skulle skriva ihop det här inlägget så upptäckte jag att det tydligen finns en genre som heter aka-porr (akademisk porr alltså) och ja, det kan nog passa på denna. Collegelivet verkar inte ha ändrats nämnvärt på dessa, drygt, 200 år; mer fest än plugg.

Det tog mig nästan en vecka att läsa ut Nattvandraren, vilket är onormalt för en bok på lite drygt 400 sidor. Detta är dock en riktigt bra skildring av klassamhället, om man nu går igång på det. Likaså om man bryr sig mer om stämning och utanpåverk än substans och innehåll. Mig passar det inte alls.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/06/nattvandraren-av-andrew-taylor.html

Anna Jensen

2016-05-06

Mycket bra roman med spännande tvister och utsökt språk. Den fattige mannen som förlorat både jobb och familj råkar hamna mitt i ett stort mysterium och inte bara en utan två mordgåtor.

Lena L

2012-04-18

Deckare, historisk roman o spökhistoria, allt i ett. Spännande och välskriven. Tyvärr lite seg i mitten men den tog sig rejält på slutet.

Marit Edèn

2011-11-11

Tråkig. Hade svårt att läsa ut den.

Tarja Ahlgrén

2011-07-14

Rätt bra för att vara historisk spänning, kanske för avsaknaden av allt för många detaljer om omgivningar, kläder och annat som oundvikligen bara brukar irritera mig i sin brist på korrekhet. Taylor låter känslor och tankar ta överhanden och det funkar förvånansvärt bra, det här var den första historiska romanen på länge som jag läst med behållning. Bra så.

2010-12-25

Vi får vara i Cambridge på 1780-talet. Så mycket 1700-talsstämning är det väl inte. Men Taylor berättar den här gången en riktigt bra historia med överraskande upplösning.