Nattvakten

Waters, Sarah

| 2007

Hösten 1947 vandrar en ensam kvinna i eleganta manskläder genom det krigshärjade London. Under kriget var hon ambulansförare, nu är hennes liv betydligt mindre dramatiskt. Kay har fått se saker som ingen borde behöva se, och liksom för de flesta som tvingades uppleva blitzen är hennes liv för alltid förändrat. I Nattvakten får vi möta fyra Londonbor, tre kvinnor och en ung man, som alla på olika sätt har drabbats av kriget. Förutom Kay finns här den vackra Helen, som tvingas smyga med sin kärlek, och hennes arbetskamrat Viv, som känner det som om hennes liv håller på att rinna ifrån henne. Och så Vivs bror, den till synes naive Duncan. Skickligt vävs deras levnadsöden samman i en berättelse om hjältemod, förbjuden kärlek och det vardagliga livet som trots allt måste gå vidare. Sarah Waters är tillbaka med en himlastormande kärleksroman som sålt i över 100 000 exemplar. Boken,...

Linda

2020-03-11

2018-09-08

Sarah Waters är en riktigt skicklig berättare. Ännu en underbar bok av henne i historisk miljö. Man dras verkligen med i de olika karaktärerna och deras öden. Självklart kretsar berättelsen kring förbjuden kärlek. Det är också en fantastisk skildring av tidsandan i ett krigshärjat London under krigsåren. Hon skildrar också mycket skickligt hur förhållanden var mellan män och kvinnor, mellan föräldrar och barn och självklart moralen under denna tidsperiod. Starkt av Sarah som vanligt.

Charlotta CG

2015-08-11

Så här tyckte jag: https://barabrittiskt.wordpress.com/2015/07/24/sarah-waters-the-night-watch/

Josefine Ejebjörk

2014-11-24

Nej ingen höjdare. Besviken.

Ingela Karlsson

2014-06-08

Intressant bok om förbjuden kärlek under och efter andra världskriget. Kul att handlingen börjar 1947 och sen går bakåt i tiden.

Louise Ö

2013-06-30

Bra, men det tog ett tag för mig att läsa så därför åker betyget ner lite. Men egentligen är författaren fantastisk. Lite seg på sina ställen.

Ruth Lezz

2012-06-10

LIvet i London fortsätter trots att bomber faller och det ter sig snarare än mer levande då det kan gå upp i rök med nästa bomb.

Ulrica Landqvist

2012-03-05

Annorlunda berättelse med många färgstarka karaktärer. Man får många saker att fundera på när man läser, saker som inte sägs rakt ut.

Janna Vestberg

2011-04-13

Ännu en riktigt bra bok från Sarah Waters! Jag gillar verkligen hennes historiska romaner och hon lyckas så bra med karaktärerna. Personlighetsbeskrivningarna samt personlighetsutvecklingarna imponenrar!

Kristin Larsson

2010-10-10

Riktigt härlig läsning! Fyra plus, rekommenderas! Intressanta miljöer,intressanta karaktärer och en berättarkronolog som börjar i "fel" ände.

2010-02-10

En fantastisk tidsskildring. London under Blitzen och sedan några år senare. En vemodig skildring av kärlekens omöjlighet. Underbara personporträtt.

FranZone c”,)

2010-01-26

Som en lesbisk Siri om några kvinno-öden efter och före kriget

Pia W

2009-10-24

Sarah Waters beskriver miljöer, personer, händelser på ett underbart levande sätt. Detta ihop med kvinnors livsöden som tvinnas samman i en utsatt tid, gör romanen fängslande.