Nattstad: En sann historia

Häggström, Simon

Del 2: En spanares kamp mot prostitutionen. Möt människohandlaren Andrei som sålt kvinnor i Sverige, den unga flickan Lydia som ensam försöker överleva på Stockholms gator och den modiga Jasmina som hjälper Simon Häggström och hans kollegor i jakten på en pedofil. Simon Häggström berättar om en ljusskygg värld som de flesta av oss inte kan föreställa oss ens i våra vildaste fantasier.

Jobbig men viktig läsning!
Det är verkligen svårt att skriva något om denna bok, den väcker så mycket känslor att allt bara blir ett virrvarr av tankar. Men jag ska försöka göra någon form av recension.

Det som händer i "Nattstad" är vardagen för många människor, alltför många. Man får följa Prostitutionsgruppen, en enhet vid Stockholmspolisen, i deras kamp mot människohandel och prostitution. Varje kapitel handlar om en enskild person eller händelse och vi får se prostitutionen från såväl kvinnans, sexköparens, hallickens som polisens håll.

Det är verkligen vidriga händelser som skildras men jag känner ändå en värme i boken. Simon Häggström och hans kollegor bryr sig verkligen om kvinnorna och bygger upp ett förtroende från dem. Ett kapitel som jag fastnade extra mycket för var det med människohandlaren Andrei från Rumänien. Jag vet ju att det finns väldigt många fattiga människor där och att det är ett korrupt land men hans ord gav mig en annan förståelse för livet där och varför kvinnorna kommer hit. Det betyder absolut inte att jag tycker det är okej att utnyttja kvinnor, eller någon människa, på detta viset men det blir ju lite som om de väljer mellan pest eller kolera.

Detta är en bok som alla bör läsa, framförallt kanske tonåringar som lätt kan hamna i detta på ena eller andra sättet.

Moonie

2020-01-07

Jätteintressant!

Fruktansvärt jobbig och viktig läsning.

lillemor lindqvist

2019-09-10

Bokslukerskan 93

2019-02-11

En bok som ligger mig varmt om hjärtat. Jag stödjer "Talita" sedan många år tillbaka som hjälper kvinnor att ta sig ur prostituon...

Tindra Jansson

2017-11-04

Detta är då uppföljaren av hans första bok - "Skuggans lag" - och även denna gång blev jag inte besviken.

Med tydliga beskrivningar berättar han både om olika fall och sina egna tankar. Det är en stor variation av spännande innehåll, ex; bilder, inslag av prostituerade om deras egen historia, sms-konversationer och intervju med en människohandlare. Boken blir extra intressant tack vare att innehållet är så pass varierat och spännande, man tröttnar inte eller kan förutse vad som väntar det nästa kapitlet. Trots att boken innehåller en stor variation blir det inte rörigt på grund av de olika citaten inför varje kapitels början. Att han använder sig av citat, för att markera när en ny händelse tar rum, är både intressant och ger en ett smakprov på vad händelsen ska "servera".

Jag hoppas innerligt att denna boken inte är hans sista, för trots att hans båda böcker är är ganska tjocka (denna innehöll ca 400 sidor, inkl bilder) så känner jag att jag vill ha ännu mer av det intressanta och välskrivna innehållet.

Jag kan starkt rekommendera denna bok (och självklart hans första) till dig som är nyfiken och vill få en bredare vy av det fördomsfulla och tabubelagda ämnet prostitution.