Nattsångaren

Mo, Johanna

Ölandsbrotten ? ett nytt spår i Johanna Mos författarskapNär den skickliga polisutredaren Hanna Dunckers pappa dör tvingas hon efter 16 år i Stockholm att återvända till barndomens Öland. Trots allt som hände där. Trots alla blickar och rykten är det i den lilla stugan vid havet hon hör hemma.15-årige Joel hittas död och illa misshandlad vid Möckelmossens rastplats och Hanna dras in i en utredning som berör hennes äldsta vän. Vännen hon övergav många år tidigare. Hannas förflutna definierar henne som människa och polis, hon är en överlevare som vi kommer att vilja följa i många böcker.Ölandsbrotten är en deckarserie om att leva i skuggan av brott och att inte kunna klippa banden med det förflutna och sin hembygd.

2023-08-06

En stabil deckare som gjorde mig sugen på att läsa uppföljaren.

2023-03-28

Varför har jag inte lyssnat på den här boken tidigare för? Promenaderna blev långa och jag gav mig till och med ut i snöovädret för att få lite lästid. 🤩😂

Johanna Mo är en ny bekantskap för mig, men jag kommer definitivt att lyssna/läsa hennes andra böcker.

Nattsångaren är den första delen i serien Ölandsbrotten och det är kul att lyssna på en bok där man känner igen sig på platserna där handlingen utspelar sig. Jag tycker att boken är otroligt spännande och att Johanna gestaltar karaktär, miljöer och relationer väldigt levande. Mitt mammahjärta slits itu den 15-årige Joel hittas död och beskedet ska lämnas till hans mamma. En förälders värsta mardröm. Jag tycker att Johanna bygger upp sin historia bra då jag bit för bit får ledtrådar till vad som faktiskt har hänt Joel och hur polisen med Hanna Duncker i spetsen leder arbetet som polis.

Tycker om att historien har en dåtid och en nutid och även en sidohistoria med Hannas pappa som är en dömd brottsling.

Hatten av för en väldigt spännande bok! Jag har redan börjat lyssna på del två i serien!

2021-10-07

Jag hade en förhoppning att jag skulle hinna läsa en bok som utspelade sig på Öland, eftersom det var det andra av våra tre stopp under vår sydöstra Sverige-tour. Någon vecka innan det var dags att påbörja semestern började jag leta. Dessvärre så har jag redan läst alla av Johan Theorin och jag kände mig nästan lite uppgiven. Sedan dök namnet Johanna Mo upp och då kom jag på att hon har skrivit någon serie som utspelar sig där. Jag laddade omedelbart ner Nattsångaren till min Storytel Reader och samma dag som vi kom fram började jag läsa den.

Det var en ganska märklig känsla när jag upptäckte att flera av de omskrivna platserna låg bara ett par hundra meter från hotellet där vi bodde. Jag kunde inte heller låta bli att ta vägen förbi Möckelmossen, där liket hittades. Ett ställe som jag aldrig hade hittat utan den här boken.

Potentialen på Nattsångaren är väldigt hög, trots att jag kanske inte är helt övertygad av utförandet. Jag tror att jag nog vill läsa fler, även om jag kanske inte skulle komma tillbaka till Öland.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/10/nattsangaren-av-johanna-mo.html

Maria Jacobsson

2021-07-26

En spännande och trovärdig historia om en 15-åring som hittas död på en rastplats. Under berättelsens gång får man veta mer om offret, huvudpersonen Hanna (polis) och de andra karaktärerna på Öland och i Kalmar. Detta är första delen i en serie om Hanna Duncker som återvänder till sin hembygd på Öland efter många år i Stockholm. Förutom mordhistorien brottas Hanna med sitt förflutna och det rykte hennes familj har. En mycket läsvärd, känslosam och oförutsägbar historia. Jag läser gärna fler böcker i serien!

Helena Rasmusson

2021-04-06

Ny deckar författare för mig! Första delen av en serie. Kändes som en bra story, kanske lite seg. Intressanta karaktärer & även ett spännande sidospår om hennes egna historia, som kan bli intressant framöver. Kommer fortsätta läsa dessa!

janne lindh

2021-02-13

En läsvärd och sympatiskt skriven kriminalroman. Men den lyfter tyvärr aldrig riktigt.

Rosita Söderström

2020-11-27

Äntligen fick det bli deckarförfattarinnan Johanna Mos kriminalroman Nattsångaren - 1a boken i spänningsserien Ölandsbrotten - som jag lät få komma på tur att läsas. Boken har likt titelns omnämning, ihållande gjort sig kallande sedan den i juli varit i min ägo, inte minst i skymningstid. Jag har också faktiskt saknat tonerna....

Det blev en närmre sträckläsning. Svår lägga ifrån sig och nu i tårar och önskan ta de utav fortsättningen, vilken lovas ges ut till sommaren 2021!

Hanna Duncker återvänder till barndomens Öland, efter att för 16år sedan flytt till Stockholm där hon utbildade sig och så småningom kom att arbeta som polis med grova brott. Tillbaka på Öland väcks flera minnen och Hanna har aldrig riktigt släppt misstankarna om att hennes far möjligen blev fel anklagad, till ett fasansfullt grovt brott som han satt flera år i fängelse för.

Rebecka - Hannas barndomsvän - är en annan betydelsefull karaktär som Hanna utan förvarning lämnade när hon flydde till huvudstaden. Hennes 15-årige son Joel har nu hittats död och misshandlad vid Möckelmossens rastplats. I sin hand kramar han en vild blomma. Hanna dras in i utredningen att finna vem eller vilka som orsakat Joels skador och död. Utan att nämna alltför många eller avslöja handlingens utveckling mera, vill jag ändå förmedla Johannas fantastiska spänningskreativitet och psykologiska djup som hon skrivande utforskar tillsammans med läsaren.

Kapitlen är lättläst korta, vilket uppskattas. Tillsammans med att vi även får följa Joels sista dygn i livet. Via återkommande kapitel med namnet "Den sista dagen".

Extra plus för denna bok är också att jag personligen kan relatera till somliga miljöer, då både Öland och Kalmar besökts oräkneliga gånger genom åren.

Nattsångaren, en psykologiskt utforskande kriminalroman om att leva med en skuld som inte är ens egen. Mycket vackert och tilltalande omslag.

Tack Johanna för en mersmaklig läsning utav både spänning och en del upprördhet men ej till den grad att illamåendet fick övertag. Ej heller utav direkta förutsägelser. Tycker mig hinna misstänka både den ene och den andra men utan att döma - slutgiltigt. Ser nu oerhört mycket fram emot bok 2 i Ölandsbrotten.

Suggestiv, spännande & välskriven!

2020-06-13

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Nattsångaren är den sjätte boken som jag läser av Johanna Mo. Jag har läst dom fyra böckerna i serien om polisen Helena Mobacke och även en fristående bok om polisen Jakob Khalill. Alla fem var mycket bra.

Nu har författaren Johanna Mo börjat på en ny bokserie som heter Ölandsbrotten, och Nattsångaren är den första boken i serien.

Jag tycker verkligen att Johanna Mo tillhör dom allra bästa kriminalromansförfattarna i Sverige. Hon skriver mycket engagerande och spännande.

Boken Nattsångaren är mycket bra och spännande, med en känslosam och oförutsägbar historia i. Och boken är helt avslutad, men det finns lite lösa trådar i huvudpersonens liv, som jag verkligen vill följa i kommande böcker.

Rekommenderas varmt.

Tarja Ahlgrén

2020-06-10

Stilen är lite för redovisande men berättelsen i sig är inte så oäven. Ölandsmiljön kommer säkert att bidra till många intresserade läsare.