Nattsländan

Janouch, Katerina

| 2013

När Cecilia vaknar upp på sjukhuset efter en mindre hjärtinfarkt vet hon med isande visshet att hennes liv måste förändras. Det känns omöjligt att gå vidare i äktenskapet, drömmen om en familj som håller ihop för alltid går i kras.Även för systern Susanna väntar dramatiska förändringar och härigenom svetsas systrarna samman mer än någonsin. Susanna visar oväntad handlingskraft trots att hon ställs inför sin tuffaste utmaning. Medan Cecilia kämpar med att komma på fötter och hitta ny balans i livet försöker hon också komma tillbaka i sin yrkesroll. Hon återgår till arbetet på förlossningskliniken samtidigt som avdelningen drabbas av ett hårt slag: chefsbarnmorskan Tatiana försvinner spårlöst. Cecilia borde förstås lämna ärendet åt polisen, men kan inte låta bli att engagera sig. Långsamt går sanningen upp för henne och den är mer skrämmande än någon kunnat tro. Nattsländan är den sjätte...

2017-06-05

Förströelse med en massa stereotyper. Ingen större författare kan man ju konstatera.

Maria Jönsson

2015-06-26

2 berättelser i samma bok som inte har nåt med varann att göra alls.

Annelie S

2015-01-04

En relationsroman med ett litet sidospår som innehåller ett försvinnande. Ett förvånansvärt litet sidospår, för till största delen bearbetas huvudpersonens skilsmässa; skuldkänslor, ilska, bråk, svartsjuka, sexuell lust till ny man, osv. Kan ju inte undgå att göra en koppling till författarens eget liv- 5 barns mor ( som huvudpersonen) och ganska nyligen frånskild. Handlar den om henne själv till viss del kanske, som tidigare boken "Anhörig"? Jag har tidigare tyckt om de mycket lättlästa böckerna om Cecilia Lund, men här blev det alldeles för mycket skilsmässo-ältande och för lite berättelse från förlossningen.

Maria Olofsson

2014-10-14

Välskriven bok. Tycker om att den handlar om "vanliga" människor med vanliga liv. Uppdelad i små stycken, lättläst.

Då var jag framme vid del 6 i serien om barnmorskan Cecilia Lund och än har jag inte tröttnat på henne. Jag tycker det är intressant att läsa om hennes jobb, där händer verkligen en hel del. Denna del är mer deckaraktig än de andra då hon försöker ta reda på vad hänt hennes chefsbarnmorska.

Åse Bandling

2013-09-14

Tyvärr alldeles för seg och utdragen

Eva Pettersson

2013-07-09

Alltid lika spännande, och jag ser fram emot eventuella uppföljare!

Jenny Hjärtberg

2013-07-04

En svag trea. Att läsa om Cecilias privatliv och relationerna i familjen är ok fast historien om hennes chef känns krystad och rätt onödig.

Kristina Simar

2013-06-27

Detta är den sjätte boken om barnmorska Cecilia Lund. Egentligen brukar jag tröttna på att läsa om samma karaktärer om det blir för många böcker om dem. Men inte när det gäller sviten av böcker som handlar om barnmorskan Cecilia Lund, de blir bara bättre och bättre. Jag tror att det beror på att boken handlar om kvinnors tankar, familjebild och relationer över huvud taget. Berättelsen väcker många känslor, särskilt detta med skilsmässa. Ska man hålla ihop för barnens skull eller gå isär för att man själv mår bäst av dig. Att höra hårda ord från släktingar och även från sina barn gör inte saken lättare. Boken är en sträckläsare, jag hade svårt att lägga den ifrån mig, ville bara veta hur det skulle sluta. Den var välskriven som alla Katerina Janouch böcker är. Och jag längtar redan till den sjunde boken om Cecilia Lund.

2013-06-19

Jag har läst alla böcker som Katerina Janouch har skrivit. Hon är en av mina absoluta svenska favoritförfattare. Hennes bästa böcker är, enligt mig, serien om barnmorskan Cecilia Lund.

”Nattsländan” är den sjätte boken i serien. Här är en länk till min recension av den femte boken, och det finns också länkar där till dom fyra tidigare böckerna. (Och den här recension är till största delen likadan som recensionen till ”Modershjärtat”).

Jag tycker att Katerina har gjort sig en egen liten genre med sin bokserie om Cecilia. Kan inte likna dom vid några andra böcker som jag har läst. Det är en blandning av relationer – både mellan gifta, syskon, barn, kollegor, med flera, och arbetsbeskrivning av barnmorskejobb, och ett spänningsmoment i varje bok.

Böckerna är mycket lättlästa, välskrivna, spännande, och engagerande. Det bästa i böckerna tycker jag är det som handlar om Cecilias jobb. Men också alla relationer, speciellt mellan vuxna syskon, och föräldrar och vuxna barn, och gifta par.

Den här sjätte boken var precis lika bra som dom fem tidigare.

Boken slutar med en liten cliffhanger, så jag ser redan fram emot nästa bok, som jag förmodar inte kommer förrän om cirka ett år. Men det är ju alltid roligt att ha bra böcker att se fram emot.

Och jag kan verkligen rekommendera alla att läsa serien om barnmorskan Cecilia Lund. Men börja då med första boken, och läs dom i ordning. För då tror jag att man har mest behållning av bokserien.