Nattsidan

Oates, Joyce Carol

| 2013

I Joyce Carol Oates novell Nattsidan visar hon prov på sin skicklighet som berättare av såväl skräcklitteratur som kortprosa, två sidor hos den den ständigt nobelpristippade författaren som varit mindre uppmärksammade. Nattsidan utspelar sig under slutet av 1800-talet och läsaren sugs in i en kuslig berättelse som utspelar sig i en värld av spiritism och mediala kontakter, där liv ställs mot död, förnuft mot känsla, tro mot kunskap. Även om Fru A. hade informerat oss i förväg om att vi inte skulle få bevittna några fysiska fenomen syntes ibland ljus som glimrade till i det släckta rummet, som de svagt puls­erande ljus som eldflugor åstadkom­mer, och både Perry Moore och jag själv kände ekbordet vibrera under våra fingrar. "En människas sökande efter sanning ? och ett samhälle i omvandling. I ett kort format greppar Joyce Carol Oates över stora skeenden. Ruggigt skickligt." UNT...

Sandra Katby

2018-01-23

Liten bok mycket tyngd. Gillar upplägget och det finns en harmoni i skrivandet.

Marc Moore

2016-12-12

Tänkte ge Joyce en chans nu när jag är vuxen men upptäcker att jag tycker lika illa om henne nu som tidigare. Det blir bara för pladdrigt. Kanske ger jag henne en chans till om 10 år.

Jenny Majgren

2015-11-03

Bara en massa ointressant babblande. Slöseri med tid.

2015-01-13

Fullkomligt värdelös novell! Vilket svammel! Tio minuter räckte mer än väl!

Ronnie Kronblad

2013-07-20

Fin sommarroman. Om människors hjärnspöken, flykt och tilltro till det okända. Om säkerhet, tvekan och förfall. Och sann lycka.

Sara .

2013-07-20

Intressant att läsa något så annorlunda av Oates, jämfört med hennes böcker.

Ulla Englund

2013-06-27

Jag har läst min första e-bok, en rysligt obehaglig novell, men så bra och tankeväckande.

Linda Åslund

2013-06-25

Jag vet att det är en novell, men jag hade velat ha mer.

Merja A

2013-06-17

I den här berättelsen var det inte mycket som tilltalade mig. Det är nog genren som inte passar mig, eftersom jag brukar gilla författarens böcker.

Ingeborg Amnéus

2013-05-27

Den känns lite "Lovecraftsk"!