Nattorienterarna

Lugn, Kristina

| 1999

En helt enorm bok av Kristina Lugn med titeln Nattorienterarna. Kristina Lugns nutidsskildring Nattorienterarna hade premir som pjs p Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm, skriven av Kristina Lugn, regisserad av sa Kalmr, med Lena Endre som Vera och Pernilla August som Bricken i rollerna. Nu utkommer den p Bakhll som bok. Nattorienterarna handlar om Vera och Bricken som vandrar runt i natten i staden och funderar ver livets ml och mening. Deras nattorientering r frvirrad, skande, rastls, det r knnande eftertnksamt, det r krva lsningar, det r bitter vantrivsel, klsande frustrationer, ofrnkomlig humor, allt bubblar i allt, hr kommer livets innersta absurdism och klampar fram ver asfalten, med gympaskor. "Tnk om du hade varit med i The Supremes. D hade du varit fri nu nr ni har upplst gruppen!"

Anna Renstrm

2011-08-30

Jag lskar denna. Lugn levererar dramatik..hade verkligen velat avnjuta denna live.

Kenneth Olausson

2011-05-17

Vi mter i ?Nattorienterarna? tv vilsna sjlar som mjligen frgves frsker orientera sig i tillvarons mrker. Kunde en pannlampa och en Silvakompass hjlpa ngot? Eller en tablett om fem mg Sobril? Eller en dos KBT? Eller ? Ja, skert skulle det hjlpa en aning. tminstone fr stunden