Nattlandet 1 ? Strykpojken

Ollmark, Lena

| 2021

I ett skogsområde i Disby ligger en övergiven gammal lekplats. Där hände något fasansfullt en gång för många år sedan. Alla i det lilla samhället känner till historien, men ingen pratar om den. Tess, André och Elle ses vid den gamla lekplatsen efter ett långt sommarlov. Elle har något viktigt att berätta - men kvällen slutar i en fruktansvärd olycka. Tess förlorar sin bästa vän och André sin första flickvän. Tess och André tål inte varandra, men båda älskade Elle. Och snart inser de att det var något viktigt hon försökte berätta för dem den där kvällen. Båda två börjar drömma mardrömmar. Om en ond pojke. Han skrämmer dem och gör dem illa. När de vaknar upp har de blåmärken. Hur är det möjligt? Sömn är livsviktigt, om vi inte får sova blir vi galna. Men vad händer om man är för rädd för att somna? Tess och André måste ta reda på vem pojken är, vad som hänt honom och vad han vill. Annars kommer...

Gustav (12 år);
Strykpojkan är mycket spännande och hemsk.

Tess, André och Elle har haft sommarlov och ska ses vid en lekplats.

Tess och André tycker inte om varandra men båda tycker om Elle och Elle har något viktigt hon ska berätta. Elle berättar att det är något som inte är som det ska i Disby där de bor. När André kommer springer Tess därifrån. Elle springer efter och det sker en olycka och Tess förlorar sin bästa vän och André sin första flickvän.

Det berättas en historia om Strykpojken. Alla har hört den men inget vet om den är sann. Han var elak och slogs och sen dog han i en olycka. De tror han fortfarande spökar men ingen vet… Tess och André börjar drömma konstiga och obehagliga saker. André tränar mycket för att hålla tankar borta. Det går rykten om att Elle hade en annan kille. Det är inget André visste om.

Tess volentärarbetar på ett ålderdomshem och där finns en kvinna som kan tyda drömmar. Hon blir viktig. Strykpojken vill du läsa på dagtid.

AC (mamma);
Detta är en riktig bladvändare och en välskriven sådan. Man vill bara läsa vidare och förstå vad som händer och varför. Bokens kapitel är uppdelade mellan Tess och André. Vi får lära oss genom historien hur det visare sig hur mycket de faktiskt behöver varandra. Vi får känna samhället och den ondska hemlighet som samhället bär på. Rekommenderar varmt denna bok och håller med Gustav om att man ska läsa boken när det är ljust.