Nattkorpen : Månvind & Hoff

Rundberg, Johan

| 2020

Vintern håller Stockholm i ett järngrepp, tullarna är igensnöade och det går varken att ta sig in eller ut ur staden. Mika har bott på Barnhuset på Drottninggatan i hela sitt liv. För att kunna överleva i 1800-talets Stockholm har hon utvecklat ett skarpt sinne för detaljer och hotfulla situationer. En natt lämnas en nyfödd flicka till barnhuset av en skräckslagen ung man. Det blir början på en kedja av händelser som ska försätta Mika i större fara än hon någonsin kunnat föreställa sig. Nattkorpen är den första delen i serien om Månvind & Hoff, en spännande och hisnande välskriven trilogi om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm. Sagt om boken: "Den rappa berättelsen drar oemotståndligt med sig läsaren." BTJ Rekommenderas varmt till den som gillar historiska berättelser, spännande livsöden och deckare/mysterium av det lite läskigare slaget. Tänk lite Sherlock...

Det här är en bok som drar med sig läsaren från första sidan, första meningen, rakt in i en berättelse som är nagelbitande spännande och ruskigt läskig inte enbart för barn. Det är en så medryckande och dramatisk historia att det är omöjligt att inte bli helt uppslukad.
Miljöerna är beskrivna så att jag kan känna lukterna, se gatorna där Mika rör sig. Det är färgstarkt, det är fattigt, det är farligt. Det är ett Stockholm från förr som jag känner igen från Fogelström. Ändå är språket inte för svårt för den tänkta målgruppen. Inte för enkelt heller, det ger sin läsare en fullödig bild av staden, av berättelsen som skildras och av de människor som finns med i den.
Mika Månvind, är stark, klok, snäll och street-smart. Likt en ung, kvinnlig, Sherlock Holmes gör hon kopplingar som polisen missat och har ett helt gäng föräldralösa flickor till sin hjälp när hon utsätter sig för farliga situationer. Hon är en oemotståndlig huvudperson som dessutom omges av fascinerande, intressanta och spännande bikaraktärer.
Bokens deckargåta får sin lösning i slutet men mysteriet om Mikas bakgrund kvarstår. Några ledtrådar har skickligt placerats ut av författaren och lika skickligt hittats av Mika. Jag är oerhört förväntansfull inför att få veta vart de kommer leda henne, för det här är faktiskt en av de bästa barnböcker jag har läst. Någonsin.

Nattkorpen är den första delen i serien om Månvind & Hoff. Serien utspelar sig i Stockholm under 1800-talet och tar oss med till flera kända platser som t.e.x Långholmens fängelse, Riddarhuset och Norrbro. Boken tar sin början i ett barnhem där Mika bott större delen av sitt elvaåriga liv. Mika är bra på att lyssna och läsa av och en kväll tjuvlyssnar hon på två poliser som pratar om ett mord. Det väcker genast Mikas intresse.
Nattkorpen är en riktigt spännande läsupplevelse som drar med sig läsaren direkt vid första sidan. Det är roligt att läsa en barnbok som utspelar sig på 1800-talet och det känns väldigt autentiskt. Miljöerna är väl beskrivna och det gör att man ser allt tydligt framför sig när man läser. Mika är som barnhemsbarn redan dömd på förhand av många men hon har skinn på näsan och en förmåga att ta in detaljer som andra missar vilket gör henne framgångsrik i utredningen bredvid poliskonstapel Hoff. Boken är dock inte något för barn som ogillar läskiga böcker, den är ganska otäck och detaljerad bitvis. Jag högläste boken för sonen (snart 10 år) och det gick bra till en början, men när Mika började prata om att tillaga barn och äta barn och olika delar från barn då blev han alldeles skräckslagen och vägrade lyssna mer. Det var menat som ett skämt från Mikas håll i boken men det spelade ingen roll för hans del. Kanske bör man vara mer i den övre delen av målgruppen 9-12 år för att uppskatta allt läskigt eller så bör man vara ett barn som gillar att läsa om otäcka saker!

Det här är 1793 för barn, fast på 1800-talet! Johan Rundberg har verkligen fått till en fullträff med denna historiska mordgåta, som utspelar sig i ett fattigt Stockholm hukande i den isande kylan. Bortsett från en felräkning på antalet offer, som satte myror i huvudet på mig och störde läsningen, är det en berättelse som överraskar, förundrar och äcklar, allt på samma gång. Klassiska deckargrepp blandas med socialrealism, konspirationsteorier och ett myllrade persongalleri. Den här miljön vill jag gärna återvända till! Riktigt otäckt är det också. Inget mysrys här inte!

Nattkorpen är en spännande mordgåta som utspelar under 1800-talets igensnöat Stockholm.

Det här är en historiskt spännande, skrämmande, lite äcklig och små rolig äventyrsberättelse som jag sträckläste.

Jag gillar verkligen hur boken fångar sina läsare med den otroligt lockade framsidan som sedan tar sina läsare från 9 år och uppåt till ett skoningslös vinter i Stockholm under 1880-talet, i sökandet efter en kallblodig mördare.

Här får vi läsarna ta del av otroliga miljöbeskrivningar från samhällets baksida där man känner av de kliande betten från lopporna, stanken från utedassen, ljuden från hästars hovar på kullerstenarna, synen av det flackande ljuset från gaslyktor och känslan av den värkande och gnagande hungern.

Det här är en otrolig läsupplevelse som jag rekommendera varmt till alla som gillar historiska skildringar med spännande livsöden.

Nattkorpen är den första delen i trilogin Månvind & Hoff, en spännande och välskriven deckare om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm.

Boken passar perfekt som högläsningsbok och klassuppsättning för mellanstadieelever då den på ett fängslade sätt skildrar hur det var förr i tiden med autentiska ruggiga miljöer och skildringar utifrån de olika samhällsklasserna och hur det var att leva som barn i Sverige för mer en 100 år sen.

Till boken finns en lärarhandledning och till våren kan man även ta del av en karta över historiska platser som boken utspelar sig på så att man kan gå en stadsvandring för att besöka platser som, Långholmens fängelse, Riddarhuset och Kungens hemliga tunnel.

Gustavs Bokhylla

2021-01-15

Gustav 10 år:
Mamma har läst Nattkorpen för Philip och mig. Det är en spännande bok som handlar om en flicka som bor och jobbar på ett barnhem. Hon är uppvuxen där. De är fattiga på barnhemmet. Det är ganska många barn och mitt i natten lämnas en bebis. Boken utspelar sig på 1800-talet och i Stockholm. Det är vinter och kallt och barnhemmet har inte så mycket ved för att hålla barnen varma. De har inte så mycket mat att äta heller. Mika heter flickan det handlar om. Hon är duktig på att avläsa människor och situationer. Hon hjälper en polis och varför tänker jag inte berätta. Jag tycker att ni ska läsa boken. Den är väldigt bra. Lite sorglig, lite läskig och den är spännande. Man vill läsa vidare.

Philip 8 år:
Jag tycker att boken är lite läskig. Jag tycker också synd om alla barn som någon fått som ingen vill ha. Varför är det så? Jag blir lite ledsen för det. Mika är en modig tjej och hon är inte den hon tror att hon är. Det är en spännande bok. Jag tycker också att ni ska läsa den.

AC (mamma):
Vilken trevlig läsupplevelse. Det är en historia som utspelar sig i 1800-talets Stockholm. Vi får lära oss gator och platser. Det är fattigt, smutsigt och kallt. Vi är i historien. Det tas inte så mycket hänsyn till flickor men Mika är tuff och har hittat en överlevnadsteknik som gör att hon lägger märke till saker. Medan vi läser blir man både ledsen, arg och upprörd. Boken bjuder en också på leenden, fina relationer och värme. Boken är lite läskigt men Philip som är harig klarade av att lyssna innan läggning så spänningen tog över. Gustav läste alla sidor samtidigt som jag. Det är en del svåra ord men inte så farligt och historiebiten är inte för påtaglig heller. Jag tycker att upplägget var bra. Gillade boken!

Vi har diskuterat moral, dilemman, barnhemsbarn och historia. Fick lite Jack the Ripper känsla när vi läste.