Nattfåk

Theorin, Johan

| 2008

Nattfåk fick pris för Bästa svenska kriminalroman 2008 av Svenska Deckarakademin! När den kraftfulla storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig hemma. Fåken som kommer med is, snö och dimma och som drar med sig allt i sin väg. I Johan Theorins nya bok har det blivit vinter på norra Öland. Familjen Westin har nyligen flyttat dit från Stockholm, till en stor gammal ödegård som de tänker renovera. Snart får de höra en del ruskiga sägner om stället. Sådant som naturligtvis bara är skrock och vidskepelse. Eller? Det dröjer inte länge innan svårförklarliga saker börjar hända. I Nattfåk får vi stifta bekantskap med en rad nya människor, men också möta några vi redan känner - inte minst den pensionerade sjökaptenen Gerlof Davidsson. Precis som Skumtimmen är det en stark och oförglömlig läsupplevelse, en blandning av kriminalroman, spökhistoria...

Karin Johansson

2018-05-01

En riktigt bra deckare.

Helena Flemström

2018-04-30

Bra författare som skriver mycket bra böcker

Marie Stenshammer

2017-04-17

Spännande, läsvärd och otroligt bra skriven😊

Helene Roos

2016-09-14

annorlunda, mystisk och emellanåt lite märklig men bra. Inte den klassiska deckarjargongen.

Maria Jacobsson

2015-04-03

Sträckläste denna bok! Det jag gillar med den är det lite mystiska samt att handlingen inte är spikrak. Man får reda på lite i taget om t.ex Esther och under tiden man läser hinner man fundera och undra, bli nyfiken. Jag blev fäst vid personerna som är vanliga människor med sina egna för-och nackdelar.

Eva Möller

2015-01-01

Topp betyg. En bok som fängslar. Streckläste den från pärm till pärm trots att jag egentligen inte hade tid.

Anna Jensen

2014-05-13

Verkligen jättebra. Ensträckläsarbok!

Jan Svensson

2014-02-25

Riktigt bra och mystisk

Lars Martinsson

2013-11-13

Gotisk deckare där det öländska vinterlandskapet fungerar suveränt som backdrop. Theorin rör sig ledigt precis på gränsen mellan skildringen av det fantastiska och en framställning som är helt förnuftsbaserad med logiska förklaringar av märkligheterna. Det framåtriktande mysterieskapandet är hantverksmässigt mycket effektivt, även om det kanske överanvänds. Dessvärre finns här en sorts grötmyndig realism i botten som hindrar Theorin från att på allvar tävla med någon som John Ajvide Lindqvist. Stark trea.

Hanan Sabah

2013-10-21

Vill jättegärna ge den en femma, men jag blir lite besviken på slutet som inte är lika starkt som jag hade förväntat mig. Ändå en riktigt bra bok.

Olof Bergvall

2013-07-31

För en gångs skull läsvärd deckare

Olof Bergvall

2013-07-31

För en gångs skull läsvärd deckare

Linda Dahlhöjd

2013-07-20

Riktigt bra! Fantastisk känsla i språket som kändes ovanlig för att vara en deckare. Jag tyckte inte om Skumtimmen så jag blev verkligen positivt överraskad. Gillar också att den var relativt oförutsägbar.

Tråkig och förutsägbar

Evelina Nilsson

2013-05-27

Mycket bra bok som inte fokuserar på brottet. Läs den!

Micha Fredriksson

2013-04-06

Lite hoppig men förbannat spännande. Gick inte att sluta läsa.

Anna Andreasson

2013-01-31

Han skriver med sån spänning att det blir svårt att läsa boken på kvällen innan man ska sova. Längtar tills jag lagt händerna på nästa bok av Theorin.

Izabela Kosznik

2012-08-19

Ingen typisk deckare där det handlar mer om människorna än om själva brottet.

Ellinor Karlberg

2012-08-12

Lite väl hoppig ibland mellan de olika delhistorierna men fängslande!

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Ruskig!

Klara Antonsson

2012-05-06

Den är lite otäck...

Tomas Karlsson

2012-05-01

Kanske lite svagare än Skumtimmen, spänningen infinner sig rejält mot slutet först, en svag fyra, men riktigt välskriven historia

Ulrica Landqvist

2012-03-05

Helt okej bok. Lite ovanlig för att vara en deckare då en tragisk familjehistoria är det som boken huvudsakligen handlar om. Men författaren skriver bra.

Ulrika Aldefelt

2012-02-17

Sträckläste på Rhodos

Jan Banan

2012-02-08

Den här boken blir enligt min mening aldrig lika bra som varken "Skumtimmen" eller "Sakta Psyko". Kanske beror det på att jag har läst tre Theorin på en knapp månad och börjar se tydliga mönster i hans berättarteknik som stör mig något. Det är nästan som han har gått en författarkurs och fått hem en mall över hur en spänningsroman ska skrivas. Vore trevligt om han kunde variera sitt upplägg i framtiden. Hur som helst måste jag medge att han trots det ovan nämnda håller mycket hög klass och att han är en författare som alltid levererar.

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

Gillar hans egna, lite mystiska stil

Iris Forsberg

2011-12-17

Spännande fram till slutet där boken tappar. Man väntar o väntar på att det skall hända. Hade väntat mig lite mer kring händelseförloppet o karaktärerna i slutet.

Inger Mårtenson

2011-12-07

En långsam start men ack en så väl berättad historia om då och nu på Öland.

Therese Simar

2011-12-01

Fantastisk välskriven bok! Spännande rakt igenom.

Amir Mansourian

2011-11-09

Gick inte ens att ta sig genom hela boken. Tråkig som fan.

elizabeth sundwall

2011-10-03

Spännande från första stund. Ibland var jag nästan rädd på riktigt. Theorins böcker kommer att plöjas omgående.

Erica Berglund

2011-08-11

Avslagen läsk var min första tanke men jag måste ändå ge den höga poäng för det måste inte vara så spännande så man får ont i magen. Lättläst och gemytlig. Detta är min första Johan Theorin bok och jag kommer absolut fortsätta!

Jenny Andersson

2011-08-10

Precis lika bra som Skumtimmen

Sussie S

2011-08-10

Otroligt bra!

Rasmusmatte .

2011-07-04

Spännande och intressant. Gillar Johans sätt att skriva.

Linda E

2011-06-29

Jag är väldigt skeptisk mot svenska deckare men den här var kanonbra. Jag var lite rädd att lösningen skulle vara riktiga spöken och vågade inte tycka något om boken förrän jag var klar, men allt hade sin förklaring. Kul med en svensk deckare som funkar.

Peter F

2011-06-27

En bok jag inte ville skulle sluta. Läst 2008.

Anna Lindström

2011-06-23

Har inte läst något av Theorin innan och blev positivt överraskad. Boken är riktigt bra och spännande. Blir definitvt fler böcker lästa av författaren i framtiden. Gillade det lite mystiska "spöktemat".

Sofie Petersson

2011-05-27

Gillar Johan Theorins deckare. De är lättsmälta men ändå händelserika och spännande.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Kuslig.

heidi carlsén

2011-03-10

Ingen bok som jag direkt fastnade för, ger den dock en trea för själva stämningen och miljö beskrivningarna i boken!

Paula Merio

2011-02-13

Alldeles för simpel för att det ska bli spännande! Personporträtten är opersonliga och ungarna lämnas vind för våg mest hela tiden medan huvudpersonen sitter i en vindslada, nä, inte realistiskt alls

Samuel Karlsson

2011-02-06

Jag är imponerad av Theorins gestaltning och hur han får alla trådar att flätas samman i slutet. Det här är ingen deckare i vanlig mening och det tycker jag är bra. Jag brukar klaga på att det slösas med våldsskildringar i dagens krininalromaner men i Nattfåk är det verkligen sparsmakat och skickligt använt. Jag lyssnade på boken istället för att läsa den och det tror jag var bra. Trots att jag tycker den var bra får den bara en stark trea. Jag blev helt enkelt inte engagerad i människorna som han skriver om. Men som sagt den är klart läsvärd.

Brilliant skriven.Vilken spökhistoria!!

Anna-Karin L

2011-01-14

Gillar blandningen av deckare och spökhistoria och Johan Theorins sätt att skriva.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Helt OK, men Skumtimmen är bättre.

Det är nästan så man inte skulle vilja befinna sig på Öland på vintern

Anna Liljeby

2010-10-06

Super

Janita sundblad

2010-09-19

Den här boken va super bra tycker jag , den täta stämningen som byggs upp hela tiden , mystiken och den fantastiskt beskrivna miljön tog mig fullständigt , den var mer än en vanlig deckare

Elisabeth Kling

2010-09-10

Första boken av Theorin jag läste,tog mig helt med överraskning och gillade det skarpt !

Angela Alvarez

2010-08-30

alltså, deckare är verkligen ingenting jag vill röra vid - men theorins böcker ligger här hemma eftersom min mor är deckarbesatt och en kväll tog jag itu med nattfåk. och den var.. briljant. karaktärerna skapar empati; det är mer relationsdrama än trist polisarbete; mellan orden dväljs mörker och det övernaturliga inslaget var ljuvligt finkänsligt inarbetat.

Nette S

2010-08-22

Skulle fått full pott om det inte vore för rena faktafel som jag retade mig på. Hade tagit så lite tid för författaren att ta reda på så hade det blivit rätt och bättre!

Malin Johansson

2010-08-13

Enda boken i modern tid som har gett mig mardrömmar, men det var det värt.

Gillar inte det här övernaturliga men språket gör bken läsvärd.

2010-08-01

Gillar det "spökiga" inslaget!

Pernilla Johansson

2010-07-23

Jag tyckte bättre om första boken Skumtimmen. Det är en bra bok i den genren jag gillar. Men det är något med slutet...någon skrev att slutet känns lite hastigt, det kan jag hålla med om, för det är något som saknas.

Anders Högman

2010-06-30

Bättre än Skumtimmen, jag är fast!

Ulf Pettersson

2010-06-03

en bok som rör sig mellan verklighet och övernaturligt, jag brukar inte läsa sådana böcker med denna var läsvärd

Elisabeth E

2010-05-30

Inte riktigt lika spännande som den fantastiska Skumtimmen. Theorin skriver bra och beskriver Öland fantastiskt. Slutet känns lite hastigt. Betyg 4

Henrik R.

2010-05-29

Förväntade mig mer spöken - det var nog bra att detta inte infann sig.

Merja A

2010-05-28

En bok som jag sträckläste. Spännande blandning av deckare, släkthistoria och kusliga sägnen.

Monika Häägg

2010-05-16

En bok med en härlig mystisk känsla som gör att man bara vill läsa mer och mer. Det lite övernaturliga finns där men är inte överdrivet utan blir som en krypande känsla genom hela boken. Pusselbitarna faller snyggt på plats i slutet.

Åse Bandling

2010-05-09

Jag sträckläste, hade svårt att lägga den ifrån mig. Gillade stämningen i boken.

Anchi L

2010-04-11

En bok att sträckläsa. Jag kunde inte lägga den från mig.

Bengt Månsson

2010-04-04

Både spännande och lätt mystisk berättelse, som utspelar sig på Öland, tidvis i snöstorm ("fåk" på öländska).

Helena S

2010-03-30

Gillar hans sätt att skriva med det lite övernaturliga inslagen. Spännande och intressant historia.

Dejan Trajkovski

2010-03-22

Väldigt välskriven och stämningsfull även om jag var frågande inför att Johan ägnar all sin talang och geni på detta lite ödsliga scenarie.

Annicka Olsson

2010-02-27

Mycket spännande och bra

Sonja Nordberg

2010-02-26

Boken skulle haft något högre betyg om jag hade gillat själva handlingen.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Mycket bra, men inte lika spännade och spöklig, inte missnöjd men inte luka bra som skummtimmen enligt min smak.

VICTORIA LINDBLOM

2010-02-08

Liksom första boken "Skumtimmen" fastnade jag i denna också. Samma mystik och spänning. Nu väntar jag på att trean ska komma ut i pocket.

Engelska Väninnan

2010-02-07

En obehaglig spökhistoria. Inte alls välskriven och trovärdig. En besvikelse, jag gillade verkligen hans första bok.

Sanna M

2010-02-04

Perfekt bok att läsa när snön yr utanför fönstret!

Anette B

2010-02-04

Hade höga förväntningar som tyvärr inte infriades

Nenne N

2010-01-02

Jag tycker att det var en väldigt bra och spännande bok. Det är lite av en spökhistoria men också en deckare!

Anton Johansson

2009-12-14

Bästa svenska deckaren jag läst... mycket svårt att förutse något... fräscht... spöklikt!

magnus påhlman

2009-12-14

Så skön känsla i Teorins böcker! Man är med där det händer och får spänning hela tiden.

Sofia Berg

2009-12-12

Perfekt spänningsroman, sträcktläste boken för jag ville veta hur alla livsöden skulle utvecklas. Underbar.

Jonna Österlund

2009-12-03

Skulle nog säga att denna bok får en svagare 4:a medan Skumtimmen får en starkare eller kanske t o m en svag 5:a. Väldigt spännande, med en fantastisk stämning. Ölandsmystiken fyller hela min kropp och jag längtar dit! Lite långrandig ibland med alla gamla historier hit och dit, men allt knyts ihop bra i slutet.

M W

2009-12-01

En mycket bra bok som jag varmt rekommenderar

Annelie S

2009-10-08

Åh, vilken spännande bok!! Blev nästan lite mörkrädd...;-)

Emma A

2009-09-28

Tycker egentligen att den här boken kanske är lite för bra för en trea i betyg... men ändå känns det som att den saknar något, som om den var lite halvklar på något sätt. Skulle velat lära känna karaktärerna så mycket mer. Den var dessutom lite trögstartad, men efter halva boken blev den väldigt fängslande. Boken rekomenderas varmt och detta är av en person som egentligen inte är särskilt förtjust i deckare. Men den är mysig på något vis. Mest tycker jag om beskrivningarna av Öland och de gamla gårdarna och snön som viner runt saker som inte går att förklara.

Lotta Blomkvist

2009-09-23

Mycket bättre än skumtimmen! Spänning från början till slut. Måste läsas!

Emelie Thelander

2009-09-01

En fantastisk bok som skiljer sig från den "vanliga" deckaren på många sätt. Den känns genomtänkt, välarbetad och det finns en spänning och nyfikenhet som följer mig genom hela boken.

Eva Grufman

2009-08-29

Förväntade mig inte ett dugg innan jag började läsa denna bok. Problemet var att jag inte kunde sluta läsa den. Jag har aldrig varit på Öland i verkligheten men det känns som jag faktiskt varit där nu. Imponerande!

ingela lindgren

2009-08-27

En bra bok där författaren får en att känna av allt det kalla,mörka, blåsiga och "karja" i miljön på Öland...han skriver på ett enkelt och rakt sätt så att man som läsare har lätt att hänga med.. Spännande!!

Gunilla Jönsson

2009-08-16

Den här boken gillade jag, oväntat slut och bra historia

Jonas Zejlon

2009-07-17

Tre poäng för historien och spänningen, och en poäng för att det inte är en "grävande journalist" eller "gammal polis med tvivelaktigt förflutet" i huvudrollen.

Karin R-g

2009-07-16

En lite annorlunda spänningsbok med ett lite hastigt och oväntat slut. Ganska intressant med flera parallella krimihandlingar som egentligen inte hade med varandra att göra, men som sammanstrålade till slut.

Thomas Olafson

2009-07-12

Besviken på händelseloppet. Rörig och svår att greppa. Slutet, då allting hände, var spånnande med lite "för bra"...

Mycket spännande! Slutet kom dock lite för snabbt - hade gärna haft ett par hundra sidor till att läsa..... :)

Linda Axelsson

2009-07-08

Mkt bra men lite läskig!

Åsa Stenhammar

2009-06-26

Jag gillar inte spökhistorier, det var det första boken på länge som jag slängde efter att ha läst mindre en halva...

sarah björck

2009-06-17

lääääs den

Cecilia Johansson

2009-06-14

Spännande.

Maude Schyffert

2009-06-13

Är inte särskilt road av deckare men detta är en lågmäld och otäck berättelse. Vandrar gärna på Alvaret men tittar oftare över axeln numera. Nästa bok?

Maria Larsson

2009-05-17

Liksom debuten - "Skumtimmen" - utspelar sig "Nattfåk" på Öland och är även den en otraditionell spänningsroman med oväntade vändningar och inslag av spökhistorier.
Det är ingen nagelbitande thriller, utan en lågmäld berättelse som fänglsar läsaren från första stund. Galant väver Theorin samman historier och skildrar skickligt både personer och miljöer.
Jag ser redan fram emot hans nästa bok.

Jag älskar Theorins böcker men han är anledning till rysningarna jag får när jag är ute på alvaret.
Eftersom jag bor på Öland känner jag igen skuggorna o enebuskarna som rör på sig när mörkret faller och de gula ögonen som följer mig, visserligen är det fåren men när man har läst skumtimmen och Nattfåk då har man mer än ett hjärnspöke.dimslöjorna som sveper in mig i ett osynligt täcke.
vilka härliga människoskildringar. jag väntar otåligt på nästa bok.