Nattfåk

Theorin, Johan

| 2008

Nattfåk fick pris för Bästa svenska kriminalroman 2008 av Svenska Deckarakademin! När den kraftfulla storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig hemma. Fåken som kommer med is, snö och dimma och som drar med sig allt i sin väg. I Johan Theorins nya bok har det blivit vinter på norra Öland. Familjen Westin har nyligen flyttat dit från Stockholm, till en stor gammal ödegård som de tänker renovera. Snart får de höra en del ruskiga sägner om stället. Sådant som naturligtvis bara är skrock och vidskepelse. Eller? Det dröjer inte länge innan svårförklarliga saker börjar hända. I Nattfåk får vi stifta bekantskap med en rad nya människor, men också möta några vi redan känner - inte minst den pensionerade sjökaptenen Gerlof Davidsson. Precis som Skumtimmen är det en stark och oförglömlig läsupplevelse, en blandning av kriminalroman, spökhistoria...

Josefin Wessman

2023-12-02

Stämningsfull

Bokmalen

2023-07-20

Theorin skriver på ett fängslande sätt som gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Välskriven och spännande kriminalroman/rysare. Rekommenderas!

Matilda Persson

2021-01-04

Nattfåk är en väldigt mysrysig bok som får läsaren att vilja läsa vidare för att få svar på vad som har hänt. Jag är inte någon människa som dras till deckare men jag tycker att Theorin har lyckats skapa en annorlunda deckare som jag uppskattar. Jag skulle inte säga att det är den bästa bok jag någonsin har läst men den är absolut bra. Människorna känns verkliga och miljöerna kan man nästan se framför sig. Boken är dessutom väldigt välskriven och jag gillade hur storyn hela tiden byggdes upp för att slutligen sammanflätas. Boken besvarar alla läsarens frågor och lyckas snyggt knyta ihop alla trådar. De sista 100 sidorna är väldigt intensiva! Slutet var oväntat och jag kommer definitivt läsa fler böcker av Theorin.

Maria Smith

2020-03-28

Madeleine Witt

2019-07-18

Bästa boken jag läst!

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Helt underbar, bara läs den!

Kerstin

2019-01-06

Spännande och välskriven

Karin Andersson

2019-01-05

Fina Ölandsmiljöer, en bladvändare. Hela serien rekommenderas!

Madeleine Löfqvist

2018-10-23

Tycker som vanligt att böckerna är ganska sega men sista 2 timmarna blir de spännande.

Karin Johansson

2018-05-01

En riktigt bra deckare.

Helena Flemström

2018-04-30

Bra författare som skriver mycket bra böcker

Marie Stenshammer

2017-04-17

Spännande, läsvärd och otroligt bra skriven😊

Helene Roos

2016-09-14

annorlunda, mystisk och emellanåt lite märklig men bra. Inte den klassiska deckarjargongen.

Maria Jacobsson

2015-04-03

Sträckläste denna bok! Det jag gillar med den är det lite mystiska samt att handlingen inte är spikrak. Man får reda på lite i taget om t.ex Esther och under tiden man läser hinner man fundera och undra, bli nyfiken. Jag blev fäst vid personerna som är vanliga människor med sina egna för-och nackdelar.

Eva Möller

2015-01-01

Topp betyg. En bok som fängslar. Streckläste den från pärm till pärm trots att jag egentligen inte hade tid.

Anna Jensen

2014-05-13

Verkligen jättebra. Ensträckläsarbok!

Jan Svensson

2014-02-25

Riktigt bra och mystisk

Lars Willfors

2013-11-13

Gotisk deckare där det öländska vinterlandskapet fungerar suveränt som backdrop. Theorin rör sig ledigt precis på gränsen mellan skildringen av det fantastiska och en framställning som är helt förnuftsbaserad med logiska förklaringar av märkligheterna. Det framåtriktande mysterieskapandet är hantverksmässigt mycket effektivt, även om det kanske överanvänds. Dessvärre finns här en sorts grötmyndig realism i botten som hindrar Theorin från att på allvar tävla med någon som John Ajvide Lindqvist. Stark trea.

Olof Bergvall

2013-07-31

För en gångs skull läsvärd deckare

Olof Bergvall

2013-07-31

För en gångs skull läsvärd deckare

Linda Dahlhöjd

2013-07-20

Riktigt bra! Fantastisk känsla i språket som kändes ovanlig för att vara en deckare. Jag tyckte inte om Skumtimmen så jag blev verkligen positivt överraskad. Gillar också att den var relativt oförutsägbar.

D

Tråkig och förutsägbar

Evelina Nilsson

2013-05-27

Mycket bra bok som inte fokuserar på brottet. Läs den!

Micha Fredriksson

2013-04-06

Lite hoppig men förbannat spännande. Gick inte att sluta läsa.

Anna Andreasson

2013-01-31

Han skriver med sån spänning att det blir svårt att läsa boken på kvällen innan man ska sova. Längtar tills jag lagt händerna på nästa bok av Theorin.

Izabela Horn

2012-08-19

Ingen typisk deckare där det handlar mer om människorna än om själva brottet.

Ellinor Karlberg

2012-08-12

Lite väl hoppig ibland mellan de olika delhistorierna men fängslande!

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Ruskig!

Klara Antonsson

2012-05-06

Den är lite otäck...

Tomas Karlsson

2012-05-01

Kanske lite svagare än Skumtimmen, spänningen infinner sig rejält mot slutet först, en svag fyra, men riktigt välskriven historia

Ulrica Landqvist

2012-03-05

Helt okej bok. Lite ovanlig för att vara en deckare då en tragisk familjehistoria är det som boken huvudsakligen handlar om. Men författaren skriver bra.

Ulrika Aldefelt

2012-02-17

Sträckläste på Rhodos

Jan Banan

2012-02-08

Den här boken blir enligt min mening aldrig lika bra som varken "Skumtimmen" eller "Sakta Psyko". Kanske beror det på att jag har läst tre Theorin på en knapp månad och börjar se tydliga mönster i hans berättarteknik som stör mig något. Det är nästan som han har gått en författarkurs och fått hem en mall över hur en spänningsroman ska skrivas. Vore trevligt om han kunde variera sitt upplägg i framtiden. Hur som helst måste jag medge att han trots det ovan nämnda håller mycket hög klass och att han är en författare som alltid levererar.

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

Gillar hans egna, lite mystiska stil

Iris Forsberg

2011-12-17

Spännande fram till slutet där boken tappar. Man väntar o väntar på att det skall hända. Hade väntat mig lite mer kring händelseförloppet o karaktärerna i slutet.

Inger Mårtenson

2011-12-07

En långsam start men ack en så väl berättad historia om då och nu på Öland.

Therese Simar

2011-12-01

Fantastisk välskriven bok! Spännande rakt igenom.

Amir Mansourian

2011-11-09

Gick inte ens att ta sig genom hela boken. Tråkig som fan.

elizabeth sundwall

2011-10-03

Spännande från första stund. Ibland var jag nästan rädd på riktigt. Theorins böcker kommer att plöjas omgående.

Erica Berglund

2011-08-11

Avslagen läsk var min första tanke men jag måste ändå ge den höga poäng för det måste inte vara så spännande så man får ont i magen. Lättläst och gemytlig. Detta är min första Johan Theorin bok och jag kommer absolut fortsätta!

Sussie S

2011-08-10

Otroligt bra!

Rasmusmatte .

2011-07-04

Spännande och intressant. Gillar Johans sätt att skriva.

Linda E

2011-06-29

Jag är väldigt skeptisk mot svenska deckare men den här var kanonbra. Jag var lite rädd att lösningen skulle vara riktiga spöken och vågade inte tycka något om boken förrän jag var klar, men allt hade sin förklaring. Kul med en svensk deckare som funkar.

Peter F

2011-06-27

En bok jag inte ville skulle sluta. Läst 2008.

Anna Lindström

2011-06-23

Har inte läst något av Theorin innan och blev positivt överraskad. Boken är riktigt bra och spännande. Blir definitvt fler böcker lästa av författaren i framtiden. Gillade det lite mystiska "spöktemat".

Sofie Petersson

2011-05-27

Gillar Johan Theorins deckare. De är lättsmälta men ändå händelserika och spännande.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Kuslig.

heidi carlsén

2011-03-10

Ingen bok som jag direkt fastnade för, ger den dock en trea för själva stämningen och miljö beskrivningarna i boken!

Paula Merio

2011-02-13

Alldeles för simpel för att det ska bli spännande! Personporträtten är opersonliga och ungarna lämnas vind för våg mest hela tiden medan huvudpersonen sitter i en vindslada, nä, inte realistiskt alls

Samuel Karlsson

2011-02-06

Jag är imponerad av Theorins gestaltning och hur han får alla trådar att flätas samman i slutet. Det här är ingen deckare i vanlig mening och det tycker jag är bra. Jag brukar klaga på att det slösas med våldsskildringar i dagens krininalromaner men i Nattfåk är det verkligen sparsmakat och skickligt använt. Jag lyssnade på boken istället för att läsa den och det tror jag var bra. Trots att jag tycker den var bra får den bara en stark trea. Jag blev helt enkelt inte engagerad i människorna som han skriver om. Men som sagt den är klart läsvärd.