Nätternas gräs

Modiano, Patrick

| 2013

2014 års Nobelpristagare i Litteratur! I Nätternas gräs vandrar berättaren Jean genom Paris på spaning efter Dannie, den gåtfulla kvinna han älskade fyrtio år tidigare och som försvann under mystiska omständigheter utan att lämna några spår efter sig. En svart anteckningsbok fullklottrad med namn på personer och platser, med adresser, telefonnummer och tidningsnotiser blir hans hjälp mot glömskan, hans vägvisare till det förgångna. Patrick Modiano, född 1945, räknas som en av Frankrikes främsta författare. Med sina starkt personliga romaner, där handlingen nästan alltid utspelar sig i Paris, har Modiano sedan länge en hängiven publik såväl i hemlandet som utomlands. Sedan debuten 1968 har han gett ut ett trettiotal böcker. Modiano har bland annat belönats med Franska akademiens stora romanpris 1972, Goncourtpriset 1978 samt det prestigefyllda Prix mondial Cino Del Duca för...

2020-12-20

Man bara glider fram i Modianos Paris. Det händer inte mycket men ändå känns allt det hela tiden så levande och man undrar vad som ska hända. En storslagen författare.

janne lindh

2020-11-04

En fin liten roman, mycket välskriven. Men man bör nog vara en riktig Pariskännare och inte bara en tillfällig turist i staden för att kunna uppskatta boken helt.

Lars B.

2019-11-21

Kan vara den femte romanen av Modiano jag har läst. De liknar ju alltid varandra, vilket jag brukar uppskatta. Dock blir det här lite väl många namn och uppräkningar av Parisadresser för att jag ska hålla uppe läsgnistan.

Philip Stenström

2019-02-09

Patrik Modiano vandrar Jean genom Paris på jakt efter sin käresta, Dannie. En kvinna som försvann under mystiska omständigheter fyrtio år tidigare. En svart anteckningsbok med nedskrivna namn, platser och telefonnummer blir stöd för Jean att minnas det förgångna.

Zack Simone

2016-04-23

Ingen nämner lika många gatunamn, platser och mann. Ändå kanske hans bästa bok.

Känns som att Modiano var förlöpare eller förberedande för kommande pris till en journalist. Det är säkert något kommittén tycker är viktigt för dem själva, för världen och för alla som borde reflektera kring vad som är sanning & hur verkligheten varierar.

Victoire Marcel

2015-10-19

Detta är den svagare av de tre Modianoböckerna jag läst - jag älskade De yttre boulevarderna och Lilla smycket - men jag tyckte om denna också. Modiano har verkligen ett öga för tryckande, aningen obehagliga stämningar, och detta är bokens största behållning.

Sanna Carlborg

2015-10-13

Svag trea. Berättelsen är drömsk men snarast i bemärkelsen diffus och inte magisk. Jag tycker inte heller den är originell. Hur många mystiska, åtråvärda kvinnor har inte skildrats förr? Hur som helst, omslaget är otroligt estetiskt tilltalande. Och som helhet ger boken en liten längtan efter att lära känna Paris.

Sara Gren

2015-10-09

Ett smygande obehag följer mig i takt med att jag vänder blad. Modiano kan det här med stämningar. En del frågor lämnas obesvarade. Kanske är det en del av charmen med Modianos böcker.

Artur Foxander

2015-01-12

Hela boken kretsar kring ett mysterium som är så oerhört ointressant att när man väl sitter på alla svaren så känner jag bara en lättnad över att boken äntligen tog slut.

Det känns som attt den saknar all form av uppbyggnad och klimax. (Det gör den inte men det är så tråkigt att klockorna stannar)

Författaren är duktig på att använda språket, men det räcker inte för mig.

Å

Åsa Arveberg

2014-12-30

Älskar hur författaren använder ord och beskrivningarna är underbara. Det känns som om man läser biografier och hela tiden vill veta mer om de olika personerna.

Josefine Lind

2014-11-09

För mig handlar boken om identitet. Och frågan om hur mycket vi behöver den egentligen för att känna känslor. Och frågan om om vi inte har den, vad känner vi då? Och för vem?

Sofia Grundtman

2014-06-22

"Men ibland ger något plötsligt vika. I går gick jag ensam på gatan och slöjan slets itu. Inget förflutet längre, inget närvarande, tiden stod stilla."