Ntter i Reykjavik

Bckerna om den islndske kriminalpolisen Erlendur Sveinsson har gett Arnaldur Indridason internationell stjrnstatus. Prisbelnt och versatt till mnga sprk tervnder Indridason till historiens brjan. Det r dags att mta Erlendur som nyutexaminerad polis. Ensamvargen Erlendur Sveinsson har precis tagit sin polisexamen och jobbet i Reykjavik r tufft. Vld, brott och misr prglar numera hans vardag. Han kan inte slppa ett ouppklarat ddsfall. En uteliggare han ofta sttte ihop med p ntterna har hittats drunknad i ett dike. Ingen tycks bry sig om vad som har hnt. Men mannens de griper tag i Erlendur och jakten p sanningen om vad som hnt kommer att fra honom djupt in i Reykjaviks mrka undre vrld.

2021-06-08

Helt ok och typisk deckare av Arnaldur. Smklurig men inte direkt spnnande. Retar mig lite p alla upprepningar i dialogerna. Det str och knns inte naturligt. Arnaldur kndes nyskapande i sina frsta bcker men har tuggat p i samma stil. Det r lttsam avkoppling men inte s mycket mer. Betyg 2,5

2017-07-28

I denna elfte del om den islndska polisen s fortstter vi p trden frn Den stora matchen, dr Erlendur dyker upp alldeles i slutet, som nybakad ordningspolis. De hr bckerna har snabbt blivit lite av favoriter, det r ngot speciellt med det islndska, det mrka, lngsamma och vemodiga. Den hr boken r inget undantag. Ls mer p min blogg

Gunnel Lindstrm

2017-04-17

Lite fr pratig, men nd en bok att lngta till.

2017-03-17

Stillsam deckarhistoria dr vi fr flja Erlendur i brjan av sin poliskarrir. Sorgligt att lsa om den dvarande synen p vld i nra relationer, hur det viftade bort av svl poliser som civila. Ganska mysig berttelse i vrigt p ngot stt. Erlendur r bde totalt nrvarande och samtidigt ganska frnvarande i sin tillvaro.

Inger Jonsson

2016-10-24

Erlendur gr ett prima jobb som polis. P det privata planet verkar det lite svrare.
Man skrms av hur mycket missbruk och vld som verkar frekomma p Island.

2015-12-23

Hr blev Indridason trkigare n vanligt. Boken backar ocks i tid till nr Erlendur r nybakad polis och hela historien r vldigt pratig och ospnnande. Svag tva.

Fia Kitti

2015-12-16

Det r ngot med Indridasons bcker som gr att jag knner mig hemma. En bok om ret r alldeles lagom :)