Nattens grymma stjärnor

Eriksson, Kjell

| 2004

En oktobermorgon 2003 hittas en äldre bonde, Petrus Blomgren, ihjälslagen i sin lada i byn Jumkil. Bara någon dag senare hittas ännu en bonde mördad i sitt kök i en annan by. I ingetdera fallet hittar Ann Lindell och hennes kolleger vid Uppsalapolisen något motiv eller något mordvapen. Och inte minsta spår av någon gärningsman. I en ruffig villa bor den 35-åriga Laura med sin far, Ulrik Hindersten, en akademisk särling och expert på Petrarcas diktning. En dag går Laura till polisen för att anmäla sin far försvunnen. Det tycks gå henne hårt till sinnes, hon börjar uppträda underligt på arbetsplatsen och blir allt mer besatt av sin arbetskamrat Stig Franklin. Han finner Laura lite skrämmande men kan ändå inte motstå henne. Hans förhållande till hustrun Jessica råkar i allvarlig gungning. Så begås efter en tid ett tredje mord, denna gång på en äldre fritidsryttare, som först ser ut...

2014-07-30

Sjätte delen om Ann Lindell är ännu ett kliv uppåt och jag får nog räkna den som den bästa i serien, hittills i alla fall. Kanske är det bara jag som börjar vänja mig, men den är väldigt nära en fyra i betyg. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/07/nattens-grymma-stjarnor-av-kjell.html

Pernilla Ohlsson

2014-03-18

Gav den bara en 3:a pga det knepiga slutet. Början var lite seg, men efter de ca 100 första sidorna blev den bara bättre och bättre. I slutet var det riktigt spännande tillsdet helt plötsligt bara tog slut. Känns som att det skulle vara en fortsättning på något sätt. Men den var ändå bra.

Den här var lättläst och "kul" i serien av tio böcker om polisen Ann Lindell i Uppsala.