Natten

Wiesel, Elie

Boken som ledde författaren till Nobels fredspris borde vara "obligatorisk läsning för mänskligheten" enligt Oprah Winfrey.Natten är ett intensivt gripande vittnesmål från en historisk katastrof vi aldrig får glömma. Det är klassiker som redan sålt mer än 10 miljoner exemplar, men som inte funnits på svenska på flera decennier. Nu kommer den i nyöversättning med förord av Alice Bah Kuhnke och efterord av författaren.Elie var 11 år när andra världskriget bröt ut. Bara några år senare tvingades han och hans familj från sitt hem, innan de tillfångatogs och transporterades till Auschwitz.  I  Natten konfronteras läsaren med mänsklighetens vidrigaste sidor, och den katastrof som kan bli resultatet av att makten hamnar i fel händer. På smärtsamt återhållsam prosa beskriver Elie Wiesel nazisternas hänsynslösa övergrepp och den fruktansvärda vardagen i koncentrationsläger....

Låt oss aldrig glömma!
Alla krig är hemska. Alla krig har offer, andra världskriget är inget undantag. I denna boken beskriver Elie hur han, som tonåring, blev ett offer. Vi får följa honom och hans familj när de tillfångatogs och transporterades till Auschwitz. Han berättar om nazisternas hänsynslösa övergrepp och om den fruktansvärda vardagen i koncentrationsläger. Om rädslan, hungern och dödslängtan.

Detta är en otäck bok med ett vidrigt innehåll som inte lämnar någon oberörd. Men det är viktigt att vi läser den, att vi pratar om den och att vi ser till att det aldrig händer något sådant igen.
Läs den!!!

Boken Natten kom ut första gången 1956 på jiddisch och på svenska 1972, under 2019 gjordes en ny översättning och boken släpptes åter igen. Boken är en självbiografi om Elie som var 11 år när andra världskriget bröt ut och handlar om hur han och hans familj tvingas bort från sitt hem, tillfångatas och transporteras till Aushwitz. Boken är drygt bara på 130 sidor, men vilket starkt och gripande innehåll. Jag sträckläste boken - den var gripande, stark, skrämmande, otäck, känslosam.... den här boken berörde mig starkt både i själ och hjärta. En berättelse som vi inte får glömma bort, en otroligt viktigt bok att lyfta fram och som alla borde läsa.

Gripande, stark & spännande!

Omöjligt att recensera, däremot: läs den. Går inte ens att ta in att det här har hänt, trots att det är långt ifrån första boken en läst om förintelsen. Det är så sjukt. Det är också skrämmande att generationen med överlevare nu dör ut. Vad tar vi med oss? Allting upprepar sig.

Översättningen i sig är kanske inte jättebra, med en hel del stavfel, men det spelar ingen roll.

2019-10-11

Denna bok gavs ut för första gången redan för sextiofyra år sedan, 1955. Och den har sålts i mer än tio miljoner exemplar. Författaren Elie Wiesel skrev över fyrtio böcker och han fick Nobels fredspris 1986. Han dog 2016.

Jag har aldrig tidigare läst denna bok, och den har tydligen inte funnits på svenska på många år. Nu har den givits ut på nytt, med ny översättning.

Tror det är bra att boken uppmärksammas på nytt, med tanke på det allt hårdare klimatet i samhället.

Att recensera en sån här bok är ju helt omöjligt tycker jag. Den är ju så klart oerhört viktig, gripande, och fruktansvärd.

Rekommenderar den verkligen.

Jennifer Johansson

2019-10-07

Tack Bookmark Förlag för recex av den här boken!

Natten handlar om Elie Wiesel och hur han överlevde Auschwitz. Den är tung, rå, skrämmande, hoppfull, galen, skräckinjagande, gråtframkallande, kraftfull, känslomässig, beskrivande, tankeväckande och så himla bra.

Om du, som jag, inte läst så mycket från andra världskriget och känner att du inte riktigt hittat pärlorna, det här är en av dem. Jag är mållös över hur Wiesel lyckas beskriva så ingående och skrämmande hur saker och ting skedde på denna tid, på ynka 140 sidor. Jag blir alldeles matt och tappar hoppet, och tänker på hur tusan det nu ska gå när denna generation sakta försvinner ifrån oss. Hur ska vi kunna bevara att denna är en sanning i världen vi lever i?

Det här är en bok som alla måste läsa eller lyssna på. Snälla, läs den.