Natten Tallulah Murray försvann

Jewell, Lisa

| 2022

Intelligent och gripande spänning om en flicka som aldrig kommer hem igen... 2017: Det är en vacker sommarkväll, och tonårsmamman Tallulah Murray beger sig ut på fest med pojkvännen. Det är hennes första utekväll sedan hennes älskade son föddes, och mamma Kim ska vara barnvakt. Klockan 23 skickar hon det sista sms:et till Kim, men efter det hör Kim inget mer. Och Tallulah Murray kommer aldrig hem igen. 2018: Deckarförfattaren Sophie har precis flyttat till ett nytt hus, som ligger i anslutning till den lokala internatskolan, där hennes pojkvän fått jobb som rektor. Sophie börjar nyfiket luska i Tallulahs försvinnande, och under en promenad i skogen får hon syn på en liten skylt som sitter fast på ett staket. Det står "GRÄV HÄR"... Lisa Jewell är tillbaka med ännu en hyllad nagelbitare, fullproppad med mörka familjehemligheter i oemotståndliga miljöer. Natten Tallulah Murray försvann är...

Älskar @lisajewelluk och har läst alla henne böcker som översatts till svenska, sen första på 90-talet. Tycker bara hon blir bättre och bättre. Den senaste, ”Natten så Tallulah Murray försvann”, är precis som de andra en riktig bladvändare som är svårt att lägga ifrån sig. Tycker inte det är hennes bästa, men den är fortfarande väldigt bra. Det är en spänningsroman som trots sin lättlästhet ändå har ett djup.

Spännande, underhållande och välskriven. En riktigt bra bladvändare, betyg 4,5

En riktig ”bladvändare”, med väldigt seg startsträcka. Såpass seg att jag, efter några timmar, valde att lyssna på slutet av boken (detta för att kunna bestämma om jag skulle fortsätta att lyssna). Slutet gjorde att jag verkligen ville fortsätta.
Så många olika spår och vinklingar, dåtid och nutid.
Så obehagligt manipulerande och dysfunktionella personer.
Samt en berättelse om att aldrig ge upp. Rekommenderas!

2022-02-18

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Natten Tallulah Murray försvann, är den femte boken som jag läser av den brittiske författaren Lisa Jewell. Jag har gillat dom fyra tidigare böckerna, och jag gillade den här boken också, till och med ännu mera. Böckerna är helt fristående från varandra, och kan väl kallas psykologiska spänningsromaner. I början av sin karriär så skrev Lisa Jewell vanliga romaner, men från fem böcker sedan så gick hon över till spänning. Jag har inte läst hennes tidigare böcker, men alla fem böckerna i spänningsgenren har jag läst, och tyckt mycket om. Och den här boken tycker jag är helt klart hennes bästa hittills. Mycket spännande, välskriven, gripande, och oförutsägbar. Kan varmt rekommendera boken.

2022-02-18