Natten r ljuv

Natten r ljuv r F. Scott Fitzgeralds frsta roman efter Den store Gatsby. Den utspelar sig p franska rivieran under 1920-talet dr Dick och Nicole Diver lever ett glamorst och spnnande verklassliv tillsammans med andra rika amerikaner. I paret Divers fantastiska villa gr konstnrer och andra excentriker in och ut, dribland den vackra artonriga skdespelerskan Rosemary Hoyt. Nr hon fr fr sig att frfra Dick brister den mtliga struktur som hller ihop Dicks ktenskap med Nicole, och mrka hemligheter avsljas.I Natten r ljuv har F. Scott Fitzgerald vidareutvecklat den granskning av rikedomens frdande effekt p den mnskliga naturen som blev s hyllad i Den store Gatsby. Han hmtar material och ider frn sin tids senaste rn i psykologi och psykiatri men ocks frn sitt eget liv p ett stt som gr Natten r ljuv till en djupt sjlvbiografisk bok. Natten r ljuv r ocks den...

Catarina Rutstrm

2014-06-23

Sprket var ibland mycket vackert men ofta knligt vilket gjorde att den svenska versttningen var trkig att lsa.

Ulla Englund

2013-07-21

Det tog mycket lng tid att lsa ut denna roman, men r det en nackdel egentligen? Och varfr mste en frfattares verk jmfras med andra av hans bcker?

Sofia E

2012-06-05

Jag skulle sannolikt ha gett ett hgre betyg om jag inte hade lst en s hemsk versttning, nu nskade jag att sidorna bara skulle ta slut. Men den dliga versttningen lyckades nd inte ta helt kol p den fngslande atmosfren som finns i Fitzgeralds sprk.

Elisabeth E

2011-10-02

Den var bttre n jag trodde att den skulle vara. Jag gillade Scotts sprk och stil. Dock var karaktrerna mest deprimerade s det var inte ngon srskilt glad lsning.

Christian Hvestad

2011-09-10

Fitzgeralds uppfljare till The Great Gatsby r i sin melankoliska ton dock mer lik Hemingways The Sun Also Rises, snarare n sin fregngare. Liknelserna med dessa tv fullndade msterverk r det enda som hller Tender is the Night frn det dlaste betyget, d den inte riktigt nr samma blndande hjder. Men den r vldigt nra.

Bjrn von Gegerfelt

2011-01-24

Hypnotisk stmning frn det frvirrade 20-talet. Nr trots mnga likheter givetvis inte upp till "Och solen har sin gngs" hjder, men det gr ju ingen bok.

Halina petersen

2009-06-13

one of my most beloved books