Natten är ljuv

Natten är ljuv är F. Scott Fitzgeralds första roman efter Den store Gatsby. Den utspelar sig på franska rivieran under 1920-talet där Dick och Nicole Diver lever ett glamoröst och spännande överklassliv tillsammans med andra rika amerikaner. I paret Divers fantastiska villa går konstnärer och andra excentriker in och ut, däribland den vackra artonåriga skådespelerskan Rosemary Hoyt. När hon får för sig att förföra Dick brister den ömtåliga struktur som håller ihop Dicks äktenskap med Nicole, och mörka hemligheter avslöjas.I Natten är ljuv har F. Scott Fitzgerald vidareutvecklat den granskning av rikedomens förödande effekt på den mänskliga naturen som blev så hyllad i Den store Gatsby. Han hämtar material och idéer från sin tids senaste rön i psykologi och psykiatri men också från sitt eget liv på ett sätt som gör Natten är ljuv till en djupt självbiografisk bok. Natten är ljuv är också den...

Catarina Rutström

2014-06-23

Språket var ibland mycket vackert men ofta knöligt vilket gjorde att den svenska översättningen var tråkig att läsa.

Ulla Englund

2013-07-21

Det tog mycket lång tid att läsa ut denna roman, men är det en nackdel egentligen? Och varför måste en författares verk jämföras med andra av hans böcker?

Sofia E

2012-06-05

Jag skulle sannolikt ha gett ett högre betyg om jag inte hade läst en så hemsk översättning, nu önskade jag att sidorna bara skulle ta slut. Men den dåliga översättningen lyckades ändå inte ta helt kol på den fängslande atmosfären som finns i Fitzgeralds språk.

Elisabeth E

2011-10-02

Den var bättre än jag trodde att den skulle vara. Jag gillade Scotts språk och stil. Dock var karaktärerna mest deprimerade så det var inte någon särskilt glad läsning.

Christian Håvestad

2011-09-10

Fitzgeralds uppföljare till The Great Gatsby är i sin melankoliska ton dock mer lik Hemingways The Sun Also Rises, snarare än sin föregångare. Liknelserna med dessa två fulländade mästerverk är det enda som håller Tender is the Night från det ädlaste betyget, då den inte riktigt når samma bländande höjder. Men den är väldigt nära.

Hypnotisk stämning från det förvirrade 20-talet. Når trots många likheter givetvis inte upp till "Och solen har sin gångs" höjder, men det gör ju ingen bok.

Halina petersen

2009-06-13

one of my most beloved books