Nattavaara

Engström, Thomas

Erik hittar föräldrarna döda i bastun. Eftersom grannarna i byn fruktar en ny epidemi blir Erik bannlyst, och med sin lillasyster Sofia i släptåg tvingas han till en farofylld vandring mot Kiruna. Där finns jarlen - och Eriks enda chans att vinna tillbaka gården.  Torparen Marja, tidigare mellanchef i hemtjänsten, blir tillfångatagen av ett kriminellt gäng som hemsöker de norrbottniska skogsbygderna. Samtidigt har hennes man Mårten spårlöst försvunnit. Nu måste hon ställa sig in hos sina fångvaktare och försöka bli en av dem för att överleva.     Nattavaara är den första delen i en fängslande trilogi om Nordmark, en storslagen vision om en nära framtid där klimatkatastrofer, pandemier och finanskriser slitit ­sönder samhället. Norrbotten har brutit sig loss från ­Sverige och styrs av en enväldig jarl. På landsbygden ­råder hungers­nöd, och invånarna för en ständig kamp för att...

2022-09-22

Mörk, men intressant.

Anna Hedenstedt

2022-08-11

Började spännande, men tappade efter halva. Mest för att det, precis som i Vilderängs Stjärnklart, blev för mycket fokus på politik och militär för min smak. Jag vill också hellre lära känna några få karaktärer ordentligt med ett långsamt händelseförlopp, än att vara överallt mer ytligt. Men det är helt klart en intressant fiktiv värld.
(I natt drömde jag att författarna har byggt denna bok utifrån nåt lajv som de håller på med privat, undrar om det stämmer, haha! Tror drömmen kom sig av karaktären i slutet som bar latexbyxor, kråsskjorta och korsett, "som en rymdpirat".)

2021-04-20

Passar inte mig alls. Känns slarvigt ihopsatta människoöden utan djup.

Bokdjungeln

2021-01-15

Jag älskar TV-serier som handlar om dystopier men har inte läst allt för många böcker med samma tema. Därför blev denna bok extra intressant.
Det krävdes heller inte många sidor innan jag var fast.
Jag gillar verkligen att man får följa flera olika karaktärer, det gör att boken kan hålla uppe spänningen hela tiden.
Bokens innehåll känns ändå inte allt för långt borta från verkligheten då vi befinner oss i en pandemi och har ett klimathot liggandes över oss, något som även blandas in i handlingen. Detta gör att boken griper tag i mig mer och jag längtar verkligen efter nästkommande bok i serien. Måtte tiden dit gå fort!

Nina Gustafsson

2021-01-07

Klimatångest, pandemiångest, diktatur och främlingsfientlighet och lite religionsfanatiker i kargt Norrland låter pessimistiskt men är början på en lovande trilogi om framtida staten Nordmark med Kiruna som centralort. Man får följa ett par olika personer i deras kamp för överlevnad eller för att öka sin makt.

Lysande, spännande och skickligt skriven!

Tarja Ahlgrén

2020-11-01

Känner du redan oro och ångest på grund av pandemin och alla miljölarmen? Då ska du kanske inte läsa just den här boken, tänkte jag först. Men den är ju så skickligt skriven, en sån fantasirikedom mitt i all bedrövelsen. Så varför inte, läs om hur det skulle kunna gå om det slutar riktigt illa. Du kanske överlever.