Natt i Lissabon

Hjortronhyllan

2023-12-16

Boken handlar om ett par som flyr det tredje riket mitt under det kaos som brutit ut i Europa under andra världskriget. Premissen är enkel: En desperat "jag" stöter på en man i Lissabons hamn med två biljetter till ett fartyg som ska avgå mot USA, en utväg från helvetet av vad europa ska bli för “jag” och hans älskare. Allt "jag" behöver göra för att få biljetterna är att stanna med mannen under hela natten och lyssna på hans berättelse.

Berättelsen är bitterljuv och präglas av kärlek, överlevnad och förlust. Texten går i samma ton som "På västfronten intet nytt", men fångar inte mig på samma sätt. Det är fortfarande en skicklig skildring av krigets grymhet utan hjältedåd. Det är så rått hur människor ställs mot varandra. Men jag finner mig hela tiden önskandes att jag,(denna gången som läsare) ska få återvända till ölfiket i Lissabon istället för att fastna i mannens dåtid.

Det känns också något teatraliskt med en främling som väljer att berätta om sina mest intima ögonblick för en annan främling mitt under ett pågående krig där all information om sig själv kan få allvarliga konsekvenser. Samtidigt väljer "jag" att stanna kvar och fördjupa sig i detta fängslande livsöde. Det är ingen bok jag skulle rekommendera av Remarque om man inte är på jakt för att uppleva mer efter att ha läst "På västfronten intet nytt".