Natriumklorid

Adler-Olsen, Jussi

| 2022

När en kvinna begår självmord på sin 60-årsdag kommer ett olöst fall från 1988 upp i ljuset. Under tre årtionden har en lång rad människor fallit offer för en våldsam mördare med en sällsynt förmåga att dölja sina brott. Carl, Rose, Assad och Gordon på Avdelning Q ? som redan är pressade på grund av coronapandemin ? står inför ett av sina mest komplexa och svårlösta fall någonsin.

Stark 3:a

Helena Rasmusson

2023-08-23

Ännu en bok av Jussi Adler Olsen med avdelning Q! Inte hans bästa, men klart läsvärd! Spännande och väl uppbyggd intrig. Väntar nu ivrigt på den tionde boken! Stark trea i betyg, nästan fyra!

Helena Rasmusson

2023-08-23

2023-06-21

Den här gången tog det inte så lång tid innan jag gav mig på nionde delen om Avdelning Q, Natriumklorid. Jag hade lagt till den i min Finish That Series-utmaning och en mini-semester i Köpenhamn gjorde att det blev dags att läsa den i juni. För första gången läser jag alltså en av böckerna på plats, vilket så klart gav en extra krydda åt läsningen, men speciellt mycket externa miljöer är det inte i denna.

Den där speciella tonen som jag har saknat så länge är tillbaka, lite av den i alla fall, men jag tycker att det är på tok för lite av Rose, Assad och Gordon. Framför allt deras samspel. En röd tråd som har löpt genom samtliga böcker smög plötsligt upp bakom mig och bet mig i svansen. Den såg jag inte alls komma och jag gillar inte alls den vändningen.

Natriumklorid är mer en polisroman än en Avdelning Q-roman. Polisromaner går det ju tretton på dussinet på (minst), men tack vare de unika karaktärerna så håller den sig ändå i det övre skiktet. Men jag vill (alltid) ha mer Rose, Assad och Gordon.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/06/bok-natriumklorid-av-jussi-adler-olsen.html

Lars B.

2023-01-07

Helt OK, men det känns lite som en skiva som har börjat hacka. Adler-Olsen gör rätt i att runda av serien i och med nästa bok.

Lars Persson

2022-12-21

Gillade inte denna så mycket, kanske jag börjar bli trött på avdelningQ och personerna där, själva brotten som historien handlar om känns också rätt osannolikt

2022-07-12

Alltid lika bra, kul och gripande personkaraktärer och spännande, fartfylld intrig. Högst läsvärd även om själva brottet är lite väl otroligt.

Jan Banan

2022-06-28

Lite strulig att komma in i, men det ordnade till sig.
Härligt att återse Avdelning Q igen. Boken är klart läsvärd och gör ingen besviken.

Monica Bäckelin

2022-04-25

Vilken bra serie, läs den.
Spännande, välskriven och intressant. En bladvändare, betyg 4,5