Natriumklorid

Adler-Olsen, Jussi

| 2022

Nr en kvinna begr sjlvmord p sin 60-rsdag kommer ett olst fall frn 1988 upp i ljuset. Under tre rtionden har en lng rad mnniskor fallit offer fr en vldsam mrdare med en sllsynt frmga att dlja sina brott. Carl, Rose, Assad och Gordon p Avdelning Q ? som redan r pressade p grund av coronapandemin ? str infr ett av sina mest komplexa och svrlsta fall ngonsin.

Helena Rasmusson

2023-08-23

nnu en bok av Jussi Adler Olsen med avdelning Q! Inte hans bsta, men klart lsvrd! Spnnande och vl uppbyggd intrig. Vntar nu ivrigt p den tionde boken! Stark trea i betyg, nstan fyra!

Helena Rasmusson

2023-08-23

2023-06-21

Den hr gngen tog det inte s lng tid innan jag gav mig p nionde delen om Avdelning Q, Natriumklorid. Jag hade lagt till den i min Finish That Series-utmaning och en mini-semester i Kpenhamn gjorde att det blev dags att lsa den i juni. Fr frsta gngen lser jag allts en av bckerna p plats, vilket s klart gav en extra krydda t lsningen, men speciellt mycket externa miljer r det inte i denna.

Den dr speciella tonen som jag har saknat s lnge r tillbaka, lite av den i alla fall, men jag tycker att det r p tok fr lite av Rose, Assad och Gordon. Framfr allt deras samspel. En rd trd som har lpt genom samtliga bcker smg pltsligt upp bakom mig och bet mig i svansen. Den sg jag inte alls komma och jag gillar inte alls den vndningen.

Natriumklorid r mer en polisroman n en Avdelning Q-roman. Polisromaner gr det ju tretton p dussinet p (minst), men tack vare de unika karaktrerna s hller den sig nd i det vre skiktet. Men jag vill (alltid) ha mer Rose, Assad och Gordon.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/06/bok-natriumklorid-av-jussi-adler-olsen.html

Lars B.

2023-01-07

Helt OK, men det knns lite som en skiva som har brjat hacka. Adler-Olsen gr rtt i att runda av serien i och med nsta bok.

Lars Persson

2022-12-21

Gillade inte denna s mycket, kanske jag brjar bli trtt p avdelningQ och personerna dr, sjlva brotten som historien handlar om knns ocks rtt osannolikt

M Lo

2022-09-14

Trg start men oj vad det vnde - mycket gripande bok!

2022-07-12

Alltid lika bra, kul och gripande personkaraktrer och spnnande, fartfylld intrig. Hgst lsvrd ven om sjlva brottet r lite vl otroligt.

Jan Banan

2022-06-28

Lite strulig att komma in i, men det ordnade till sig.
Hrligt att terse Avdelning Q igen. Boken r klart lsvrd och gr ingen besviken.

Monica Bckelin

2022-04-25

Vilken bra serie, ls den.
Spnnande, vlskriven och intressant. En bladvndare, betyg 4,5