Natoagenten

Jallai, Anders

| 2012

Det var en livbåt från Estonia. Han kände igen livbåtens orange kapell. Vi är framme, tänkte Modin och såg hur Bergman och Jöran Järv började vända sig om för att komma från sittande ställning till liggande på mage. Tre ljuskäglor åkte fram och tillbaka över Estonias sida. Ubåten saktade in. Modin såg på sin dator. De var på 55 meter och hade vraket alldeles framför sig. Ubåten hade kommit ned perfekt och nu stod hon stilla. Han kunde se rader av fönster på sidan av vraket. Alla verkade hela. Det var svart bakom fönstren. Han såg inga döda. Drygt femton år efter Estonias förlisning bestämmer sig den före detta underrättelseofficeren Anton Modin för att ta reda på sanningen om varför fartyget sjönk. Han ska dyka på vraket och hämta hem sin familj som legat begravda i djupet i alla dessa år. Dykförbud eller inte när rättvisa ska skipas gentemot den svenska staten får inget stå i...

Jan Banan

2023-02-17

Läsvärd, men något som jag inte kan sätta fingret på irriterar mig alltid när jag läser de här böckerna.

Karin Ljung

2013-03-24

Kittlande, läskigt och fängslande om ett (sannolikt?) maktspel som inte verkar ha något slut.
Läs vettja!

Anette Tunius

2013-02-26

Hade det varit en film hade jag kallat den en action rulle!
Bokens höjdpunkt kommer mot slutet i den fint och spännande skildringen av dykningen mot Estonia.

Rasmus Sonesson

2012-11-30

Bravo

Marianne L

2012-07-23

En bok jag hade stora förväntningar på efter att ha läst de två första delarna i trilogin förra sommaren. Som alltid när man har stora förväntningar blir man ofta lite besviken. Berättelsen är mycket spännande och trovärdig. Jallia visar i boken att han har goda kunskaper om svensk underrättelse tjänst. Hans teorier kring verkliga händelser är också möjliga. Jag läser bokens 500 med en stor behållning och ser att Jallia inte har knutit ihop säcken helt då det är några tåtar som jag tycker jag inte fick ihop på slutet. En ny bok kanske som kan ta svara på dessa? Det som dock stör mig är att den periodvis inte känns helt slutredigerad.

Oskar Henriksson

2012-07-04

Ja ett bottennapp i dubbelbemärkelse, dels så utspelar sig boken delvis på havets botten och dels så är den jämfört med de två tidigare böckerna i serien bottenlöst dålig. Handlingen kretsar kring Estonia och hur det kom sig att fartyget sjönk, det finns ju en mängd olika konspirationsteorier kring detta. Visserligen ett spännande ämne och kanske ligger det en viss sanning i Jallais berättelse, han verkar insatt i ämnet, men tyvärr är boken riktigt dålig. Persongalleriet och handlingen är som taget från en dålig B-film och det finns inget som helst flyt i språket. Jag tyckte ändå att Jallais två tidigare böcker var läsvärda om än inte bra, men den här boken kan man gott skippa.

Kristina Simar

2012-06-26

Jag har läst Anders Jallais båda andra böcker och tyckte mycket om dem. Eftersom författaren är dykare och varit stridspilot vet han vad han skriver om och han känner väl till den svenska underrättelsetjänsten. Det gör boken verklighetstrogen. Jag tyckte också mycket om denna bok också och det känns svårt att skiljas från Anton Modin som nästan blivit som en vän. Hoppas Anders Jallai ändrar sig och skriver en till. Material till en bok till finns det säkert. Även denna bok är lika grabbiga som de andra två och kvinnosynen är väl inte den bästa. Du som läst och gillat Jallais förra böcker kommer garanterat att gilla även denna. Om inte så tycker jag de ska läsas i ordning eftersom de har stora kopplingar till varandra och flera karaktärer hänger med hela vägen. Både karaktärer och miljöer är som vanligt mycket väl gestaltade.

Ewa Liljeroth

2012-04-30

Den tredje delen i Jallais serie om Anton Midin är också den bästa. Gillade de tidigare skarpt för att de kändes äkta och nära verkligheten. Natoagenten är dessutom väldigt välskriven och i stort sett spännande rakt igenom. Dykscenerna i slutet är av världsklass. Sträckläste den på två dagar. Rekommenderas!

2012-04-26

Jag hade inte läst dom två tidigare böckerna i den här trilogin, när jag läste den här boken. Och jag tror nog att det var lite synd, för det kändes som att jag hade haft större behållning av den här boken då.

Men boken var ändå helt okej. Och den var spännande och lättläst.