Nära hem

Munro, Alice

| 2014

Nobelpris 2013 "Den samtida novellkonstens mästare" /Svenska Akademiens motiveringNära hem består av ett urval av de starkaste novellerna från Alice Munros tidigareböcker Äpplen eller apelsiner, Kärlekens vägar och Jupiters månar.Om författarenAlice Munro är en av världens mest älskade författare. Hennes böcker är storsäljareoch hon har belönats med flera litterära utmärkelser. Senast Man Booker InternationalPrize, den finaste utmärkelse en författare kan få vid sidan av Nobelpriset. Alice Munro bor i Kanada.Om uppläsaranaVi har till denna novellsamling valt att illustrera de olika ursprungsnovellsamlingarna genom att låta tre uppläsare läsa de fyra novellerna från respektive ursprunglig samling.Jupiters månar - Louise RaederKärlekens vägar - Magnus RoosmannÄpplen och apelsiner -Anna Godenius Om förlagetA Nice Noise skriver Stora ljudboksprisethistoria 2014 - igen!2012 var A Nice Noise första...

2019-01-19

Jag är väldigt sällan sugen på att läsa de "moderna" nobelpristagarna, tycker kriterierna för priset på något sätt har glidit för långt åt smal och svår. Alice Munro däremot kände jag mig lite nyfiken på och när en novellsamling dök upp på bokrean 2015 så köpte jag den. Läs mer på min blogg

2017-02-22

Jag har tidigare försökt mig på en annan novellsamling av nobelpristagaren i litteratur, Alice Munro- men precis som denna bok så fann jag den totalt intetsägande. Det finns mycket text, många utläggningar i hennes noveller, men tyvärr ingen handling alls. Jag blir så uttråkad och förstår ärligt talat inte alla fina ord som skrivs om hennes novellkonst. Vad är det som är så fantastiskt? Vad är det andra ser som jag missar? Smaken är som baken, men ändå. Jag förstår ärligt inte det fantastiska med Alice Munro! Annat är det till exempel med den alltid lika formidabla Anne Tyler som det alltid är ett nöje att få läsa.
Uppläsarna gör sitt bästa, men det kan tyvärr inte bli mer än en 1:a i betyg från mig!

Ulf Pettersson

2016-12-17

LÄTTLÄST NOVELLIST, MEN NOVELLER ÄR FÖR KORTA FÖR MIN DEL, VISSA NOVELLER MYCKET VARDAGSNÄRA OCH INTRESSESKAPANDE

Fredrik Engström

2015-08-30

Alice Munroes lyckas ständigt göra till synes vardagliga och kortfattade historier till stora berättelser som lär ut något om livet. Novellkonst när den är som bäst.

Rebecka Bevka

2015-01-26

Språket flyter så lätt och elegant över sidorna och Munro är otroligt träffsäker i sitt berättande. Alla noveller griper dock inte tag i mig, innehållsmässigt saknas det ofta något för att jag ska ta dem till hjärtat eller lägga dem på minnet. Därav blir det inte högsta betyg.

Christer Fasth

2014-07-05

Det är inte bara smart och elegant skrivet. Inte heller människoskildringarna. Utan det som griper tag i mig mest är någon sorts klokskap. Och att jag - en man i översta medelåldern - får lära mig mycket om kvinnor. Kort sagt - läs och lär och njut!

Elin Nilsson

2014-05-03

Favoritnobelpristagare so far. Allmänmänskligt och drabbande. Om det som syns på ytan och det som ligger och gror bakom. Vill liksom att varje novell ska förvandlas till en roman och antar att det är Munros storhet.

Xenia Oxenstierna

2014-04-21

Vet inte, det bästa är nog att vänta några år till att åter läsa Munro.

Klinga

2014-03-15

Fantastiskt. Ljuvligt. I en av berättelserna har hon lyckats fånga mig själv så på pricken att jag börjar inse varför vissa delar av livet blivit som de blev. Det är förrädiskt enkla stycken. Hon formulerar med få ord komplexa skeenden eller tillstånd och uttrycker tankar som man inte trodde det var möjligt.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag köpte ett par av Alices böcker då hon fick nobelpriset.
Visst är det "fina" berättelser, men för mig inget märkvärdigt. Det är berättelser ur livet och personligen så tycker jag hon skriver rätt slätt. Hon liksom bara berättar en berättelse. Och så en till och en till och en till...

Lillemor Saxfors

2014-02-17

Bra noveller.

Teresia Kjellgren

2014-01-07

Jag har lite svårt för noveller för jag vill gärna ha en längre story. Speciellt i denna välskrivna samling av noveller från 2013 års nobelpristagare i litteratur. Novellerna är väldigt bra och jag skulle kunna läsa en hel roman om varje persons livsöde i denna underbara samling av livsöden. Absolut läsvärd även om man har svårt för noveller.

Sanna Carlborg

2013-12-29

Svag trea. Det stämmer att Munros noveller är lågmälda och ständigt på samma tema, men de utlovade djupa insikterna och känslan av storhet når mig inte riktigt. En handfull små igenkännanden är det enda som kittlar. Det är inte heller plågsam läsning. Men den bara "är". Jag får känslan av att Munro bara skriver för en viss sorts medelålders medelklasskvinnor.

Kenneth Olausson

2013-10-22

Munro har en berättarteknik som kräver tålamod hos läsaren då berättelserna är mångdimensionella och säkert ibland kan uppfattas som röriga och därför knappast passar för den snabba hastiga tunnelbaneläsningen. Tvärtom skulle jag vilja säga. Eftertanke och en insikt om att allt hon skriver är betydelsebärande tror jag bör vara ledord vid läsningen av Munro. Och som läsare bör man inte skämmas ett dugg om man behöver bläddra tillbaka ett par sidor för att förstå vad som sker. För "den samtida novellkonstens mästare" är ingen lättläst författare. Om nu någon trodde det. Men en bekantskap jag skall hålla vid liv.

Kicki Rydemalm

2012-10-13

Fint skriven men samtidigt sorgsna historier att ta sig i genom.

Stephanie G

2012-09-01

Fantastiska små berättelser. Fina porträtt av människor och djupa analyser på förhållandevis kort textmassa. Jag läser inte mycket noveller men det här var något som gav mycket mersmak.

Nobelpris 2017

Cristina M

2011-09-15

Berättelser som känns alltför lika varandra. Måste läsas långsamt och eftertänksamt som poesi annars känns läsningen trög. Av alla novellerna gillar jag mest Kalkonsäsongen och Jupiters månar eftersom de sticker lite ut jämfört med de andra.

Något ojämn, men vissa noveller, som den första, Dulse, snuddar vid magins gräns. Dess sista mening faller helt genialt.

Maria L

2010-12-18

Har blivit helt beroende av Munros noveller. "Bara en till..."
De är egentligen inte historier, mera stilleben, bilder av hur ett liv kan se ut. Man ska inte vänta sig någon knorr på slutet eller någon förklaring till personernas beteende, det kommer sällan. Men just därför biter texterna sig fast, det finns så mycket att fundera på.

2010-10-03

Har tidigare läst "För mycket lycka" och var hänförd över de första novellerna som verkligen var annorlunda. Nu måste jag konstatera att hon skriver om samma kvinna om och om igen.Kvinnan är passiv och missnöjd med kärleken. Inte mycket händer och miljöskildring saknas nästan helt. Ska detta vara vår tids bästa kvinnliga författare? Herrar kritiker gör er inte märkvärdiga, är variation inte något eftersträvansvärt?