Nra hem

Munro, Alice

| 2009

Alice Munros noveller kan sgas kretsa kring uppbrott och frndringar i till synes vardagliga kvinnors liv i hennes hemtrakter i den kanadensiska provinsen Ontario. Ofta handlar berttelsen om krlek, men knappast en romantisk sdan, snarare r det en krlek som man frsker f att fungera eller en krlek som man terhmtar sig ifrn. Ur detta uppstr stor litteratur som uppskattas och lses ver hela vrlden. Alice Munro har ftt flera stora utmrkelser. 2009 tilldelades hon Man Booker International Prize, den finaste utmrkelse en frfattare kan f vid sidan av Nobelpriset. Nra hem bestr av ett urval av de starkaste novellerna frn Alice Munros tidigare bcker pplen eller apelsiner, Krlekens vgar och Jupiters mnar. Sommaren 2009 gav Bokfrlaget Atlas ven ut novellsamlingen Krlek, Vnskap, Hat i pocketutgva. Alice Munro kan med fog kallas den bsta nu verksamma sknlitterra...

2019-01-19

Jag r vldigt sllan sugen p att lsa de "moderna" nobelpristagarna, tycker kriterierna fr priset p ngot stt har glidit fr lngt t smal och svr. Alice Munro dremot knde jag mig lite nyfiken p och nr en novellsamling dk upp p bokrean 2015 s kpte jag den. Ls mer p min blogg

2017-02-22

Jag har tidigare frskt mig p en annan novellsamling av nobelpristagaren i litteratur, Alice Munro- men precis som denna bok s fann jag den totalt intetsgande. Det finns mycket text, mnga utlggningar i hennes noveller, men tyvrr ingen handling alls. Jag blir s uttrkad och frstr rligt talat inte alla fina ord som skrivs om hennes novellkonst. Vad r det som r s fantastiskt? Vad r det andra ser som jag missar? Smaken r som baken, men nd. Jag frstr rligt inte det fantastiska med Alice Munro! Annat r det till exempel med den alltid lika formidabla Anne Tyler som det alltid r ett nje att f lsa.
Upplsarna gr sitt bsta, men det kan tyvrr inte bli mer n en 1:a i betyg frn mig!

Ulf Pettersson

2016-12-17

LTTLST NOVELLIST, MEN NOVELLER R FR KORTA FR MIN DEL, VISSA NOVELLER MYCKET VARDAGSNRA OCH INTRESSESKAPANDE

Fredrik Engstrm

2015-08-30

Alice Munroes lyckas stndigt gra till synes vardagliga och kortfattade historier till stora berttelser som lr ut ngot om livet. Novellkonst nr den r som bst.

Rebecka Bevka

2015-01-26

Sprket flyter s ltt och elegant ver sidorna och Munro r otroligt trffsker i sitt berttande. Alla noveller griper dock inte tag i mig, innehllsmssigt saknas det ofta ngot fr att jag ska ta dem till hjrtat eller lgga dem p minnet. Drav blir det inte hgsta betyg.

Christer Fasth

2014-07-05

Det r inte bara smart och elegant skrivet. Inte heller mnniskoskildringarna. Utan det som griper tag i mig mest r ngon sorts klokskap. Och att jag - en man i versta medelldern - fr lra mig mycket om kvinnor. Kort sagt - ls och lr och njut!

Elin Nilsson

2014-05-03

Favoritnobelpristagare so far. Allmnmnskligt och drabbande. Om det som syns p ytan och det som ligger och gror bakom. Vill liksom att varje novell ska frvandlas till en roman och antar att det r Munros storhet.

Xenia Oxenstierna

2014-04-21

Vet inte, det bsta r nog att vnta ngra r till att ter lsa Munro.

Klinga

2014-03-15

Fantastiskt. Ljuvligt. I en av berttelserna har hon lyckats fnga mig sjlv s p pricken att jag brjar inse varfr vissa delar av livet blivit som de blev. Det r frrdiskt enkla stycken. Hon formulerar med f ord komplexa skeenden eller tillstnd och uttrycker tankar som man inte trodde det var mjligt.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag kpte ett par av Alices bcker d hon fick nobelpriset.
Visst r det "fina" berttelser, men fr mig inget mrkvrdigt. Det r berttelser ur livet och personligen s tycker jag hon skriver rtt sltt. Hon liksom bara berttar en berttelse. Och s en till och en till och en till...

Lillemor Saxfors

2014-02-17

Bra noveller.

Teresia Kjellgren

2014-01-07

Jag har lite svrt fr noveller fr jag vill grna ha en lngre story. Speciellt i denna vlskrivna samling av noveller frn 2013 rs nobelpristagare i litteratur. Novellerna r vldigt bra och jag skulle kunna lsa en hel roman om varje persons livsde i denna underbara samling av livsden. Absolut lsvrd ven om man har svrt fr noveller.

Sanna Carlborg

2013-12-29

Svag trea. Det stmmer att Munros noveller r lgmlda och stndigt p samma tema, men de utlovade djupa insikterna och knslan av storhet nr mig inte riktigt. En handfull sm igenknnanden r det enda som kittlar. Det r inte heller plgsam lsning. Men den bara "r". Jag fr knslan av att Munro bara skriver fr en viss sorts medellders medelklasskvinnor.

Kenneth Olausson

2013-10-22

Munro har en berttarteknik som krver tlamod hos lsaren d berttelserna r mngdimensionella och skert ibland kan uppfattas som rriga och drfr knappast passar fr den snabba hastiga tunnelbanelsningen. Tvrtom skulle jag vilja sga. Eftertanke och en insikt om att allt hon skriver r betydelsebrande tror jag br vara ledord vid lsningen av Munro. Och som lsare br man inte skmmas ett dugg om man behver blddra tillbaka ett par sidor fr att frst vad som sker. Fr "den samtida novellkonstens mstare" r ingen lttlst frfattare. Om nu ngon trodde det. Men en bekantskap jag skall hlla vid liv.

Kicki Rydemalm

2012-10-13

Fint skriven men samtidigt sorgsna historier att ta sig i genom.

Stephanie G

2012-09-01

Fantastiska sm berttelser. Fina portrtt av mnniskor och djupa analyser p frhllandevis kort textmassa. Jag lser inte mycket noveller men det hr var ngot som gav mycket mersmak.

Nobelpris 2017

Cristina M

2011-09-15

Berttelser som knns alltfr lika varandra. Mste lsas lngsamt och eftertnksamt som poesi annars knns lsningen trg. Av alla novellerna gillar jag mest Kalkonssongen och Jupiters mnar eftersom de sticker lite ut jmfrt med de andra.

Bjrn von Gegerfelt

2011-01-24

Ngot ojmn, men vissa noveller, som den frsta, Dulse, snuddar vid magins grns. Dess sista mening faller helt genialt.

Maria L

2010-12-18

Har blivit helt beroende av Munros noveller. "Bara en till..."
De r egentligen inte historier, mera stilleben, bilder av hur ett liv kan se ut. Man ska inte vnta sig ngon knorr p slutet eller ngon frklaring till personernas beteende, det kommer sllan. Men just drfr biter texterna sig fast, det finns s mycket att fundera p.

2010-10-03

Har tidigare lst "Fr mycket lycka" och var hnfrd ver de frsta novellerna som verkligen var annorlunda. Nu mste jag konstatera att hon skriver om samma kvinna om och om igen.Kvinnan r passiv och missnjd med krleken. Inte mycket hnder och miljskildring saknas nstan helt. Ska detta vara vr tids bsta kvinnliga frfattare? Herrar kritiker gr er inte mrkvrdiga, r variation inte ngot efterstrvansvrt?