Nära dig

French, Nicci

| 2003

I ett sommarvarmt London har en mördare börjat sin grymma lek. Han väljer noggrannt ut sina offer, förföljer dem, iakttar dem och skriver hotfulla kärleksbrev. Samtliga offer är kvinnor. Han älskar dem - och han vill skrämma sina offer. När han har kvinnan helt i sitt våld är mordet den slutgilitiga njutningen. Tre kvinnor, som inte tycks ha någonting gemensamt, är utsedda till offer och polisen står maktlös. Man vet att de flesta lustmord begås av någon offret är bekant med, men vad har kvinnorna gemensamt? Vad är det som mördaren lockas av? Kvinnorna blir alltmer desperata och polisen kämpar förtvivlat för att finna mannen. "French vet hur man bygger upp en krypande och kuslig stämning och kan konsten att avsluta med ett chockartat klimax." Publishers Weekly

2018-08-10

Märkligt nog en väldigt trevlig och rolig bok större delen av tiden trots temat. Språket är detaljerat beskrivande och det är lättläst. Boken är snabbt avklarad och jag känner mig trivsam när jag stänger igen den för sista gången. Kanske inget mästerverk litterärt men ändå minnesvärd.

Ullis N

2011-08-04

Nej, den här var inte i min smak, men kan inte sätta fingret på varför. Den engagerade helt enkelt inte.