När vi sjöng

Powers, Richard

| 2007

När vi sjöng är en brett anlagd amerikansk familjeroman som sträcker sig från 1930-talet och fram till vår tid. Framför allt är det en roman om ras och musik. Syskonen Jonah och Joseph Strom är födda under andra världskriget och uppfostras i en värld av musik. Deras mor, som är svart, är sångerska, som på grund av sin hudfärg aldrig fått en chans. Detta till trots vill hon och deras far David Strom, en vit judisk fysiker från Tyskland, uppfostra sina barn till att se bortom hudfärgen. De försöker leva sitt liv som de lär, men när hon går bort i en brand blir de utlämnade åt sina egna identitetsgrubbel och åt sin förvirring. Jonah blir en uppburen sångare och Joseph en skicklig pianoackompanjatör, dömd att leva i skuggan av sin bror. Deras lillasyster söker sig bort från familjen eftersom hon uppfattar deras rasblindhet som förljugen. Detta är kort och gott historien om deras liv, deras...

Thony Glans

2010-04-04

ibland kan man bli lite skeptisk till den massa av amerikansk litteratur som översätt och ges ut på vårt språk. Dessutom 8-900 sidor. Men detta var en mycket positiv överraskning och en helt ny bekantskap. Har något att berätta och lyckas vara intressant och fängslande till sista sidan, vilket är ovanligt när det gäller dessa tegelstensromaner. Skall bli kul att ta del hans författarskap. Kan rekommenderas. .

Scoff O

2009-07-29

Inte den lättaste bok att ta sig igenom, men oj så bra. Bara slutet är guld värt!

Per Appelgren

2009-04-23

Det här är en sån där bok man minns långt efter att man har läst ut den. Boken är omfattande till såväl form som innehåll, men den är verkligen lättläst. Omöjlig att släppa. De personskildringar som görs har en sådan vardaglig autenticitet att de höjer långt över den grundläggande trovärdigheten. Man blir som läsare verkligen en del av familjen och man delar sina syskons vedermödor. Därför blir boken en del av ens egna minnen. Läs den!