När skönheten kom till Bro

Jansson, Anna

| 2012

Medeltidsveckan pågår i Visby. I Sankt Clemens ruin har ett hemligt teatersällskap intagit scenen nattetid. En dubbelgrav från 1100-talet där en ung kvinna och en äldre man vilar står i centrum. Paret har brutalt blivit mördade, nedhuggna i sömnen. Historien upprepar sig i teaterföreställningen. För att bli invigd måste Malva, sexton år, tillbringa natten i graven och sedan ta sig ut av egen kraft. Ledare för teatern är Botel, en osteologistuderande som blivit helt besatt av Malvas skönhet och av dubbelgravens gåta. För att avsluta sin D-uppsats måste han lösa mysteriet med vilka de var. Kvinnan ligger på den förnämsta platsen. De är fattigt klädda, men har båda blivit begravda som furstar. Spåren leder till Roskilde och sedan vidare till ett hemligt militärt arkiv på Gotland. Maria Wern blir uppsökt av Malvas far Mikael, som är orolig. Han berättar att hans hustru Blenda ligger i koma...

Sara Eriksson

2020-05-22

Så annorlunda och spännande att kombinera historia, vampyrlajv och dramatiska mord i en och samma bok. Spännande, medryckande, lättsam och förkrossande på en och samma gång :)

Bokdjungeln

2020-05-10

Detta är alltså den 13onde (!) boken i serien om Maria Wern, och jag har inte läst någon av de tidigare böckerna.🙈 Men vet ni, det gör inget. Jansson skriver så otroligt lättsamt att man snabbt kommer in i, och förstår karaktärerna. Jag är glad över att jag har ännu en bok i samma serie hemma för jag har fått mer sug på att läsa dom.

Inte Anna Janssons bästa.

2019-06-24

En vanlig deckare som sen växte till något mer. Jag tycker att Jansson gjort ett bra jobb med att gestalta vardagsstressen för Maria Wern där hon ska räcka till för alla runt omkring och det är hennes egen hälsa som offras. Att möta karriären som ensamstående mamma samtidigt som hon ska vara en god vän och en bra medmänniska. På något sätt var det mer spännande än kriminalhistorien, på gott och ont.

2016-04-16

Enkel och lättläst, lite för mycket lajv som inte intresserar mig. Inte en av de bättre med Maria Wern. En svag trea

Anna Jensen

2016-03-13

Mycket bra, as always.

Den här boken var alldeles för mycket om teatern och de rollspel de hade, så jag tappade helt bort mig i handlingen. Nu var intrigen ganska tunn tyckte jag och lite väl utdragen. På slutet hämtade den sig lite men detta är inte Annas bästa.

E H

2014-07-17

Boken tog sig mot slutet. En dussindeckare men som vanligt är hennes böcker trevliga och lättsamma att läsa.

Denna bok var helt okej

Maria Mobiny

2013-09-05

Inte den bästa av hennes böcker men klart läsvärd. Spännande slut

Louise Ö

2013-08-17

Helt okej deckare. Spännande hela vägen. Jag tyckte det var lite för många karaktärer Det blev ibland lite svårt att hålla reda på alla. Lite rörig alltså men jag kommer absolut läsa fler av Anna Jansson. Det här var min första.

Katarina Nord

2013-07-05

Svag tvåa. I min smak alldeles för mycket lajvspel och intrigen är tunn.

Jenny Jansson

2013-03-28

Jag älskar Anna Janssons sätt att beskriva olika människor. Det och spänningen fängslar mig så att jag bara måste fortsätta att läsa.

Jessica Appelqvist

2012-11-22

Boken hade fått en femma om man sluppit dom långa utläggningarna omkring "vampyrlajven".

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Jag tycker att boken var lite rörig med alla namn på de som var med i teatersällskapet.

Håkan Lindgren

2012-08-13

Riktigt välskrivene, rent läsnöje

Helena Rasmusson

2012-07-26

Helt ok deckare! Lättläst och småruggig!

Ulrika Svensson

2012-06-28

Stereotypa karaktärer och lite för enkla lösningar för att historien ska ha någon som helst trovärdighet. Lite spännande ändå, och därför en tvåa istället för en etta.

2012-06-09

Som de flesta, lättläst hängmatte läsning. En mittemellanbok, men klart läsvärd.

Marita Ryen

2012-06-09

Lättläst och spännande men lite knepig historia. Betyg 3,5.

Pia Stendahl

2012-05-16

Intrigen i "När skönheten kommer till byn" är spännande och det är bra driv i texten. Språket flyter och karaktärerna är intressanta. Det är dock lite många karaktärer och det är stundtals lite rörigt att hålla reda på vem som är vem. Men det är definitivt karaktärerna som gör boken läsvärd.

Jag tycker att boken börjar bra. Den är spännande, lättläst och en perfekt bok att ta med sig ut i solen. Tyvärr så drar upplösningen ner betyget. Den tilltalar mig dock inte alls. Den känns inte trovärdigt och den känns tyvärr som ett antiklimax på en förövrigt helt okej bok.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Hanna Bragberg

2012-05-08

Gillar henens böcker, bekväm slöläsning utan överraskningar.