När man skjuter arbetare

Thorvall, Kerstin

| 1995

Kvinna av folket...I det vitlysande midsommarljuset högst uppe i norr möter den blyga småskollärarinnan och skogshuggardottern Hilma sitt öde i Sigfrid, en charmant skönsjungande läroverksadjunkt. Denne är svärmiskt intresserad av arbetarnas sak och ser i den unga Hilma den vackraste blomma, sprungen ur de djupa skogarna och deras genuina folk. Strax efter bröllopet visar det sig att Sigfrid är sinnessjuk, något som hans familj valt att tiga om.En skakande roman full av både ilska och berättarglädje, baserad på författarens mors levnadsöde.

Anna Börjesson

2020-08-09

!!

Helena R

2019-01-09

Denna bok handlar om Kerstin Thorvalls föräldrar. De gifter sig i en tid när kvinnorna börjar ta större plats utanför hemmet, när arbetarna börjar organisera sig och det svenska samhället förändras. Det handlar om vilka personer som kan offras för de med mer makt, oavsett om det är samhällsklass eller män.

Tidens anda ligger hela tiden över boken, hur de mer förmedlade tycker att de mindre förmedlade bör agera, när de mindre förmedlade har fullt upp med att överleva. Hur utsatt och rättslös en kvinna kan vara.

Kerstin Thorvall har skrivit på ett sätt som faller mig i smaken. När jag läser förflyttas jag till familjens lägenhet och ser utifrån vad som sker. Jag läser inte historian, jag är en åskådare till den, jag är med dem. Inte heller skyr Thorvall att skriva om det svåra, det är bitvis jobbigt att läsa, men det är viktigt. Det krävs för att berättelsen ska gå vidare och för att vi ska förstå hur situationen verkligen var. Det finns flera offer i denna familj och alla tilldelas empati och förståelse, ingen är enbart ond eller god.

En intressant bok om den frigörelse jag 100 år senare drar nytta av och om varför alla inte vill vara med i samma frigörelse.

Lasse Schulze

2017-11-13

Jag läste den 1996. Då skrev jag några rader: En välskriven och väl berättad historia om författarens mor. Jag får revidera min uppfattning om Kerstin Thorvall som jag felaktigt placerat i den ytliga sensationsgenren.

Andi Gren

2014-11-19

Bra.

2013-12-15

Å, vilken underbar bok! Jag har lyssnat på Gunilla Nyroos underbara uppläsning av den här lika underbara boken. Jag läste den för många år sedan och tyckte lika bra om den då som jag gjorde nu. Det enda negativa jag kan säga är att den tog slut alldeles för snabbt. Jag ville så gärna höra exakt vad som hände med Hilma och Signe. Men man kan ju inte få allt. Rekommenderas varmt, så som alla Kerstin Thorvalls romaner!

2013-09-22

Fångade inte mitt intresse. För likt i miljö- och personskildring annat som jag läst under årens lopp.

Malin H

2012-04-01

fantastiskt bra insyn i det gamla (men fortfarande existerande) klassamhället Sverige och dess konsekvenser. Socialism, arbete, sexualitet, våld, sinnesjukdom. Välskriven.

Rasmusmatte .

2012-03-25

Jag har precis lyssnat om boken. Jag höjer min fyra till en femma. Den är så läsvärd. Skriven med värme och även ett stänk av humor fast temat är så seriöst.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Elin Stenblom

2011-02-20

sjungande språk och fascinerande människoöden

Merja A

2010-04-22

En stark roman om kvinnans ställning, klasssamhället,äktenskapet och mentalsjukdom.
Skulle vilja ge boken 4,5 i betyg!

Maria Nordström

2010-02-11

Kerstin Thorvalls bästa bok någonsin. Ett fascinerande stycke kvinnohistoria.

Pernilla Ekfeldt

2009-12-17

En av Torvalls bästa, med ett flicköde som berör och en intressant historisk kontext

Karin R-g

2009-10-19

Ganska bra som tidsdokument. Min äldsta dotter läste den först och tyckte att den ökade hennes förståelse för sina morföräldrar, som är jämngamla med Signe.