När Lisabet pillade in en ärta i näsan

Lindgren, Astrid

| 1991

Lisabet följer sin storasyster överallt, för Madicken har ju så många bra idéer. Men Lisabet får ganska många idéer själv också. Hon är till exempel mycket bra på att pilla in saker där de inte ska vara, som den gången hon petade in en ärta i ena näsborren, bara för att se om den gick in. Det gjorde den.Ganska långt in dessutom. Historien om ärtan är ett av de roligaste kapitlen i Madicken. Här är den som egen bok med fina färgillustrationer av Ilon Wikland. 7-10 år. Bpken är en Läs mera-bok och passar för nybörjarläsaren.

2016-09-25

Åter igen en söt och värmande berättelse om Madicken och hennes familj! Stark 4:a!

2016-09-18

Charmig bok för såväl barn, ungdomar samt tanter i min ålder. Stark 3:a!

Ingela Nyström

2013-11-10

Underbara historier från Astrid Lindgrens värld!

Theresa Gyllander

2012-08-10

Detta är en bok jag fått läst för mig som liten. Nu läser jag den för min 5-åring. I mitt minne finns Madicken och hennes Junibacken som en önskedröm. Hon var så fin, hennes kläder och hela omgivningen. Blir därför så förskräckt när jag nu läser den, så mycket hemskheter! Känner när jag läser för min dotter att jag måste hoppa över vissa stycken eller ord. Varför oroa en 5-åring med "brännvinsfloden", krig och helvetet? Kanske är jag sjåpig...

Lars B.

2011-09-09

Har just läst de båda böckerna om Madicken för mina barn. Den första är riktigt bra, men den andra utgör enligt mig en av de absoluta höjdpunkterna i Astrid Lindgrens författarskap. Kapitlet om Lus-Mia och den sadistiske överläraren måste vara bland det starkaste som har skrivits inom barn- och ungdomslitteraturen. Inte bara är det en lysande skildring av det tidiga 1900-talets lort-Sverige, det är också ett fint exempel på Astrid Lindgrens rättspatos förkroppsligat i Madicken själv och inte minst i hennes godhjärtade far. En bok att läsa och samtala kring!

Camilla Eriksson

2010-09-10

Läste som barn Madicken och gillade Astrid LIndgren

anitha östlund

2010-04-12

Madicken var ännu en av dessa underbara tjejer som jag identifierade mig med och ville vara.
Lilla Elisabeth var nästan en kopia av min lillasyster som hade guldhår.

M W

2009-12-01

Eyez Only

2009-11-19

Jag är antagligen ute på hal is, som kritiserar hela Sveriges sago-mormor, men jag måste säga att jag inte uppskattar de ljudböcker som Astrid Lindgren personligen läst in. Hennes röst låter alldeles för gnällig och "gammeltantig" för att passa riktigt. Jag föredrar den inbundna versionen.

Behövs väl ingen kommentar. Älskar alla Astrids böcker.

Victoria G

2009-08-18

I bland annat Madicken är Astrid Lindgren en historieförmedlare i klass med Vilhelm Moberg och Per Anders Fogelström! Här kommer också hennes känsla för barnets tankevärld i fullt ljus. En fantastisk liten bok om barns vardagliga äventyr och också en fantastisk skildring av svenskt 1910-tal.