När lammen tystnar

Harris, Thomas

| 1990

amanda hildur

2014-02-28

Jag är mycket imponerad av Harris val av huvudkaraktär och hur bra han lyckas med att gestalta agent Starling och hennes känslospektrum samt alla härskartekniker som männen runt omkring henne rör sig med. Hon får vara stark men ändå kvinnlig utan att det spelar över eller blir stereotypt. Och Harris lyckas också väl med sina andra personporträtt: även om Dr Lecter är obehaglig och oberäknelig på ett rysande sätt, så är det inte han som står för den obehagligaste personligheten och heller inte den som verkar mest "ond" av de som figurerar i romanen. Det priset kammas nog snarare hem av Doktorn på mentalsjukhuset som ska behandla Dr Lecter. Väldigt läsvärd och smart!

Nicklas Björk

2013-05-28

En aning sämre än "Röd Drake" och det beror på att bokens antagonist inte är lika intressant som Röda Draken. Dock ska det sägas att spänningsfaktorn i "När lammen tystnar" är skyhög och historien är välskriven. En bok som inte går att lägga ifrån sig. Mycket bra!

Håller med Gustavs kommentar, filmen är bra mycket bättre än boken som är till och med mycket svagare än författarens första bok i serien "Röd Drake".

En av de få gångerna där jag tyckte att filmatiseringen var bättre, inte för att boken var dålig utan för att filmen var absolut lysande.

Paul Karlsson

2011-10-07

Denna boken känner nog alla till. För det var filmatiseringen som gjorde den till en klassiker. Här handlar det om Clarice som likt Graham i andra boken tar sig an en mordgåta där en seriemördare gett sig på en massa unga flickor som de finner som flådda lik på mordplatsen. Återigen blir det Hannibal Lecter som får hjälpa till att leta ledtrådar. Men han vill ha något tillbaka av Clarice. Vad är frågan och vågar hon släppa in denna känslolösa psykopat i sin hjärna. Väldigt spännande och man förstår verkligen varför denna historian fängslat så många. Kan skarkt rekommenderas!

Mattias Renström

2011-10-06

När lammen tystnar gör som Arkiv X och Twin Peaks, skapar en spännande och framför allt mysryslig historia med en FBI-agent i huvudrollen. Den här historien är bra, tempot är skönt, Hannibal Lecter är en av de intressantaste karaktärer jag läst om, kapitlen är lagom långa och boken är ypperligt disponerad. Om jag inte var så snål med femmorna skulle den här få en!

Anna Idrestam

2011-10-03

Spännande nagelbitare.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Filmen oxå ruggigt bra.

2011-01-16

Även länge sen jag läste den här, läste den någon gång efter att jag sett filmen första gången. Storyn är spännande, och då var den i alla fall annorlunda.

Liza Bolin

2010-07-22

Lättsmält och spännande, kapitlen är bara två sidor långe så man sitter där halv tre på natten och tänker: ja men ett kapitel till kan jag läsa! Harris har ett rakt och sakligt språk som passar för thrillers.

Jag har läst den svenska. Otroligt spännande!!!

Maria Larsson

2009-07-24

Bland det bästa jag läst i genren. Spännande, otäck och fängslande.