Nr lammen tystnar

Harris, Thomas

| 1990

ElinsBokhylla

2020-07-31

Bokens handling r till strsta del spnnande och bra, jag tycker om att man parallellt med varandra fr flja ut FBI:s utredning samtidigt med mrdarens liv och agerande. Men dremot upplever jag handlingen som lite verdriven och inte s trovrdig. Det var mnga delar i boken som jag inte riktigt tyckte kndes s trovrdiga eller verklighetstrogna, speciellt bokens strsta handling. Att FBI tar hjlp av en livstidsdmd man fr att lsa ett brott, inte s trovrdigt i mina gon.
Men dremot s tyckte jag att det var intressant att lsa en bok om FBI och den amerikanska polisstyrkan d jag p senaste tid mest lst om den svenska polisstyrkan, lite uppfriskande och annorlunda.

Bokens sprk gjorde mig lite frvirrad, det var svrt att flja med i vissa dialoger och som de olika karaktrerna hade sinsemellan. Drfr gjorde det ven lite svrt fr mig att flja med i bokens handling och frst vad som skedde och inte skedde. En del meningar och dialoger var vldigt konstiga och jag fick lsa om de flera gnger vilket gjorde att lsfldet inte blev s bra som jag hade hoppats.

verlag tycker jag att boken r okej, jag saknade spnning d jag inte upplevde att det kom frrn i slutet av boken. Karaktrerna var vlskrivna och hade en bra grund men jag hade hoppats p att man hade ftt se lite mer utav polisarbetet och intervjuerna med Hannibal Lecter.
Fr mig personligen s knns bokens handling som att den skulle passa bttre som film eller miniserie, vilket jag vet att det finns. Jag tror att spnningen, skrcken och brutaliteten skulle komma fram p ett bttre och mer skrmmande stt i en filmatisering n i en bok, fr jag upplevde boken som vldigt tam och rrig med konstiga dialoger.

Nr Lammen Tystnar av Thomas Harris r en detaljerad bok som har en bra handling, kapitlen r lagom lnga och detaljerade. Dock r det ngot som saknas fr mig, boken r seg och har ett fr mig konstigt sprk som gr boken trkig. Jag r lite besviken p boken d jag sg fram emot den och hade hoppats p mer men den r helt klart lsvrd och rekommenderas. Dock inte riktigt lika starkt som andra bcker jag har lst.

Amanda - Lsbulle

2014-02-28

Jag r mycket imponerad av Harris val av huvudkaraktr och hur bra han lyckas med att gestalta agent Starling och hennes knslospektrum samt alla hrskartekniker som mnnen runt omkring henne rr sig med. Hon fr vara stark men nd kvinnlig utan att det spelar ver eller blir stereotypt. Och Harris lyckas ocks vl med sina andra personportrtt: ven om Dr Lecter r obehaglig och oberknelig p ett rysande stt, s r det inte han som str fr den obehagligaste personligheten och heller inte den som verkar mest "ond" av de som figurerar i romanen. Det priset kammas nog snarare hem av Doktorn p mentalsjukhuset som ska behandla Dr Lecter. Vldigt lsvrd och smart!

Nicklas Bjrk

2013-05-28

En aning smre n "Rd Drake" och det beror p att bokens antagonist inte r lika intressant som Rda Draken. Dock ska det sgas att spnningsfaktorn i "Nr lammen tystnar" r skyhg och historien r vlskriven. En bok som inte gr att lgga ifrn sig. Mycket bra!

Hller med Gustavs kommentar, filmen r bra mycket bttre n boken som r till och med mycket svagare n frfattarens frsta bok i serien "Rd Drake".

En av de f gngerna dr jag tyckte att filmatiseringen var bttre, inte fr att boken var dlig utan fr att filmen var absolut lysande.

Paul Karlsson

2011-10-07

Denna boken knner nog alla till. Fr det var filmatiseringen som gjorde den till en klassiker. Hr handlar det om Clarice som likt Graham i andra boken tar sig an en mordgta dr en seriemrdare gett sig p en massa unga flickor som de finner som fldda lik p mordplatsen. terigen blir det Hannibal Lecter som fr hjlpa till att leta ledtrdar. Men han vill ha ngot tillbaka av Clarice. Vad r frgan och vgar hon slppa in denna knslolsa psykopat i sin hjrna. Vldigt spnnande och man frstr verkligen varfr denna historian fngslat s mnga. Kan skarkt rekommenderas!

Mattias Renstrm

2011-10-06

Nr lammen tystnar gr som Arkiv X och Twin Peaks, skapar en spnnande och framfr allt mysryslig historia med en FBI-agent i huvudrollen. Den hr historien r bra, tempot r sknt, Hannibal Lecter r en av de intressantaste karaktrer jag lst om, kapitlen r lagom lnga och boken r ypperligt disponerad. Om jag inte var s snl med femmorna skulle den hr f en!

Anna Idrestam

2011-10-03

Spnnande nagelbitare.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Filmen ox ruggigt bra.

2011-01-16

ven lnge sen jag lste den hr, lste den ngon gng efter att jag sett filmen frsta gngen. Storyn r spnnande, och d var den i alla fall annorlunda.

Liza Bolin

2010-07-22

Lttsmlt och spnnande, kapitlen r bara tv sidor lnge s man sitter dr halv tre p natten och tnker: ja men ett kapitel till kan jag lsa! Harris har ett rakt och sakligt sprk som passar fr thrillers.

Jag har lst den svenska. Otroligt spnnande!!!

Maria Larsson

2009-07-24

Bland det bsta jag lst i genren. Spnnande, otck och fngslande.