När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var

Hur gick det egentligen till när sångerskan Jessica Andersson hamnade i tv-serien Fame Factory? Hur kändes det när hon som nybliven mamma bildade duon Fame tillsammans med Magnus Bäcklund och helt otippat gick och vann Melodifestivalen? Men framför allt, med tanke på den alltmer framgångsrika artistkarriären: Varför har Jessica Andersson aldrig riktigt glada ögon? Blicken röjer svarta minnen från en otrygg barndom i miljonprogrammens Sverige. Jessica och hennes syskon växte upp med sin missbrukande mamma och de mer eller mindre våldsamma män som mamman levde med. Syskonskaran splittrades när de placerades i olika fosterhem. Som liten besökte Jessica flera gånger sin mamma i fängelset och som vuxen har hon tvingats inse att hennes bröder vacklat på kanten till samma destruktiva liv. En enda sak har Jessica Andersson alltid varit säker på. Att hon kan och vill sjunga. Att hon ska sjunga....

självutlämnande, hemskt och intressant

Maria Myrberg

2015-05-17

Viktig historia men oerhört mediokert skriven

Sara Eriksson

2014-06-06

Lättläst

2011-10-12

Jag har aldrig varit ett stort fan av Jessica Andersson eftersom hon inte sjunger min typ av musik. Däremot var hennes självbiografi intressant. Den är en historia om hur man kan vända sitt liv med viljans hjälp, och det fanns mycket häri att relatera till för min del. En störande sak är att istället för att skriva T.a.t.u. skriver författaren Tattoo om den kända gruppen. Hade varit en enkel sak att kolla upp.

Annione H

2011-09-16

Lite hoppig, men det är väl så en människas minnen är?
Intressant läsning om en människas barndom och fortsatta liv.

Rörig

Aniko Ja

2010-08-22

Lättläst och tänktvärt om barns utsatthet när föräldrar inte tar sitt ansvar.

Sofies bokblogg

2010-08-18

Jessica har skildrat sitt liv på ett öppet sätt, och blottar nästan hela sig själv i denna utmanande, intressanta självbiografi.
Dock håller jag med många andra om att den inte är särskilt välskriven, den hade kunnat bli mycket bättre om de arbetat liter mer med den!

Erika Kvarnlöf

2010-08-01

Det var intressant att läsa om Jessicas tuffa uppväxt. Tyvärr känns boken som ett hastverk. Som om lösryckta berättelser har slängts ihop i kortkorta kapitel. Dessutom hoppar författaren fram och tillbaka i tiden så att man blir alldeles förvirrad.

Emma Abrahamsson

2010-07-19

En bok som kunde blivit så mycket mer. Genom att hoppa fram och tillbaka i tiden så kom jag aldrig riktigt in i hennes barndom eller blev berörd utav hennes händelser. Kan dock vara intressant läsning för fans till henne.

Josefina Thögersen

2010-07-07

dåligt skriven, annars är det intressant att läsa om Jessica

Anette B

2010-06-16

Korta avhuggna meningar, hoppar fram och tillbaka i tid och berättelser. Gillade verkligen inte sättet den var skriven på. HÄngde mer upp mig på det än själva berättelsen

Patricia B

2010-04-06

Riktigt dåligt skriven.

Ullis N

2010-03-24

Hela boken väntade jag på att bli berörd och det var några gånger det nästan hände, men inte helt. En barndom så tragisk och med en författare som inte har lyckats förmedla det så att det inte känns. Sorgligt!

Jenny Andersson

2010-02-26

Det ger en bra bild på hur Jessicas uppväxt var. Och man inser att hon rent ut sagt haft ett helvete. Det som drar ner lite på boken är språket som känns väldigt alldagligt.

Jenny Andersson

2010-02-26

Lena Larsson

2010-02-03

Språket är väl inte så avancerat men grundbudskapet kommer fram med råge. Läsvärd.

Karin Karlsson

2009-07-10

Bra biografi.

Lotta Grafström

2009-07-09

Jag tyckte boken var ,så där, mycket snack om tiden som Fame Bert Karsson vet ej .. en så där bok inte så spännande..

marre marre

2009-07-08

Det är inget litterärt mästerverk. Rakt upp och ner beskriver hon om hennes hemska barndom, sina tankar på hur det var och hur hon gick vidare.

Innehållsmässigt tycker jag den är bra och läsvärd.