När jorden rämnar

Nadelson, Reggie

| 2006

New York är förlamat sedan attentatet den elfte september: barrikader, avspärrningar och beväpnade soldater är numera permanenta inslag i stadsbilden. En frostig vintermorgon hittar en joggare barnkläder, indränkta med blod och nergrävda i den till hälften frusna marken i närheten av Brighton Beach - på Brooklyns Atlantkust. När ett barn försvinner i en annan del av staden kommer hela New York Citys skräck och osäkerhet upp till ytan. Finns det ett samband mellan de båda fallen? Jakten på mördaren går genom ett New York som sällan skildras och som är lika starkt närvarande i Nadelsons roman som Edinburgh i Ian Rankins böcker, eller Venedig i Donna Leons. Pressröster om När jorden rämnar: "Det är en glädje att läsa Nadelsons intelligenta kriminalhistorier, och trots det skräckfyllda innehållet skiner hennes starka kärlek till New York i all dess förvirrade glans igenom" ...

2022-06-20

Ytterligare en standard deckare. Betyg 2,5

Helt okej tycker ja =)

Sussie S

2011-04-17

Kändes lite dyster. Trodde jag skulle gilla den bättre eftersom den ingående handlade om NY.. men det var för mycket svärande poliser och skummisar.

Marit Edèn

2011-01-12

Bra ljudbok. Fina beskrivningar av människor och miljöer.Är inte så spännande direkt.

2011-01-05

Jag tyckte den här boken var lysande, hade svårt att lägga ifrån mig den så det blev sträckläsning. Nadelson skriver väldigt levande och det är mycket lätt att leva sig in i miljön rumtomkring, mycket lättare än i de flesta böcker. Personerna är spännande och konstiga, och dialogen är bra.
Slutet är riktigt otäckt, och lika oväntat. Man lämnas med tankar en bra stund efteråt.

Julia Meister

2010-03-25

Nja, jag vet inte. Det är andra gången jag läser den eller rättare sagt försöker att läsa den och jag kommer inte riktigt in i historien.