När inget annat återstår

Ahlstedt, Mats

| 2016

Ella Werner är ny profilerare vid Göteborgspolisen. Som första fall får hon ta sig an mordet på en ung man. Ledtrådarna för henne ut till ett ensligt beläget hus på Brännö utanför Göteborg där den excentriske forskaren Egon Guthlin bor. Egon har utvecklat en banbrytande substans som kan rädda miljoner människor från Alzheimers. Testerna är ytterst lovande, men Egon plågas fortfarande av minnet efter ett misslyckat experiment flera år tidigare. Resultatet den gången var skrämmande. När Egon till slut hittar orsaken är den långt värre än han någonsin kunnat ana. Sent en kväll får Egons brorsdotter Sandra besök av en ung man som påstår sig vara hennes kusin. Han verkar rädd och vädjar till henne om att släppa in honom, men hon vågar inte öppna dörren. Sandra kan inte släppa tanken på att hennes farbror kan ha haft en för henne okänd son. För att få reda på hur det förhåller sig...

2021-06-28

Inget som höjer sig över mängden. Griper inte tag i mig. För overklig. Får testa en till bok av Ahlstedt för att se om den blir bättre men den här kunde jag hoppat över.

2020-05-30

Det tog nästan halva boken innan jag "kom in i den", sedan blev den riktigt bra. Jag kommer läsa flera i den serien.

A H

2020-02-22

Bra

Jan Banan

2019-08-24

Inte dum alls. Den bästa jag hittills läst av Mats Ahlstedt.

Helt okej😁

Johanna Åberg

2019-03-17

Det tog lite tid innan mitt intresse för handlingen väcktes. Men som tur var grep boken tag i mig och blev otroligt spännande - en riktig bladvändare!!!

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Mats Ahlstedts nionde bok och den första boken om profileraren Ella Werner. Detta är min första bok jag läser av honom. Han har tidigare skrivit om Fatima Wallinder, men då jag inte hade första boken med henne valde jag att mitt första möte med Mats Ahlstedts böcker fick bli med Ella Werner.

Den är uppbyggd med korta kapitel och många av dem avslutas med lite cliffhangers. Detta medför att man bara skall läsa ett kapitel till. Jag personligen uppskattar faktiskt korta kapitel framför långa kapitel även om man i slutändan läser lika många sidor.

Jag gillade att denna inte var en helt vanlig polisutredning utan att man istället i större delen av boken får följa de anhöriga, i detta fall Sandra, i deras vardag efter brottet. Man får följa med i deras tankar och agerande. Brottsutredningen med polisen finns där också men den har tagit ett litet steg bakåt och lyfter fram händelsen i form att Sandra själv ställer frågor och får reda på mer och mer om vad som verkligen hände.

Jag tyckte att denna var riktigt spännande och välskriven med bra karaktärer i Ella Werner och Sandra. Mats Ahlstedt byggde upp spänningen bra med det samma och höll den uppe hela boken igenom. Hade svårt att lägga ifrån mig den, delvis tack vare de korta kapitlen jag nämnde, men även för att den var så bra som den var. Jag kommer absolut att läsa de andra böcker om Ella Werner, det finns två till efter denna, och jag skall absolut se till att få tag i hans tidigare böcker om Fatima Wallinder.

Så jag rekommenderar denna varmt till alla som vill ha en spännande bladvändare.

Å

ÅH

2017-06-30

Trevlig sommarläsning eller-lyssning. Jag lyssnade själv på ljudboken, uppläst av Anna Maria Käll, som är en fantastisk uppläsare. Lagom spännande i Göteborgsmiljö, vilket uppskattas. Jag kommer definitivt att fortsätta läsa om profilerare Ella Werner.

Jag har tänkt läsa Mats Ahlstedts böcker jättelänge och när han nu började på en ny serie så tog jag chansen. Boken är lättläst och innehåller korta kapitel och man kommer direkt in i handlingen, ingen dötid här. Det negativa är nog att jag inte fick veta så mycket om Ella Werner men förhoppningsvis kommer det i nästa bok som jag verkligen vill läsa. Jag gillar själva storyn forskning om Alzheimers önskar bara att vissa delar där var sanna. Det är verkligen en riktigt bladvändare, spännande och lättläst, de hade jag visst redan skrivit. Äsch läs den bara.

Katarina Englund

2016-04-10

En helt ny bok av Mats Ahlstedt med en ny karaktär. Som alltid lika spännande från första sidan vilket gjorde att man inte kunde sluta läsa den.
Jag ger 5 stjärnor till boken och ser framemot nästa bok av författaren.

2016-04-08

Det här är den första boken som jag läser av Mats Ahlstedt. Han har tidigare givit ut åtta kriminalromaner på ett annat bokförlag. Den här boken är den första boken om profileraren Ella Werner vid Göteborgspolisen, av Mats Ahlstedt hos bokförlaget Bokfabriken.

Boken När inget annat återstår är en helt okej svensk kriminalroman. Ingenting som jag kommer att minnas, men en absolut läsvärd deckare.

Så gillar man enkla och lättlästa svenska deckare så kan jag helt klart rekommendera den här boken.

Stefan Teppas

2016-04-06

Mitt betyg blir över 3,5 men inte fram till en fyra, spännande men inte gastkramande. Mats Ahlstedt anda, lättläst ovh med lite överseende.