När hundarna kommer

Schiefauer, Jessica

| 2015

Den här sommaren älskar Ester och Isak varandra vettlöst. Den här sommaren kommer deras kärlekshistoria att solkas, falla sönder och återuppstå. Den här sommaren misshandlas en ung pojke till döds vid en stilla insjö. Och Isaks lillebror var där när det hände. Jessica Schiefauers roman är en förtätad och aktuell berättelse om kärlek, besatthet och om våld. Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna. När Ester och Isak...

Tommy -

2019-06-17

En tragisk ungdomshistoria som hade kunnat ske i princip var som helst och när som helst.

Helena R

2016-09-28

Fascineras över hur jag känner med huvudpersonerna och ändå beskrivs dom så enkelt. Känner med dom allihop och enkelheten i språket är påtaglig! Så aktuellt ämne!

Sanna Carlborg

2016-07-06

Intressant skildring av makt och osunda relationer. Men ingen wowläsning.

Eva Pettersson

2015-12-17

Det var med en växande känsla av obehag som jag läste boken, i takt med att känslan av en förestående tragedi byggdes upp. Men samtidigt är det en fin berättelse om ungdom, stark men förvirrad kärlek, vänskap och längtan efter att få höra till. Lättläst, och mycket gripande!

2015-12-05

Om kärlek, familjen och människorna omkring. Våldsam, fängslande och angelägen. Om brodern som tog en annan pojkes liv. Det känns tungt , svårt att läsa. Varför, vad händer egentligen i hjärnan, hur kan det gå så fel?

2015-11-28

Egentligen hade jag inte tänkt läsa den här boken, men sedan verkar alla planeter ha ställt sig i exakt rätt position och plötsligt låg boken här hemma och Kulturkollo skulle bokcirkla om den. Jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/11/nar-hundarna-kommer-av-jessica.html

Den här boken lyssnade jag på och jag blev helt fast i berättarens röst, Viktor Åkerblom, han läste på ett sådant sätt att man kom in i berättelsen från början och ville veta mer. Jag har inte läst något av författaren tidigare, alltså inte läst hennes Augustvinnare Pojkarna, men tänker att det ska jag göra så fort jag får tid. Jag tycker att den här boken absolut är värd ett pris också.
Det är med skicklighet författaren först bygger upp en fin kärlekshistoria mellan två tonåringar som kanske inte har fått så mycket uppmärksamhet tidigare. I bakgrunden får man samtidigt en aning av fara, något/någon vill skapa oreda och ont. Till slut är katastrofen ett faktum.
Det är väldigt gripande och spännande sista delen av boken och jag har svårt att sluta lyssna. Jag gillade boken skarpt och kan rekommendera den varmt till alla.

Berit WT

2015-10-23

Griper tyvärr aldrig riktigt tag i mig, men spännande teman och mycket att prata PM och tänka på.

Nina Gustafsson

2015-10-07

Anton och Isak. Tonåriga syskon som egentligen inte umgås så mycket. Isak och Ester. Kärlekens berg och dalbana. Och så plötsligt vänds världen upp och ner. Hur kunde det bli så? Hur överlever man? Bättre än Pojkarna tyckte jag.