När horisonten flyttar sig : att bli gammal i en ny tid

Jönsson, Bodil

| 2011

Vi som blir gamla i dag har andra erfarenheter och förväntningar än vad våra föräldrar hade. Det gör att vi inte känner igen oss i bilden av hur en äldre människa "skall" vara. Medicinska och teknologiska framsteg gör att vi kommer att kunna se och höra rimligt bra, vara rörliga, använda datorer och mobiler och samtidigt slippa ha så ont. Men vilka blir då effekterna av detta, vad kommer vi att vilja göra utifrån våra unika förutsättningar och hur kommer detta att påverka både vår framtid och omvärlden i en tid av stora demografiska förändringar? Bodil Jönsson vrider och vänder här på många av våra cementerade föreställningar om åldrande och äldre. Och hon får oss att se pensionsåldern som en tid fylld av möjligheter och nya utmaningar. Livet är faktiskt ett konstverk som förtjänar den största uppmärksamhet, också den tredjedel av livet som allt fler får uppleva som pensionärer.

Pia Stendahl

2011-08-18

Bodil Jönsson har som tidigare en hel del tänkvärt att säga. Hon är i mina ögon en inspirerande och beundransvärd kvinna. Hon vänder upp och ner på en hel del fördomar när det gäller att åldras och hon belyser den dessvärre etablerade åldersdiskrimineringen som finns i Sverige.

I boken funderar Bodil över att det inte är en självklarhet vem och vad man ska vara när man blir pensionär. Det är inte på något sätt självklart. Hon berättar öppenhjärtligt om sin egen vilsenhet och ambvivalens kring vem hon vill vara och hur hon vill vara som pensionär. Denna öppenhjärtlighet gör att det blir lättare att ta till sig det som står i boken och det gör också att jag förstår vikten av att diskutera vad man ska göra efter 65. Det är viktigt både rent samhällsekonomiskt och för individen.

Bodil diskuterar i boken om hur man ska kunna använda sig av att 65-åringen idag är mycket piggare och friskare än tidigare generationer. I princip skulle alla kunna jobba lite även som pensionär. Något som också gäller den som är sjuk. Det är sällan en människa är så sjuk att han/hon inte kan jobba en enda timme under en månad. Men arbetslivet är inte konstruerat på ett sådant sätt idag. Det är väldig fokus på timmar och närvaro. Det finns inga möjligheter att få jobba mer resultatinriktat i alla fall inte utan extrem tidspress.

Boken är både underhållande och tänkvärd. Dock ger den inte mig lika många tankar som Tio tankar om tid. Något som inte är så förvånande eftersom jag ännu inte tillhör den kategori hon skriver om. Men ämnet är värd att diskuteras och jag har redan hört några debatter i ämnet på radio och fler debatter och diskusioner lär det bli fram över.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia