När gatan tog mediemakt ? Pariskommunens bilder

Myrdal, Jan

| 2016

Flag from sv

1


När gatan tog mediemakt är ett praktverk i fyrfärgstryck med unika bilder från ett kort men viktigt skede i Frankrikes historia. Efter Frankrikes nederlag i slaget vid Sedan följde en kort period från september 1870 till maj 1871 då det blev möjligt att sprida bilder direkt till en publik utanför officiella och officiösa medier. Då utvecklades det politiska flygbladet med kraft och frenesi. Det ersatte tidningarna och kommenterade satiriskt och ibland grovt den politiska utvecklingen, det korrupta hovet, belägringen av Paris och, efter den 18 mars 1871,  Pariskommunens korta existens. Utöver bilderna innehåller boken även en inledning av Jan Myrdal, en kronologi över det historiska förloppet, en presentation av den tryckteknik som användes samt rikliga uppgifter om bilderna och de konstnärer som skapade dem. Jan Myrdal och Gun Kessle samlade i många år på affischer, flygblad och...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Björn Öijer

2016-06-22

Betyg

Under Pariskommunens nio månader långa historia av demokrati, frihet och folkligt motstånd trycktes mellan fyra och fem tusen grafiska flygblad som spreds på gator och torg. Det här praktverket innehåller ett urval av de cirka 400 flygblad som Jan Myrdal och Gun Kessle återfunnit i franska bokstånd och antikvariat.

Myrdal/Kessles samling har donerats till Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek i Botkyrka. Bilderna som ingår i boken har under 2016 även visats på utställningar, bl a vid Litografiska museet i Huddinge.

Flygbladen har tillverkats i en satirisk tradition av karikatyrer och nidbilder av maktens män, t ex Napoleon III som startade krig mot Preussen men besegrades och tillfångatogs av Bismarck och kaiser Wilhelm. Bilderna är ritade på kalksten eller överföringspapper och sedan tryckta i ark efter ark i handvevade pressar. Tryckta i svartvitt har de sedan handkolorerats med akvarellfärg.

Jan Myrdal, en av bokens författare, bemöter kritiken att dessa litografier ibland betraktas som bristfälliga, rentav okonstnärliga: ”bilders konstnärliga kvalitet och budskap behöver inte sammanfalla. Det är sällan fallet”. Han menar att man måste se publiken för att begripa bildens innebörd. Flygbladen vände sig direkt till Pariskommunens invånare, till arbetarklass och småborgare, inte aristokratin som flytt staden för att med sin militär krossa det revolutionära och socialistiska experimentet.

Varje flygblad i boken har en kommenterande text utan vilken bildernas satiriska budskap ofta skulle vara svåra att förstå.

Pariskommunens bakgrund och korta historia förklaras pedagogiskt i ett par kapitel.

När gatan tog mediemakt är en både sorglig och rolig läsning. Sorglig därför att kommunarderna så brutalt slaktades. Rolig för att deras politiska kraft och glädje fortfarande syns i bilderna.

Ur nederlagets spillror skrev Eugène Pottier sin hyllningsdikt till de besegrade; den sång som sedan dess varit arbetarrörelsens internationella klassiker: Upp till kamp…