När Findus var liten och försvann

Nordqvist, Sven

| 2001

Pettson berättar för Findus hur det var när Findus först kom till honom. Findus var en liten kattunge som låg i en kartong från Findus gröna ärter, och så fick han sitt namn. Den nyfikna lilla katten bekantar sig med Pettson och med gården. En morgon när Pettson vaknar är Findus borta och Pettson letar länge. Inte vet han att den rädda lilla katten gömmer sig för grävlingen. Mucklorna hjälper till och så hittar Pettson Findus.

Så fina bilder och man kan aldrig sluta titta på de små mucklarna. Kan läsas för barnen om och om igen.

Boken va spinandi och boken va roligt

Max Penny va i skolan och Penny ramlade och hon såg en påse och tåg den och Det är Dan före julafton och Pettson har inte gjort i ordning någon julgran eller julmat. Då bestämmer pettson sig för att gå ut och plocka granris med kälken som Findus åker i. Plötsligt stöter kälken på en Sten och pettson flyger iväg. Han slår sin fot så att han knappt kan gå hem.
Idag är det julafton och pettson håller på att koka gröt. De har ingen julmat eller ingen ved. Då i allt det tråkiga händer något bra som ändrar hela julen gissa vad det kan vara?
⭐️⭐️⭐️⭐️
Noomi

⭐️⭐️⭐️⭐️
Noomi

4, Vireda Skola

2021-11-16

Ganska tråkig

Den är bra för det händer så mycket roliga saker i boken.

Den är bra för det händer så mycket roliga saker i boken.

Jag tycker att den var bra för att det var en mysig julsaga, och för att jag gillar julen mycket.

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

En riktig najs bok/lykke 10 År

My.loved.books

2020-12-21

Underbar klassiker med Fantastiska illustrationer! En Mysig och julig bokskatt.

Det är Äntligen julafton! Tomten och hans dotter Polka står och väntar på att gårdens människors gäster ska anlända. Nja egentligen är det väl mest Polka som längtar efter den biten; Tomten längtar mer efter julgröten med tillhörande smörklick. Men det kommer innan gröten serveras hända en hel del för tomtarna; både julmat och titta på jultomten som kommer till människorna med julklapparna.

Men tomtemor som är klok som en bok och vet vad som kommer hända har onda aningar angående gröten. Problemet är att en arg tomte är för människan lika med ett svårt kommande år med olyckor som följd.

Frågan är om tomtemor lyckas lösa grötbekymret innan tomten blir arg?

Philip 8 år:
Detta är en rolig bok. Den handlar om Pettson och hans katt Findus. Findus tycker om att fylla år (det gör jag också) och han får fira sin födelsedag tre gånger om året. Då ska man äta pannkakstårta. Det brukar vi också göra. Pettson hade inget mjöl och det måste man ha i. Han skulle cykla till mataffären och köpa det men då hade han punka på sin cykel. Nyckel till snickarboden var borta. I snickarboden har han sina verktyg. Det blir knasigt men det blir bra. Jag tycker mycket om bilderna. Katten Findus är rolig.

AC (mamma):
Pettson är en klassiker som är lika härlig att läsa varje gång man läser dem och illustrationerna är detaljrika och humoristiska. Detta är för mig en given fempoängare.

Denna bok är så underbart skriven & bara helt underbar.
💜💜💜💜💜 av 5st

Michael Snusmumrik

2016-10-01

Helge Skoog som uppläsare är bra

Emil W

2013-02-10

Odödlig

Filippa Liliemark

2012-12-10

Så **** kul!!

Mats T

2012-12-02

Detta var en liten trevlig julbok. Den gav mig julstämning

Denna bok var mycket fin tycker jag och den gav en en riktig julkänsla

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Längtar tills jag kan börja läsa den här för min son! Fint illustrerad också!

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Lite långrandig där händelse bygger på händelse. Svår att läsa för förskolegrupp, jag somnar nästan själv.

Liv Anna Elisabeth

2012-06-01

En av de mest givande böckerna att läsa av författarens utgivna böcker. Hela serien är läsvärd, men denna står lite över de andra Pettsson och Findus böckerna tycker jag. Skratt och igenkänning på hög nivå.

Anna

2012-05-19

Älskar alla små figurer och bildknorrar som finns i alla Sven Nordqvists böcker

Sofie Petersson

2011-12-26

En underbar berättelse som passar perfekt i jul. Sista illustrationen är magisk.

Sofie Petersson

2011-11-05

Ger den 3,5. Tycker kanske inte att den är den bästa i serien om Pettson och Findus, men som vanligt drabbas jag av enorm nostalgi. Ingen ritkigt barndom utan Sven Nordqvist, som jag brukar säga.

Anna Renström

2011-03-26

Underbar berättelse!

Liza Bolin

2011-01-12

Briljant barnbok, väldigt rolig och fin. Nordqvists illustrationer är som alltid medryckande och engagerande.

2010-12-01

Jag verkligen älskar illustrationerna, men boken blev ändå aldrig någon favorit (1986).

2010-10-09

Min Findus-favorit.

2010-10-09

Man anar Findus föregånagre i en katt som förekomemr i boken. Annars ganska tråkig.

Majjakarin Karlsson

2010-09-13

Jätte charmig bok och min favorit av Pettson böckerna!

Kanske jag som vuxen tyckte den var roligare att läsa för barnen än vad barnen själva tyckte?

Pernilla Andersson

2010-06-02

Roliga bilder men sååå mycket text.....

Linda Jansson

2010-05-12

Tyckte att Pettson och Findus-böckerna var rätt tråkiga när jag var liten, men när jag ju i vuxen ålder läser dem så är de faktiskt bra. Men fortfarande saknar jag den där extra magin som jag vill ha när jag läser barnböcker! Blir ärligt talat lite uttråkad av Pettson...

anitha östlund

2010-04-12

Att poängsätta Svens böcker är en omöjlighet.
Allihop är underbara och kan läsas varje dag med olika innehåll eftersom de fina teckningarna sätter igång fantasin och spär på orden lite extra.
I vår bokhylla har vi samlat allihop.

2010-03-02

En riktig favorit.

Lotta Norén

2010-02-12

Älskar Pettsonböckerna! Inte minst teckningarna. Men även texten naturligtvis. Ni vet väl hur Findus fick sitt namn? Jo, han kom ju till Pettson i en låda som det stod "Findus gröna ärtor" på. Visst är det härligt!

2010-01-05

Denna Pettsson-bok är en av favoriterna!

Skrotmagnet

2009-10-12

Haha, bilden av Findus som liten kattunge i lådan med "Findus frysta ärtor" är bland det gulligaste som kommit fram ur Sven Nordqvists penna! :-D

Felicia Axelsson

2009-10-10

Sven Nordqvist charmiga berättelse lever för alltid.