Nr djvulen hller ljuset

Fossum, Karin

| 2000

En oroväckande och djävulskt spännande berättelse!     När djävulen håller ljuset ser ingen klart, och när han gör det för den 60-åriga Irma som lever ensam och isolerad blir hennes sinne förmörkat. Och när djävulen håller ljuset kan en ung man ramla nerför en källartrappa och så småningom dö där nere.     I en raffinerat uppbyggd roman med en ständigt ökande psykologisk spänning berättar Karin Fossum om Irma, om två unga män som driver omkring och begår småbrott och om en ung man som i fyllan och villan skjuter sin flickvän. Poliskommissarie Konrad Sejer får ett förbryllande fall att ta hand om som han så småningom löser på sitt lugna, kloka sätt, assisterad...

S otroligt obehaglig att jag fick lsa den i korta stycken. Kan frst de som gillar den fr den r vlskriven men jag mdde bara dligt av den s pga det fr den en 3a.

2019-02-06

Jag var nra p att frst ge upp d jag upplevde den som extremt seg och ganska ointressant i brjan, men efter halva boken vnder den och blir vldigt hndelserik och spnnande. Den dr psykologiska spnningen som jag tycker s mycket om. Karaktrerna knns trovrdiga och jag kan inte lta bli att knna sympati, ven fr de "dliga" karaktrerna i boken, Irma, Andreas och Zipp. P slutet kunde jag inte annat n att strcklsa fr att f reda p hur alltsamman skulle sluta. Utav de Konrad Sejer-deckare jag lst av Karin Fossum s r det hr absolut en av de allra bsta. Den bsta enligt mig efter Evas ga.
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Ellinor Karlberg

2016-01-27

Lite seg i brjan men sen var jag bara tvungen att lsa ut fr att se hur det gr. Spnnande

Maritha .

2013-07-21

Lite annorlunda uppbyggd n de flesta deckare, trevligt som omvxling. Gillar hennes sprk i den hr boken.

Fantastisk, annorlunda och briljant! Strcklste p tv sketna vardagar. Rekommenderas varmt!!!