När börjar det riktiga livet?

Lindström, Fredrik

| 1905

Moderna människor lever alltmer sina liv i ett slags förberedelse. Det är nästan alltid något som står i vägen för det fulländade livet: man behöver en bättre bostad, ett intressantare jobb, man längtar efter barn, att möta kärleken, att få lite mindre att göra på jobbet, att barnen ska flytta hemifrån, att få totalrenovera huset, få mer tid för familjen. Eller något annat. Sedan ska man börja leva det där "riktiga livet" som man väntat så mycket på. 2001 gav Fredrik Lindström ut "Vad gör alla superokända människor hela dagarna?". Boken är den mest sålda novellsamlingen i Sverige någonsin, 270.000 ex. Tio år senare kommer äntligen en uppföljare. Fjorton nya noveller med maximal träffsäkerhet och samtidskänsla. Där risken för igenkänning hela tiden är överhängande, och där avståndet mellan varm humor och ångestfyllt allvar är minimalt. Det är berättelser fyllda av människor...

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Det känns för mycket som en bok man skriver bara för att man kan skriva en bok. Några igenkänningsfaktorer, lite humor, hålla en någorlunda röd tråd. Det är observationer som kanske hade funkat bättre på scen eller i en podd med en samtalspartner.

Sara Frimodig

2015-02-11

Många av novellerna är tänkvärda i sin enkelhet, men överlag tycker jag att det saknades lite tyngd bakom historierna. Extremt lättläst.

Tobbe Fransson

2014-11-30

En klart skojig bok, dock en smula ojämn. Men det finns verkliga höjdpunkter.

Karin Granander

2014-10-01

Lättläst skitbok!

Rasmusmatte .

2014-06-28

Fredrik Lindström är alltid underhållande. Man kan känna igen sig i hand kåserier

Marc Moore

2013-12-09

Vi drar alla klyschor på en gång så att alla ska kunna känna igen sig och dra lite på munnen. Saknar någon typ av finness på novellerna det blir bara ganska platt och förutsägbart. Den har förövrigt redan filmats men då heter den Solsidan.

Klara Marklinder

2013-09-02

Skrattretande igenkänningsfaktor och en tankeställare om att leva i nuet. Absolut läsvärd!

Claes Nilsson

2013-08-02

Fredrik Lindström är en av mina favoriter men denna bok lyckas inte riktigt, en hel del igenkänningsfaktorer men hade hoppats på mer

Johanna Hellström

2013-01-20

En fantastisk liten bokpärla!

Karin Ljung

2013-01-04

Sorgligt. Roligt. Gripande. Vardagsvackert.

Jag hade fått för mig att det var en roman och blev lite besviken när jag upptäckte att det var ännu en novellsamling. Men det är riktigt bra ändå.
Läs vettja!

Ida

2012-10-03

små korta historier som man finner bekanta och roliga vid läsningen. glöms lätt bort efteråt. dock träffar Fredrik ofta rätt i sina iakttagelser. Är man sugen på mer noveller rekommenderar jag Jonas Karlsson, helt suverän på den korta berättelseformen.

Karin Söder

2012-08-04

En mycket trevlig liten bok!

Mats Ahlgren

2012-05-10

Hade nog för höga förväntningar, lite besviken faktiskt.

Victoria Antonsson

2012-03-12

Fredrik träffar helt rätt och man både skrattar och blir besvärad när man känner igen sig!

2012-02-28

Jag har läst flera böcker tidigare av Fredrik Lindström, och tyckt mycket om dom. Och den här boken blev inget undantag, även fast jag inte är någon novell-älskare, utan en tjock-roman-älskare.

Mycket välskrivna noveller, och mycket träffsäkra med hög igenkänningsfaktor. Ett par av dom var också gripande, främst novellen “Avslut”, som också var den allra bästa.

Så jag kan helt klart rekommendera boken. Enda felet med den är att den kanske var lite väl tunn, endast drygt etthundra sidor.

Ullis N

2012-02-26

Han imponerade inte i första halvan. Han sätter samhällsfenomen på sin spets, men det känns som att han gör det snett ovanför och lite föraktfullt.
Det är först i novellerna på slutet han kliver ner och blir närvarande i det han skriver. Och då blir det rikigt bra!

Madeleine Löfqvist

2012-02-19

Lättläst, jag slukade den. Lite ovanligt med en bok där kapitlen var helt oberoende av varandra. Många kloka ord ur vardagen. Jag gillade den.

harriet karlsson

2012-01-26

Maria Nelltoft

2012-01-20

Fredrik Lindström har gjort det igen. En träffsäker skildring från vilka vanliga svenskars liv som hellst. Underbar bok.

Louise A

2012-01-07

Den har en del riktiga höjdpunkter, och Lindström träffar mitt i prick. Läsvärt om livet som vi lever, eller skulle vilja leva rättare sagt.

Maria L

2012-01-02

En del riktigt, riktigt roliga poänger, men allt som allt ganska ojämn. Och inredningshysterin har han redan drivit med i "Ljust och fräscht" - det börjar kännas lite tjatigt.

amanda sjöö

2011-12-05

Bra genomskådande blick för vår vardagstillvaro som styrs av petitesser, fördomar, materialism, rädslor och tappra försök att till varje pris att upprätthålla en perfekt yta. Och vårt ständiga hopp om att det riktiga livet än ej börjat......