Nr barnet lagt sig

Nyqvist, Michael

| 2009

Michael Nyqvist r en av Sveriges mest omtyckta och framgngsrika skdespelare. I sitt uppmrksammade Sommarprogram i juli 2007 berttade han om sin bortadoption, om skandet efter sina biologiska frldrar och efter sin egen identitet. Nu kommer boken som frdjupar berttelsen. "En dag var vr bl Saab utbytt mot en guldfrgad Ford Fairlaine av sextiofyra rs modell. Den svenska lite sura doften hade bytts ut mot en mera plastig amerikansk. Vi var de enda som hade en amerikanare p gatan. Att sitta i bilen kndes som att vara i en agentfilm. Man kunde skjuta ivg raketer med cigarettndaren och radion sg ut som en polissndare. En dag nr jag satt sjlv bakom ratten och jagade en bov fastnade tutan och det gick inte att f den att tystna. Pappa bar mig, som var livrdd, ut ur bilen och sa att det inte var ngot som gtt snder. Den sommaren kte vi ivg i Fairlainen - inte p min lngsta,...

Nikolaj T

2016-07-17

'Jag frstr hur otroligt mycket jag kommer sakna honom.'

Emma Andersson

2014-07-21

Jag tycker Michael skriver s rligt p ngot stt s det nr fram. Dessutom lskar jag Italien. Men nd r det som att det slutar just dr det brjar berra. Boken knns lite ofullstndig, det saknas bitar och pltsligt r den bara avslutad.

Lina Evegrd

2014-06-28

Jag tyckte mycket om boken och verraskades av att Nyqvist skriver s bra. Sprket gr att han kommer vldigt nra mig som lsare. "Nr barnet lagt sig" r en vacker och lsvrd bok. Men det ska tillggas att jag kan vara ngot partisk eftersom att han r en av mina absoluta favoritskdespelare.

Lars Bruman

2013-12-01

Rrande berttelse om en mans uppvxt och skandet av sitt ursptung. Jag strcklste den p 1 Dag,

Annimoure Nilsson

2013-04-02

Jag tycker vldigt mycket om den "sammanfattande" knslan i boken. Det blir inga "se sig sjlv i spegeln" sekvenser, utan man fr uppleva vardagen utifrn Michaels gon (den han vljer att visa oss). Korta, trffande liknelser prglar varje stycke. Jag blev verkligen positivt verraskad av att lsa hans bok. Jag skulle verkligen nska att han skrev ngot mer, just fr hans berttartekniks skull.

Susanna Svanberg

2012-10-10

Intressant historia han har att bertta men den r lite taffligt skriven tycker jag. Bitvis fr pladdrig kring saker som inte fr handlingen framt. En 3:a i alla fall fr lite smtrevlig lsning.

Pia Ekeroth

2011-11-01

Hade ganska stora frvntningar p denna bok d ven jag r adopterad. Vill veta andras tankar och knslor men denna bok blev en stor besvikelse. Knns som om "frfattaren" lider av ngon form av se mig, hr mig sjukan och ordbajsar om allt mjligt som inte r intressant. Ingen bok att rekomendera allts.

Maria Johnson

2011-10-08

Intressant historia, Nyqvist r ingen frfattare men han r duktig p att bertta en historia. Dock drar slutet ner betyget med en stjrna.

Eva Pettersson

2011-08-16

Smtrevlig lsning, och intressant att f veta lite mer om Michael Nyqvists uppvxt och bortadoption.

Helena Eriksson

2011-05-24

Jag gillar Nyqvist som skdespelare, s jag sg fram emot att lsa den hr biografin fr att f reda p lite mer om vem han r som person.
Sttet han skriver p r lite annorlunda, men jag gillar det, ven om det vid ett tillflle gjordes ett tidshopp som kndes lite rrigt.

Joanna Bjrkqvist

2011-04-12

Michael Nyqvist broderar ut sitt Sommarprogram om att ska sina rtter i denna bok och det knns kta och nra. Mycket enkelt och rent sprk gr att det gr snabbt att lsa. En stark trea i betyg.

Camilla Forssn

2011-04-12

En kort, lttlst och vldigt naken och rak bok.

Anna-Karin L

2011-01-18

Fll mig inte alls i smaken. Rrig och mrkligt slut. Hade det inte varit en "kndis" som skrivit den undrar jag hur mnga som velat lsa den!

Merja A

2011-01-16

Lttlst om allvarliga mnen har en av mina favoritskdespelare skrivit i sin debutroman. Om att knna sig vergiven som barn, skandet efter sina rtter m.m.
En bok som berr.

Mia Dahlstrand

2010-12-13

2010-12-13
Lite rrig fr min smak, men jag gillar verkligen tonen i boken. Krleksfull och rlig.

Anneli Johansson

2010-10-05

en riktigt dlig bok...en handling som i och fr sig skulle kunna fngsla men skriven p ett fr mig helt ointressant stt. En riktig JSP bok, rekommenderas inte!

sa Norlund

2010-09-23

Rrande, vacker, smrtsam men hade vntat mig mer av Mikael. Spnnande jakt p sin oknde far, men....

Ulla Olsson

2010-07-02

Skriven rent och rakt utan ondiga adjektiv!

Karin Karlsson

2010-05-27

Jag tycker om att lsa sjlvbiografiska bcker, speciellt om lite mer knda personer. Denna r okej, man jag gillar inte riktigt sttet den r skriven p. Den r lite fr flummig fr min smak.

2010-03-18

Jag tycker alltid att det r svrt att recensera dokumentrer, memoarer, biografier och faktabcker. Men jag gillar mycket att lsa sna bcker.

Jag tycker om Mikael Nyqvist som skdespelare, och tyckte drfr att det skulle vara intressant att lsa hans bok.

Och boken var bra. Den var bra skriven, intressant och lttlst.

S jag kan helt klart rekommendera den.

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Jonna sterlund

2010-02-28

Lttlst, vlskriven med vackert sprk. Jag tyckte om boken, dock hoppade han fram och tillbaka i tiden s ibland blev det lite rrigt.

Annika kerholm

2010-02-12

Lyssnade p den och det fr nog sgas att det ger en till dimension att hra Michael Nyqvist bertta sin egen sjlvbiografiska bok. Mot slutet av boken blev det ett lng uppehll och jag hade ju nskat lite mer av "slutet". Men som tidigare kommentar menade s det ltt gripande som levandsde och spnnande att f del av MNs reflektioner kring sitt liv som skdespelare p teater och i film.

Christina Englund

2010-02-11

Hade hga frvntningar, som inte riktigt infriades. Dock helt klart lsvrd.

2010-02-02

Mycket vlskriven och vl disponerad berttelse. Jag r imponerad. Eftersmaken r nd :"Var det inte mer n s hr?"

Elisabeth Karlberg

2010-01-12

Jag r bjd att hlla med i fregende kommentarer om frfattarskapet MEN..... Eftersom jag sjlv delar samma "de" kndes boken vldigt behaglig att lsa. Jag har aldrig frsttt varfr man aldrig fick tala om att man r adopterad. Det vnde - tack och lov - i och med adoptioner frn utlandet. Jag har ocks knt dessa knslor av att vara bortvald, att aldrig riktigt hra till och ensamheten. Kommentarer om att man var mer lskad fr att man var just adopterad stmde p ngot konstigt stt inte.Nyfikenheten att leta efter sitt biologiska ursprung och att sedan konstatera att man inte hra dit heller. Konstig knsla faktiskt men s verklig. Och nr man sedan fick egna barn blev "verkligheten" annorlunda igen.

Knner att jag mste vga upp lite hr ... :) Lser man boken inte som ett litterrt verk utan som ett levnadsde vrt att dela med sig av, som alla levnadsden r, ger den lsaren en hel del.

Hanna H

2009-12-27

Mste hlla med Ulrika, Michael r ingen frfattare...lite utav en besvikelse tyvrr

Ullis N

2009-10-29

Michael r, i mina gon, en utav vra bsta skdespelare, men han r ingen frfattare....