När änglar faller

Chevalier, Tracy

| 2003

Av författaren till Flicka med Pärlörhänge. Det är januari 1901 - dagen efter drottning Victorias död. Hela London bär sorg. På en välkänd kyrkogård i staden har två familjer valt att besöka sina familjegravar som råkar ligga intill varandra. Redan vid detta första möte blir Gertrude Waterhouse chockerad av Kitty Coleman, iförd en elegant, blå klänning. Själv är hon svartklädd som konventionen påbjuder. Till skillnad från familjen Waterhouse, som håller hårt på de viktorianska idealen, är Colemans öppna för det nya seklets strömningar. Men de jämnåriga döttrarna i familjerna finner varandra genast - till de vuxnas irritation blir Maude och Lavinia bästa vänner, trots att de inte har mycket gemensamt. Det är mot denna bakgrund som Kitty Coleman försöker bryta sig loss från de konventioner som låser henne i det borgerliga hemmet. Men hennes längtan efter ett eget liv får katastrofala...

2014-03-11

Den är bra men hon har skrivit bättre. Det är längesedan jag läste den och den var på svenska.

Ninni Martinsson

2012-07-22

Bästa bästa boken!

Ally Regins

2011-11-27

Jag lärde mig ganska mycket av att läsa den här boken, men tyckte att den var ganska tråkig under tiden jag läste den.

Amelie Adrielsson

2011-11-20

Sjukt tråkig...kom aldrig igång och poängen med boken är fortfarande en gåta.

Josefine Ejebjörk

2010-02-14

En sorglig historia, men väl skriven. En av de bästa jag har läst på länge. Jag gillar att den är skriven ur flera perspektiv utan att tappa bort sig själv.

Maria Nordström

2010-02-11

Chevaliers sämsta bok. Jag brukar älska hennes böcker. Porträtten av rösträttskvinnorna känns inte bra.

Inger Mårtenson

2009-06-11

Boken berättades på för mig ett annorlunda sätt, så det tog en stund att inse det Därefter var den mycket bra men ed bra intrig och språk.