När änglar dör

Roman, Andreas

| 2001

De fallna änglarna rasade fram över världen med brinnande svärd, och förblindade av hat jagade de människorna som skräckslaget flydde för sina liv. Det var en skoningslös slakt och människorna gjorde inga försök att försvara sig. Hur skulle de kunna värja sig mot änglars raseri? Andreas Roman har tagit ett avsteg från den klassiska fantasyn och griper sig istället an legenden om Satan. I jagform berättar den onde om sin egen syn på historien, från Skapelsen och framåt. När änglar dör gavs ut första gången 2001 på annat förlag. Denna utgåva är en omarbetad version. Andreas Roman är född 1975 och bor i Göteborg. Han har tidigare gett ut fem romaner på annat förlag.

Izabela Horn

2012-12-31

Bibeln enligt Satan , det e verkligen en annorlunda bok, man får inte ta den seriöst men som roman e den jätte bra.

Denna bok var inget för mig, men det var en väldigt bra uppläsare.
Jag hoppas att någon annan kan ge den ett bättre betyg..

Aida Olivia Grimrin

2010-04-05

Fast, det måste sägas att slutet var väldigt överraskande. Det lyfte förvisso inte resten av boken, men var som slut grymt bra ändå.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-05

När författaren tyckt sig vara nyskapande, och sedan inte ens själv kan hålla koll på det .. Nä. Ingen vidare bok.

Jonas Zejlon

2010-03-08

Andras Romans bok är en rätt fräsch idé, eller var det i varje fall när den kom, och erbjuder ett väldigt intressant och spännande perspektiv på en klassisk berättelse, den om Gud. Det är Ismael (Satan) som på sin ålders höst återberättar om hur Gud och han en gång levde i sämja med änglarna i himlen och skapade Jorden och människan. Men också hur ärkeängeln Lucifer lever upp till sitt rykte och vänder sig från Gud och Ismael. I sinom tid blir det konflikter och när författaren går igenom några av de största berättelserna från Bibeln ur Ismaels perspektiv, som vill berätta hur det "egentligen" gick till (eftersom Gabriel var spritt språngande sinnesrubbad när han bad diverse folk skriva ned Bibeln, eller hur han slog ihjäl Job för den "jäveln" var så dryg)

Boken är väldigt spännande, och kittlar fantasin på ett väldigt bra sätt, ett sätt som inte främst väcker frågor, utan bara utmanar vår tankevärld! Visst, det är kanske inte den mest välskrivna litterära verk, men ett litterärt verk icke desto mindre. Hur man än vrider och vänder på det kommer När änglar dör alltid att vara en favoritbok, och man ska inte vara rädd för den; Varken för dess innehåll (det är väldigt oskyldigt ändå) eller dess ringa tjocklek. Visst, läs ut den på en eftermiddag, men det blir väl spenderade timmar, det kan jag lova!

Mikaela86

2010-03-06

Jag håller med tidigare, en bok för alla som är intresserade av kristen mytologi. Jag älskar hur Andreas Roman tolkar och gör en egen version som det skulle kunnat gått till. Riktigt bra bok rakt igenom!

Madelene Helgesson

2009-10-01

Religion intresserar mig, så när jag fick tipset av en bekant att läsa den här boken så köpte jag den nästan direkt. Vad som är intressant är dess sätt att hantera och se på kristendomens historier. Andreas Roman är duktig, både vad gäller skrivsätt och story, men ändå känner jag en viss saknad av... någonting. Det är egentligen bara någonting inom mig som säger nej mot att ge boken en femma, kan inte förklara varför. Så den får en stark fyra istället.

Freddy K

2009-09-17

Lite småklumpigt språk och enkel stil. Men idéen är bra och boken vågar ändå köra på. Helt klart hyfsad underhållning, som inte ska tas alltför seriöst.

Jonas Zejlon

2009-09-12

Läste igenom boken tre gånger i rad när den släppts i affären alla dessa år sedan. Kunde recitera den nästan perfekt för mina skolkamrater. Solklart läsval för alla som är intresserade av kristen mytologi. Att det sedan är ett lite små billigt koncept, det gör ingenting!

Gillar inte den här boken, den är så bra att man inte kan läsa något annat på månader utan att tycka det är skit.