Nappresan : Eller när Ester slutade med napp

Karlsson, Ylva

| 2022

Det har blivit dags för Ester att sluta med napp, det tycker i alla fall hennes pappor. Innan de åker hem från landet slänger Ester napparna i soptunnan. Alla tre. Men på natten, hemma i sängen i stan, är mörkret så mörkt att Ester vaknar. Hon måste ha sina nappar tillbaka! Då vaknar hennes tygkänguru till liv och tillsammans ger de sig iväg genom natten för att hämta hem hennes nappar!

Underbar, gripande & vackert illustrerad!

Ester har blivit stor nu, så stor att det är dags att slänga napparna när de ska åka hem från sommarstället i skärgården.
Men när Ester vaknar i sin säng på nappen inser hon att hon verkligen behöver sina nappar. Men de ligger i soptunnan på ön och är utom räckhåll.
Men så plötsligt vaknar hennes tygkänguru till liv och tillsammans får de uppleva ett nattäventyr. Där målet är att få tillbaka napparna och sen komma hem igen.

Vi gillar verkligen denna berättelse och hur den balanserar mellan verklighet och fantasi. Här möts den hårda verkligheten som många barn kan relatera till - att behöva sluta med napp trots att man egentligen inte vill, med fantasin som berättar om hur barnet med sin känguru kämpar för att få tillbaka sina älskade nappar. Och genom det uppleva även härlig nappresa.
Just denna drömska stämning på berättelsen levandegörs PERFEKT av Strömgårds illustrationer. Det känns verkligen som Karlsson skrivit berättelsen med Strömgård som enda tänkbara illustratör. Jag tror ingen annan hade kunnat illustrera denna bok så träffsäkert som Strömgård och hennes stil.

En annan detalj vi uppskattar är att barnet har två pappor. En detalj som inte tillför berättelsen något större, utan det bara är. Vilket är just det vi uppskattar - att alla familjer ska få normaliseras och bara vara. Utan att det görs till en grej som ska diskuteras. Fint!

Boknörden i mig älskar också hur Strömgård har målat in flera olika fina barnböcker. Vi skymtar dem utspridda runt sängen när Pappa Ludde högläser för Ester. Exempelvis ”Nattstjärnorna” som Karlsson/Strömgård gjort tillsammans. Riktigt bra bok den med!

Fin och välskriven bok som verkligen har ett starkt barnperspektiv. Många barn kommer helt klart känna igen sig i Esters ångestladdade reaktioner när hon längtar efter napparna som är bortom räckhåll.
Att skaparna är allierade med barnen syns inte minst i det härligt finurliga slutet.