Nalle Puh

Milne, Arthur

| 1972

Nr du vaknar p morgonen, Puh, sa Nasse slutligen, vad r det frsta du sger till dig sjlv?- Undrar vad vi fr till frukost? sa Puh. Vad sger du, Nasse?- Jag sger:''Jag undrar, vad det ska hnda fr ngot spnnade i dag?'' sa Nasse.Puh nickade tankfullt.- Det r samma sak, sa han.En liten pojke vid namn Christoffer Robin bad en gng att f hra en saga om sig sjlv och sin teddybjrn. Det blev inte bara en saga utan tv hela bcker om bjrnen Nalle Puh och alla de andra djuren i Sjumilaskogen. Hr finns inga frstndiga vuxna. Christoffer Robin r den sjlvskrivne ledaren fr Nalle Puh, Nasse, I-or, Tiger, Kngu och Ru. Det r han som hjlper Nasse undan Heffaklumpar och andra farligheter. Det r ocks han som kramar om Nalle Puh och talar om att han r vrldens bsta bjrn.

Det jag frmst fastnar fr r dialogen figurerna emellan. I denna ryms bde humor och livsfilosofi. Att var och en av de medverkande dessutom har olika personlighet, gr det hela nnu mer intressant.

Eva Jmting Lundh

2012-07-05

Mysig men inget jag lsaer hgt fr frskolegruppen.

Mattias Renstrm

2011-08-01

Makalst underhllande, med idel intressanta karaktrer och hrliga historier. Glm att det bara r en barnbok, den passar alla. Om inte det hr rknas som bladvndare, d vet jag inte vad en bladvndare r!

W

Weronica U

2011-02-22

Bra och st saga om naslle Puh. Passar barn och vuxna som gillar denna litte nalle.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Fick tipsat om att detta skulle vara en underskattad barnbok med mycket vuxenhumor i sig. Jag hller inte med och var mycket besviken.

Fina bilder och charmiga karaktrer dock. De frsta kapitlen var rtt roliga ocks men humorn blir rtt fort uttjatad. Som barnbok tror jag dock att den r vldigt bra.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Krlek. Som jag drmde om att bo i sjumilaskogen. berttarsprket r otroligt.

Thomas Rosswall

2009-09-23

Brilliant som barnbok, brilliant som vuxenbok. Shepards originalillustrationer r ett mste. Jag r den lycklige garen av originalupplagan.

Tor von Geijer

2009-09-17

!

2009-06-09

ibland ville jag vara tiger, men insg att jag var mer Nasse... o Hkan lste hgt fr mig innan jag somna, s ljuvligt!