Näktergalens död

Kaaberbøl, Lene

| 2015

Natasha Dorosjenko från Ukraina misstänks för mordförsök på sin danske exkille Michael och ska förhöras av polisen i Köpenhamn, men på väg till förhöret lyckas hon fly. Kort därefter hittas Michael död i sin bil med händerna krossade. Tre år tidigare mördades Natashas ukrainske man på samma sätt i sin bil, så jakten på Natasha intensifieras. Röda Kors-sjuksköterskan Nina Borg känner väl till Natasha genom sitt arbete på en flyktingförläggning. Hon har svårt att tro att Natasha är en brutal mördare, men hon måste inse att det är mycket hon inte vet om den kvinna som hon har försökt hjälpa i flera år. Hon engagerar sig i fallet - och det är inte första gången hennes...

Marita Ryen

2015-03-09

Betyg 3+. Spännande och bra skriven men jag hade svårt att knyta ihop alla trådar i slutet.

Marianne Strandberg

2015-02-22

Absolut bra. Hon har en egen stil, som jag vill läsa mycket mera av..

2015-01-20

Det här är den tredje boken i en serie danska kriminalromaner och sjuksköterskan Nina Borg.

Precis som dom två tidigare, ?Pojken i resväskan? och ?De oönskade?, så utspelar dom sig delvis i Danmark, och delvis i Östeuropa. Den här gången i Ukraina.

Tyckte om den här boken, precis som jag har gjort med dom två tidigare.

Spännande, välskriven, och lite annorlunda. Men kanske något väl invecklad.

Rekommenderas. Men läs helst böckerna i rätt ordning.