Näktergalen

Hannah, Kristin

| 2016

Kvinnornas krig I kärlek upptäcker vi vilka vi vill vara. I krig förstår vi vilka vi är. När Vianne Mauriacs man ger sig av till fronten 1939 tror hon att hon är trygg för egen del. Det är otänkbart att nazisterna ska kunna invadera Frankrike. Men invasionen kommer, och i hennes hus flyttar det in en tysk kapten. Vianne har inget val ? om hon vill behålla sitt hem måste hon och dottern dela det med fienden. Allt eftersom kriget fortsätter blir bristen på mat och pengar akut, och den hotfulla situationen tvingar Vianne till allt större uppoffringar för att skydda sig själv och sin familj. Samtidigt befinner sig Viannes syster Isabelle i Paris. Hon är en rebellisk artonåring som vägrar acceptera det franska nederlaget. När hon förälskar sig i en partisan dras hon med i motståndsrörelsen. För henne finns inga kompromisser och ingen väg tillbaka. Kristin Hanna beskriver i Näktergalen...

Förutsägbar och klyschig. Lättläst pga lite för enkelt språk, men visst läste jag den på ett par dagar. Ingen favorit

Engelska Väninnan

2017-02-15

En historisk roman om två systrar under den tyska ockupationen av Frankrike. Jag hade ingen föreställning om hur hemskt det var. Romanen bjuder också på spänning och romantik. Trollbindande!

2016-08-22

Boken är säkert värd ett högre betyg men jag har svårt för böcker och händelser runt andra världskriget, även om den här handlar om kvinnor som försöker överleva.