Naiv. Super

Loe, Erlend

| 1999

Flag from no

Inget speciellt. Några roliga formuleringar ibland, några fina formuleringar ibland, men mest tycker jag den tragglar och försöker vara rolig och egen utan att kännas autentisk.

Patrik Johansson

2023-12-14

Underbar, härlig läsning

Hjortronhyllan

2023-02-10

Började skratta rakt ut i väntrummet av Loes torra oneliners, “mannen har inga gränser”.
Naiv. Super handlar om den icke namngivna berättaren som har två vänner, en bra och en dålig, och hans bror, som är mindre sympatisk än honom, men han är OK. Det finns inte många böcker som enbart handlar om trevliga killar. Det finns dock otaliga bra verk om trevliga killar som kämpar mot motgångar. Det intressanta med Naiv. Super. är att motgångarna är karaktärens eget utspel. Motgången är hans depression och HIP (Högkänslighet)

Det här är en kort bok om känslan av att inte veta vad man ska göra längre. Den oroande känslan av att allt är meningslöst. Vad är poängen med allt? Vad är viktigt? Jag borde absolut haft en tjej.

Observationerna vår protagonist gör är ofta djupgående och smarta, utan att han inser det. Berättelsen är också ytterst enkel. Du hittar inga utmålade, tråkiga och detaljerade beskrivningar i den här boken. Förutom Lise, hon är viktig. Meningarna är alltid korta och direkta och gör att det inte händer så mycket i den här boken, men det är poängen.

Tommy -

2016-07-06

Sorglig och uppmuntrande, dum och smart, underhållande och relevant. Som vanligt är språket en bärande del i Loes romaner, även om mycket kan ha försvunnit i översättningen. Rekommenderas.

gordon apelberg

2014-01-08

Mycket bra bok!

Stefan J

2013-04-18

Stillsamt fantastisk. Jag sträckläste den på en natt och det händer mycket sällan numera. "Att göra" listor och bultbrädor har fått en ny innebörd...

Hanna Lennartsson

2013-03-13

En underbar bok jag önskar att jag hade fått nys om när jag var yngre. !

Patrik Fjällström

2012-12-14

6/10. Riktigt tankeväckande och intressant rom.

Jonna Nyman

2012-09-30

Passar sig sjukt bra för högläsning!

Petra Backman

2012-09-07

Annorlunda. Tankeväckande. Riktigt bra helt enkelt.

Tycker den var helt klockren! Lite för kort, men i alla andra avseende helt otroligt bra :)

Pernilla Lindholm

2012-06-24

Jag smackar till med en femma. Vilken otroligt varm, rolig och tänkvärd bok. Loe skriver sig in i mitt hjärta med sitt språk och sina härliga karaktärer. Det här är en bok jag vill läsa om många, många gånger.

Barry Hill

2012-03-21

Blev besviken.

Ida Boström

2012-02-11

Bästa boken att ta till när man känner sig nere!

Johan Gröndahl

2012-01-28

En av de bästa böckerna. Naiv. Genial.

Felicia Dahlqvist

2012-01-04

Stark fyra till denna underhållande och tänkvärda lilla roman. Jag känner igen mig i huvudpersonens tankegångar och tycker boken förmedlar vad det innebär att vara människa just nu. Angelägen och relevant, med humor och ironi.

Victoria Antonsson

2011-08-11

Patetisk.

Sofie Petersson

2011-07-15

Är glad över att jag har läst den här boken, vemodig och naiv - men bra.

Emma Fägerlind

2011-06-15

En favorit, har läst den fler gånger än jag minns och jag blir glad och glatt överraskad varje gång.

Anna Nyman

2011-04-18

Svag trea. Visst är den riktigt rolig på sina ställen (i sin avskalade - just det-naivitet, men jag kan inte säga att den säger mig något, därtill lite för klyschig på nåt sätt. Man kanske skulle ha läst den -96? Jag kanske helt enkelt är femton år för sen?

Charlotta Norinder

2011-01-17

En bok att bli lycklig av och sådana ska man inte förakta.

Anna

2011-01-05

jag blir så lycklig av den här boken!

en helt UNDERBAR bok om den finaste människan någonsin. jag och min pojkvän läste den samtidigt och vi skrattade så ögonen rann åt börje och bultbrädan och alla andra små fenomen som finns i boken. livet är så fint!

Cecilia Pihl

2010-07-22

Fruktansvärt felköp!

Freddy K

2010-07-02

Har svårt att avgöra om detta är den mest efterblivna boken jag någonsin har läst, eller om den är bra.

Inspirerande bok. Läs den. Huvudkaraktärens naivitet ger läsaren lite perspektiv.

Pelle Martinsson

2009-11-17

I ärlighetens namn upplevde jag tonen i boken som lite krystad. Stundtals är det skitkul, men ibland känns det som att Loe fiskar efter billig sympati genom själva språkbruket. Personligen föredrar jag Doppler av samma författare, främst för att den är relativt befriad från sliskig sensmoral och lämnar utrymme för en befriande meningslöshet.

Anders Backman

2009-08-05

Framförallt, är det (för mig) igenkänningshumor om man är född slutet på 60-talet. Han refererar mycket till hur lite vår generation gjort...som kommer att finnas kvar när vi är borta.

Felix Lindgren

2009-08-03

En av de absolut bästa böcker jag läst. Författarskap handlar verkligen inte om ordbajsande och grammatik som många verkar tro. Erlend Loe är en otroligt rolig, smart, ärlig och innovativ författare. Slår man upp en sida på måfå så är den garanterat rolig. Den här boken träffade mig rakt i hjärtat.

Max Lundberg

2009-06-11

Riktigt rolig, underfundig och på många sätt intelligent bok.