Naiset joita ajattelen öisin

Kankimäki, Mia

Flag from fi

Mitä perheetön nelikymppinen nainen voi elämällään tehdä? Lähteä kiihdyttävien yönaisten jäljissä Afrikan savanneille ja renessanssitaiteen Italiaan. Mia Kankimäki istuu lentokoneessa matkalla Kilimanjarolle ja pelkää - mutta savannille on päästävä, sillä sinne meni myös rohkeudestaan kuulu Karen Blixen. Vihtiläisellä vintillä hän löytää 1800-luvun naistutkimusmatkailijat, matkustaa heidän kanssaan maailman ympäri, lähtee masennuksenparannusmatkalle Japaniin ja päätyy Firenzeen kirjoittamaan Uffizin naisista. Historian unohdetuilta lehdiltä löytyy inspiroivia poikkeusnaisia, seikkailijoita ja taiteilijoita, jotka seurasivat omaa intohimoaan aikansa odotuksista piittaamatta - ja heidän jalanjäljissään tuntee itsekin uskaltavansa uusille reiteille.

Charlotta CG

2022-11-12

Oj så svårt det är att recensera denna ojämna bok som pendlar mellan två och fem. Hajpad till skyarna som den är så var mina förväntningar skyhöga vilket kanske också ställde till det men jodå, läsvärd är den, inte minst av två anledningar. Den första är naturligtvis att få upptäcka en massa fantastiska kvinnor som vågat bryta mot sina tiders konventioner. Flera har gett sig ut ensamma i världen och dessutom under resorna vågat göra halvt vansinniga saker som att förr ge sig in i de tropiska sjukdomarnas del av Afrika utan vaccinationer, klä ut sig till män för att alls komma in i länder, kämpat genom snöstormar och öknar ensamma med bara lokala män runt sig och dessutom ofta kommit hem med föremål som lärt oss saker om världen. Den andra är Kankimäkis härliga egna brev till dessa "nattkvinnor" och hennes sammanställningar av "tips" från dem kring vad du och jag kan göra för att uppleva världen och få ut det bästa av livet. Underbart.
Det som drar ner boken är att jag själv inte är någon speciellt stor beundrare av just Karen Blixen i dessa sammanhang och hon får ta mycket plats. Dock blir Kankimäkis resa i just hennes fotspår en av de roligaste bitarna av hennes parallella egna berättelse av resor i kvinnornas världar. Hon kan inte själv lika mycket om Afrika som t.ex. om Japan som hon också reser till och det blir därför mer spännande upptäckter och levande än när hon torrt beskriver sina tesorter och pratar om Japan på ett sätt som inte är självklart för oss som inte varit där. Bitvis blir hennes egna resor självutlämnande vilket är trevligt även om det ibland låter förvånansvärt naivt för en som reser mycket och ibland verkar hon grubbla lite mycket för sitt eget bästa men vem gör inte det.
Jag förstår att kapitlen om kvinnorna blir olika långa på grund av den olika mängd fakta som finns och jag förstår också att det inte dräller av resande kvinnor från förr och att det därför passar bra att också ta upp villkoren för modiga italienska konstnärskvinnor under 1600-talet men där vrider sig boken in i något som för mig hade kunnat bli en egen bok eftersom det blev flera kvinnor med samma bakgrund och inte så mycket resande utöver till det spanska hovet och diverse italienska städer. Med det sagt har boken inte utgett sig för att vara en reseskildring, det är bara det att den börjat i den stilen. Kankimäki har en behaglig stil och det går verkligen fort att läsa så om hon kan gräva fram fler kvinnor skulle jag glatt ta mig an dem.

Kerstin Kolm

2022-02-02

Härlig och inspirerande bok. Vilken research. Och mod och beslutsamhet för egen del hos författaren

2022-01-10

Välskrivet och ett mycket intressant ämne. Jag hade dock uppskattat om boken komprimerats en del. Första tredjedelen tyckte jag om precis som den var, sen tappade jag lite känslan när boken pendlade mellan nattkvinnorna och författarens själva process att skriva boken. Det sistnämnda hade jag ärligt talat gärna varit utan. Jag tycker om humorn och författarens förmåga till öppenhet kring den egna sårbarheten.

Josefine Lind

2021-10-31

Det här är en underbar bok. Den känns mjuk, och som läsare blir du omhändertagen på ett unikt sätt. Genom kvinnornas historier blandas författarens eget känsloliv in som gör den här boken väldigt speciell.

2021-10-26

Vilken tur att jag är medlem där så boken damp ner i min brevlåda för det här är en underbar bok. Jag har läst i den med jämna mellanrum för att dra ut på det, för att inte boken ska ta slut för fort.

Boken är en en blandning av självbiografi och reseberättelse med historiska inslag av kvinnliga upptäcktsresande. Vi får möta flera intressanta kvinnor och läsa om deras resor, öden och liv.

Boken ger mig nya kunskaper och en längtan efter att resa. En bok jag är väldigt glad att jag upptäckte!

”Kvinnor jag tänker på om natten” (2021) är en helt fantastisk bok om olika betydelsefulla kvinnor främst födda på 1800-talet. Kvinnor som trotsade normer och reste till olika länder och har bidragit till vetenskapen. Den varvar också författarens eget liv och reflektioner. En otroligt välskriven, lärorik och intressant bok. Den tar ganska lång tid att läsa (iallafall för mig) så halvvägs in började jag varva den med andra böcker. Riktigt bra boktips!