Nainen junassa

Hawkins, Paula

| 2015

Flag from fi

Vuoden puhutuin trilleri on kuin Hitchcockin elokuva: huikean ovela, yhtä aikaa tunteisiin vetoava ja hyytävä.Rachel matkustaa joka päivä samalla paikallisjunalla. Junan ikkunasta hän alkaa seurata radanvarren talossa asuvaa pariskuntaa. Hän nimeää heidät Jessiksi ja Jasoniksi ja kuvittelee mielessään heille täydellisen onnen, kuin vastakohdan omalle sotkuiselle elämälleen. Kunnes eräänä päivänä hän näkee jotakin, mikä muuttaa kaiken. Pian sen jälkeen Jess katoaa. Rachel haluaa auttaa, mutta samalla hän tulee kietoutuneeksi yhä kohtalokkaammalla tavalla pariskunnan elämään.

Anita Karlsson

2024-01-06

Lite seg från början men blev riktigt spännande sen.

Charlotta CG

2021-10-12

Josefine Malmer

2021-08-24

Spännande deckare. Kunde inte sluta läsa

Linda Svensson

2020-01-02

Bra vändningar, klart läsvärd.

Lisa Rågdahl

2019-06-28

Deckare av riktigt bra kvalité!

Terese Johansson

2018-07-10

Näe. Gillade inte huvudkaraktären och trots att hon inte var så väck som man först trodde så var hon irriterande och det var de flesta andra karaktärer också. Det enda som gör att boken inte får en etta i betyg är att jag tycker att slutet var lite överraskande.

Otroligt spännande från första till sista sidan!

Karin Johansson

2018-02-24

Lite jobbig i mellanåt men läsvärd.

2017-09-11

Otroligt bra och mycket djupare än förväntat. Det är upplyftande att huvudkaraktären har sina problem under hela resan, men även de flesta karaktärerna får sin djupdykning. Allt är inte som det verkar på ytan. Men slutet hade definitivt kunnat vara bättre.

Sara Länk

2017-07-30

Sådär

Konrad Sundström

2017-06-28

Jättebra bok. Gillar både idén och utförandet.

Therese

2017-06-27

Lättläst och spännande thriller, om än inte av det mest hårresande slaget.

Kristin läser

2017-06-11

Spännande och annorlunda. En riktigt bra bok.

Maria Klamas

2017-04-19

Tyckte mycket om denna bok. Gillar inte deckare och en ska väl inte säga att detta är en deckare/kriminaldrama, men samtidig så handlar det ju om ett brott, eller flera, eller hur det nu är... Utöver att vi får följa hennes resor på tåget där hon drömmer sig tillbaka till en tid och en värld hon förlorat, så får vi följa hennes kamp mot lusten och behovet av att dricka... och även den misstro som andra möter henne med...

Gunnel Lindström

2017-03-20

En otroligt bra deckare.

Sandra Katby

2017-03-14

Enkel bok, men håller inte riktigt måttet, spänningen kommer aldrig riktigt igång och blir mer och mer uppenbar ju längre man läser, dock underhållande.

Lisa K

2017-03-05

Inte lika bra som jag hade förväntat mig. Kanske hade jag för höga förväntningar då jag har hört väldigt mycket bra om denna bok. Hoppas på att filmen är bättre!

Den är spännande i perioder, men tappar lite av spänningen då jag tycker att man kan lista ut händelseförloppet för tidigt i boken. Saknar en spännande tvist enligt mig.

Monica Brandts

2017-02-24

En ok bok men efter alla skriverier om hur bra den är blev jag mycket besviken.

Sara AK

2017-02-07

Thriller-böcker är inte det jag läser i första hand men ville ändå ge denna en chans då jag hade hört gott om den. Spännande och bra och jag ser fram emot att se filmen nu!

Caroline Louise

2017-02-05

Förstår inte riktigt "hypen" kring denna bok. Jag finner den seg, långdragen och med en story som är berättad på ett otroligt rörigt sätt. Karaktärerna är väldigt lika varandra så ibland är det svårt att veta vem man följer och allt hoppande i tiden gör det hela ännu rörigare. Nej, den här boken gjorde mig besviken. Förutsägbar var den också så kan inte ge annat än en svag tvåa.

2017-02-01

En riktig sk. bladvändare. Bra psykologisk känsla och ett bra personporträtt gör den till ett härligt tidsfördriv.

Pia Gummesson

2017-01-27

Bra bok .Läsvärd absolut.

Pernilla Lindholm

2017-01-26

Underhållande bok som aldrig blir tråkig. Saknar "wow-faktor", men trevligt tidsfördriv.

Tät, bra driv och skriven med psykologisk skärpa.

Kristina Carlsson

2017-01-21

Lättläst bladvändare. Spännande in i det sista.

Malin Magnander

2017-01-19

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Otrevligt spännande ända till slutet

Malena Palmquist

2017-01-04

Inget speciell alls men inte dålig heller. En bladvändare

Erica S

2017-01-01

njaa inget som tilltalade mig

Ilona

2016-12-30

Spännande, mycket bättre än filmen

Hilda Kraamer

2016-12-23

Bra och spännande, men lite utdragen

Stefan Wern

2016-12-15

Spännande och ovanlig. Den liksom kryper in under huden på en. Ska bli intressant att se filmversionen sedan också...

Stefan Wern

2016-12-15

Hanna Johansson

2016-11-24

Smart skriven och oerhört spännande att läsa!

Maria Jacobsson

2016-11-07

Skickligt skriven bok där författaren bygger upp innehållet så den blir bättre och bättre ju längre man läser i den. På slutet sträckläste jag!

Björn Math

2016-11-04

Läsvärd

Marina Pedersen

2016-10-29

Seg

Susanna Almgren

2016-10-23

Nytt, fräscht. En deckare som inte liknar någon annan jag läst. Inte den vanliga schablonen för dagens deckare. Vansinnigt spännande.

Charlotte Olsson

2016-10-11

Klassisk spänning! Kunde inte lägga ifrån mig boken! Efter två tredjedelar kanske den känns lite förutsäger, men kan inte sluta iallafall. Intressant att se hur de har tolkat den på biografen.

Marina Pedersen

2016-10-10

Nä...

Lena L

2016-09-25

Den tog sig efter halva boken. Kunde inte lägga den ifrån mig.

Anne Toivola

2016-08-23

Tja- vad ska man säga om denna bok... höga förväntningar men för min del ett magplask! Rörig och ibland osammanhängande. Läste färdigt boken på 1 o en halv dag- bara för att komma till slutet - då jag redan halvvägs in i boken visste hur den skulle sluta.

Monics Jönsson

2016-08-09

Tyckte att boken var riktigt tråkig och tänkte sluta läsa. Som tur var fortsatte jag för den blev riktigt spännande.

Anne M

2016-08-03

Bra uppläsare och en OK thriller men lite trist med klyschorna.

elinore järlehag

2016-06-02

Bästa thrillern på länge! Kunde inte lägga den ifrån mig

Jan Svensson

2016-05-12

Jag hade nog förväntat mig mera efter allt beröm denna bok har fått. Jag tycker den var seg på mitten där inte historien fördes framåt. Blev också lite förutsägbar när man tidigt förstod vem mördaren var.

Jonna

2016-05-10

Större delen av boken var väldigt bra! Är positivt överraskad då jag trodde att den skulle handla om något helt annat och vara tråkig. Slutet drar ner lite... var lite trist faktiskt.

Rachel sitter på samma tåg, vid samma tidpunkt, varje dag. Hon fortsätter åka in till London varje veckodag för att hålla uppe fasaden av att hon fortfarande har ett jobb att gå till. Egentligen har hon fått sparken. Hon var full på jobbet. Hon dricker på tåget också, ibland redan på morgonfärden. Från tågfönstret följer hon familjerna på sina bakgårdar som tåget susar förbi. Speciellt en familj är hon extra fäst vid. De som bor vid huset som ligger precis i höjd med sjätte vagnen, varje gång som tåget stannar vid stoppljuset. Hon kallar dem för Jess och Jason, och i hennes illusion lever de två det perfekta livet. Fram tills dess att Jess försvinner, Jason tas in till förhör och Rachels minne sviker henne kring varför hon tror sig ha sett något från den kvällen. Var hon inte rent av på gatan utanför deras hus, just den fredagen?

Under bokens gång får vi följa tre olika berättare: dels är det Rachel, som nämndes här ovan. Dels är det Anna, som var otrogen tillsammans och numera gift med Rachels förre man, Tom. Dels får vi följa Megan, eller Jess som Rachel kallar henne, under de dagarna som ledde fram till försvinnandet. Alla tre är besatta vid tanken på barn på ett eller annat sätt. Alla tre är hemmafruar som knappt umgås med andra än sina äkta män. Eller, Rachel är förstås frånskild och bor inneboende hos en orolig väninna. Men det enda hon gör är att drömma om hur fantastiskt det var att vara hemmafru och ingå i sitt heterosexuella förhållande, och hur ledsen hon är att hon aldrig kunde få barn. Barn, barn, barn. Jag blir lite sorgsen av det här, av hur enkelspåriga alla tre kvinnorna är. Har vi kvinnor verkligen inte några större drömmar än så? Är det enda vi vill att skaffa oss äkta män, behaga dem och sätta barn till världen? Samtidigt är det kanske precis det som händer när man går hemma och blir bindgalen till sist. Världen blir så begränsad för dem när det enda de ser är det egna husets fyra väggar, att deras små problem ter sig som enorma. De är paranoida, rädda för svartsjuka, för att bli lämnade, och bedragna. Oroliga för vad grannarna ska tycka och hur maken ska reagera.

Tyvärr föll den här berättelsen i ganska många klyschor vad gäller thrillers av det här slaget. [spoiler alert!] Till exempel har jag så otroligt svårt att tro att mördaren frivilligt helt plötsligt skulle berätta hela sitt tillvägagångssätt för huvudpersonen. När det alldeles nyss var så förfärligt viktigt att hålla tyst. Jag blir också så besviken varje gång mördaren dör i slutkampen: då får hen ju aldrig sitt straff. Det är så ofta som mördaren brags om livet under de sista sidorna, kanske för att vi tillsist ska känna absolut trygghet om att hen inte kommer att komma tillbaka igen. Jag tycker bara det är så sorgligt, som den enkla vägen ut, och jag blir irriterad för att mördaren slipper undan så lätt. [slut på spoiler] Jag tyckte boken var helt okej, men inte mer. Så mycket av detta har vi redan läst om innan. Motivet, karaktärerna, svartsjukedramat - allt känns utspelat sedan länge. Att däremot ha en alkoholiserad kvinna i huvudrollen känns nytt och lite tabuklingande, vilket jag gillar. Det bygger extra spänning när hon inte kan lita på sina egna alkoholosande minnen, och när poliserna inte tar henne på allvar eftersom hon är ansedd som ett fyllo. Rachel måste verkligen rannsaka sig själv och bearbeta sina minnesluckor för att få fram sanningen om vad som egentligen hände den där fredagskvällen.