Ngot av bestende karaktr

Holmqvist, Ninni

| 1999

Vem r hon egentligen? Kvinnan i lgenheten hgst upp? Hon r mn om att vara till lags men lyckas nd rucka andras banor. I hennes liv vandrar mnniskor in och ut som det passar dem. "Ngot av bestende karaktr" skildrar en kvinna och de mnniskor som utan att frst det sjlva anvnder henne fr sina egna behov. Ninni Holmqvist har skrivit en bok om ensamhetens dilemma, om att vara ingens nrmaste anhrig, men stndigt invaderad av andra. Ninni Holmqvist debuterade 1995 med novellsamlingen "Kosym", som snart hamnade p frsta plats p De femtons kritikerlista. "Kostym" var en av 1995 rs mest uppmrksammade och kritikerrosade debuter. Ninni Holmqvist r fdd 1958 och bosatt i Skne. Vren 1998 avslutade hon utbildningen Litterr gestaltning i Gteborg.

Maria Anejung

2011-03-04

Jag hade hgre frvntningar efter att ha lst novellen Kostym och Enhet, jag slukade den i ett nafs. Det var finurligt och bra, men inte lika slende som frra gngen.

Lotta Berling

2010-04-20

Jag lskar Ninni Holmqvists stt att skriva, det distanserade betraktandet. Det r roligt ...och sorgligt. Och snyggt! Titeln r ocks helt fantastisk. Hennes bcker lser jag om och om igen, fr sprkets skull.