Något av bestående karaktär

Holmqvist, Ninni

| 1999

Vem är hon egentligen? Kvinnan i lägenheten högst upp? Hon är mån om att vara till lags men lyckas ändå rucka andras banor. I hennes liv vandrar människor in och ut som det passar dem. "Något av bestående karaktär" skildrar en kvinna och de människor som utan att förstå det själva använder henne för sina egna behov. Ninni Holmqvist har skrivit en bok om ensamhetens dilemma, om att vara ingens närmaste anhörig, men ständigt invaderad av andra. Ninni Holmqvist debuterade 1995 med novellsamlingen "Kosym", som snart hamnade på första plats på De femtons kritikerlista. "Kostym" var en av 1995 års mest uppmärksammade och kritikerrosade debuter. Ninni Holmqvist är född 1958 och bosatt i Skåne. Våren 1998 avslutade hon utbildningen Litterär gestaltning i Göteborg.

En drömmande kvinna som iakttar sin omgivning. Kanske heter hon Scilla eller Melinda. Hon har en mycket äldre älskare, en gift medelålders tvåbarnsfar som hon lockar in i förödmjukande lekar. Är hon ett offer eller förövare? Och mannen som känner sig som en främling i sitt egna hem med en fru som hotar att helt barskrapa honom när skilsmässa kommer på tal- vem är han? Han som känner sig som en mansgris efter varje möte med den mystiska Scilla/Melinda.
På sjukboendet där hon jobbar som undersköterska blir hon felaktigt anklagad för att vara nekrofil då hennes beteende med de sjuka förbryllar kollegorna. Hennes nya grannar Mikaela och Andreas bjuder in henne på middag och snart inleder hon ett sexuellt förhållande med såväl Mikaela som Andreas. Men någon passion är det inte tal om för hennes del. Likgiltigt tycks hon se på händelser i sin omgivning. Inte ens när hon själv blir våldtagen av två okända män en sen kväll på väg hem från arbetet- tycks hon reagera. Hon enbart accepterar det inträffade och går vidare. Hur har hon blivit sådan? Hur ser hennes förflutna ut? Och har hon någon framtid?
En märklig kortroman som är sorglig, brutal men också ganska vacker i sin sårbarhet och fascinerande. Språket har ett visst poetiskt drag över sig och den väcker många tankar och frågor hos mig.
Jag har läst två andra romaner av författaren och översättaren Ninni Holmqvist som jag minns som utomordentliga pärlor till böcker: "Enhet (2008)" och "Precis som att börja om (2014)"
Jag kan varmt rekommendera författaren för er som missat henne tidigare och läser gärna själv mer av henne!

Maria Anejung

2011-03-04

Jag hade högre förväntningar efter att ha läst novellen Kostym och Enhet, jag slukade den i ett nafs. Det var finurligt och bra, men inte lika slående som förra gången.

Lotta Berling

2010-04-20

Jag älskar Ninni Holmqvists sätt att skriva, det distanserade betraktandet. Det är roligt ...och sorgligt. Och snyggt! Titeln är också helt fantastisk. Hennes böcker läser jag om och om igen, för språkets skull.